Meer bewegen in 7 dagen

Dat meer bewegen leidt tot een betere gezondheid, betwijfelt niemand. Maar veel mensen – ja, ook wij – vinden vaak niet de tijd om drie keer per week naar de sportschool te gaan. Daarom maakten we voor jou een simpel zevendagenplan om elke dag een beetje meer te bewegen, én je hoeft er geen sportatleet of fitnesswonder voor te zijn. Ga jij samen met ons de uitdaging aan?

  1. Dag 1

    Neem de trap
    Dit heb je waarschijnlijk al duizenden keren gehoord, maar neem vanaf nu altijd de trap in plaats van de lift, roltrap of iets anders dat beweegt voor jou. Als je denkt dat de trap nemen niet zo effectief werkt om meer calorieën te verbranden, think again! Elke dag twintig treden stappen, verbrandt genoeg calorieën om bijna 3 kg af te vallen in een jaar. Elke dag twee minuten trappenlopen en dit vijf keer per week biedt zelfs dezelfde calorieverbranding als een wandeling van 36 minuten.

  2. Dag 2

    Stap sneller
    Probeer vandaag elke keer als je stapt een sneller tempo aan te nemen dan normaal. Of je nu naar de keuken of naar je auto wandelt of gaat shoppen in het winkelcentrum, stap altijd een beetje sneller. Sneller wandelen verbrandt meer calorieën, versterkt je beenspieren en is goed voor je hart, longen, houding en het gevoel van vitaliteit.

  3. Dag 3

    Parkeer verder
    Als je vandaag de deur uitgaat, parkeer dan zo ver mogelijk van je bestemming. Je zou verbaasd zijn van hoeveel meer je beweegt door je auto aan het einde van het parkeerterrein te zetten. Als je bijvoorbeeld zo dicht mogelijk bij de winkel parkeert, zet je misschien twintig stappen tot aan de ingang. Parkeer je aan de uiterste rand, zijn er dat al makkelijk tweehonderd. Als je twee keer per week inkopen doet, betekent dat 40.000 stappen per jaar.

  1. Dag 4

    Zet elk uur een alarm
    Probeer vandaag elke keer als je alarm afgaat, even recht te staan en rond te wandelen. Doe een praatje met een collega die wat verder zit van je bureau of haal buiten een frisse neus. Als je moet bellen naar iemand, doe dat dan tijdens het alarm en al rechtstaand in plaats van al zittend.

  2. Dag 5

    Vraag niemand anders om iets te doen
    Moet het licht uit, doe het dan zelf vandaag. Wil je iets om te drinken, vraag dan niet aan iemand anders om het te doen, maar zet je recht en ga er zelf achter.

  3. Dag 6

    Voeg 15 minuten wandelen toe aan je lunchmenu
    Op het werk of thuis, we zitten vaak een half uur tot een uur neer om te eten. Toch duurt het verorberen van je maaltijd meestal maar tien à vijftien minuten. Besteed je overige tijd vanaf vandaag aan wandelen in plaats van aan zitten.

  1. Dag 7

    Breng elke week een uur buiten door
    En het liefst nog meer. Er is een direct verband tussen je conditie en de hoeveelheid tijd die je buitenshuis doorbrengt tegenover binnenshuis. Wat kan je doen buiten? Trek het onkruid uit, laat de hond uit, fiets, bekijk bijzondere vogels, breng een bezoek aan je buur, hang de was op … en doe dat vanaf nu elke week.