Betere seks in 9 stappen

Dat seks niet altijd fantastisch is, weten we allemaal, en als je al wat langer met dezelfde sekspartner vrijt, kan het vuur tussen de lakens weleens uitdoven. Wij dagen je uit om met deze negen stappen je seksleven opnieuw naar een hoogtepunt te brengen. Enjoy!

  1. Stap 1

    Luister naar elkaar
    Luisteren en praten zijn twee belangrijke vaardigheden in een relatie. Wissel van gedachten en gevoelens, spreek ergernissen uit, en durf te praten over seks. Geef jouw partner 100 procent aandacht tijdens het gesprek en luister oprecht. Zo kom je ongetwijfeld een aantal nuttige tips te weten die je kan gebruiken tijdens de volgende vrijpartij. Zijn er bijvoorbeeld dingen waar jij op afknapt of andersom? Een goed gesprek, waarbij je elkaars gevoelens respecteert, kan wonderen doen.

  2. Stap 2

    Some sex talk please!
    Geef complimenten en gooi in het heetst van de strijd met opwindende quotes als 'Ik wil je! Nu!' en 'Je maakt mij helemaal gek'. Dergelijke complimenten geven je partner het zelfvertrouwen dat hij nodig heeft om zich volledig te kunnen laten gaan. Jij voelt je toch ook graag begeerd? Durf je zo'n opwindende dingen niet te zeggen? Een glaasje wijn verlaagt ongetwijfeld de 'sextalkdrempel'.

  3. Stap 3

    Hou je lichaam gezond
    Een gezond lichaam geniet langer en meer van seks. Rook niet, drink alcohol met mate en eet minder vetrijke voeding. Van sporten raak je fitter en meer ontspannen, wat altijd handig is bij seks.

  1. Stap 4

    Eten voor een gezond libido
    Zoals je kon lezen in de vorige stap vraagt een gezond libido onderhoud. Maar er zijn ook voedingsmiddelen die een handje helpen en je seksuele verlangen aanwakkeren, zodat je een interessant seksleven hebt. De lijst is lang: soja voor meer glijcomfort, gember, oesters, en alle kruiden om je op te winden, bois bandé (een boomsoort gebruikt als afrodisiacum) voor sterkere gevoelens en chocolade voor meer endorfine in de hersenen, wat plezier meebrengt.

  2. Stap 5

    Geef voor- en naspel extra aandacht
    Seks is meer dan alleen seks: voor- én naspel zijn minstens even belangrijk. Orale stimulatie, elkaars lichaam aanraken of een ontdekkingstocht naar elkaars 'hot spots' zijn allemaal part of the deal. En in elkaars armen liggen nagenieten, natuurlijk.

  3. Stap 6

    Streeloefeningen
    Trek samen met je man twee tot drie keer per week een uurtje uit voor ongestoorde intimiteit. Streel elkaar vervolgens twee keer tien minuten in alle stilte. Beeld je in dat je het lichaam van je partner voor de eerste keer ziet en aanraakt. Ga op zoek naar spieren of zachte plekjes en gooi alle andere gedachten overboord. Tijdens de eerste sessies vermijd je erogene zones, zodat je met volle teugen van lichamelijk contact kan genieten zonder aan seks te moeten denken.

  1. Stap 7

    Onderhoud het contact met je partner.
    Door het krijgen van kinderen verliezen sommige koppels elkaar uit het oog en vergeten ze partners te zijn. Vraag dus op tijd een babysit en ga eens lekker samen op hotel.

  2. Stap 8

    Maak niet alleen je partner blij
    Wie met twee in bed ligt, kan met z’n tweeën genieten. Vrouwen vergeten vaak zichzelf. Ze willen van nature lief zijn en zorgen, en ze vrijen vaak vanuit dat standpunt. Maar ook jij mag wel degelijk genieten van seks, en het is jouw taak om te zeggen wat jij leuk vindt.

  3. Stap 9

    Heb meer zelfvertrouwen
    De mate waarin je opgewonden wordt, hangt in grote mate af van je zelfvertrouwen. Onzekerheden kunnen je verbeelding in de weg zitten en steken - vaak ongemerkt - een stokje voor het liefdesspel. Door een laag zelfbeeld, heibel op het werk of onze leeftijd kunnen we gaan denken dat we al dat vuurwerk in de slaapkamer niet (meer) verdienen. Tut je daarom niet alleen op wanneer je met vriendinnen op stap gaat, maar verras je man ook eens op een doordeweekse dinsdag.