Ontstressen in 3 dagen

Geen stress meer in een luttele drie dagen? Wij helpen je op de goede weg!

  1. Dag 1

    Schep orde in de chaos

    Stress begint vaak omdat er gewoonweg teveel in je hoofd zit. Om minder stress te krijgen is het daarom ook logisch dat je je hoofd gaat leegmaken. Dat doe je door op te schrijven wat er allemaal door je gedachten flitst. Probeer daarbij onderstaande vragen te beantwoorden, en schrijf de antwoorden uit op een blad papier. De gedachtenmolen in je hoofd wordt zo een stuk tastbaarder, waardoor je makkelijker een grip krijgt op de situatie, en je je leven op een concrete en planmatige manier weer in handen kunt nemen.

    Maak een uurtje of twee de tijd vrij om onderstaande vragen te beantwoorden.

    1. Waar word ik gelukkig van, en wat staat dat geluk in de weg?
    2. Wat staat er op mijn planning voor de komende dagen, weken, maanden en jaren?
    3. Wat wil ik het komende jaar bereiken?
    4. Wat is mijn hoofddoel voor de komende maanden en jaren? Beperk je hierbij tot 1 ding.
  2. Dag 2

    Onderneem concrete stappen

    Van uitstel komt afstel. Orden daarom de papieren die je gisteren volgeschreven hebt in volgorde van persoonlijke belangrijkheid. Onderneem voor de belangrijkst dingen een eerste stap om ze aan te pakken. Dat wil zeggen dat je vadaag vooral gaat rondbellen, rondmailen of gewoonweg orde begint te scheppen in je huis, zodat je op z’n minst het idee hebt dat bepaalde stressbronnen binnenkort uit je leven zullen verbannen zijn.
    Door te werken aan de zaken die je stress bezorgen krijg je meteen het gevoel dat je je leven in handen hebt, en voel je je hoogstwaarschijnlijk meteen een heel stuk relaxter. Bovendien merk je vaak dat de dingen waarvoor je het meest gestresst was, vaak degenen zijn die het makkelijkst op te lossen zijn eens je je eraan zet.

  3. Dag 3

    Maak tijd om te ontspannen

    Na het harde werk van de voorbije dagen is het nu meer dan tijd om volledig te ontspannen. Dat lukt trouwens nu al een pak makkelijker, omdat je enkele stressfactoren al onder handen genomen hebt en je weer het gevoel krijgt dat je meer grip op de situatie krijgt. Neem vandaag dus uitgebreid tijd voor jezelf. Begin de dag met lichaamsbeweging. Ga lopen, doe aan yoga of breng een bezoek aan de sportschool. Het maakt niet uit wat je doet, zolang je maar minimaal drie kwartier je hartslag de hoogte injaagt. Beweging helpt je op een gezonde en effectieve manier om te gaan met stress.
    Ontspan daarna volledig door een bezoekje te brengen aan de sauna, op de zetel te hangen voor een leuke film of door een goed boek te lezen. Let erop dat je een activiteit kiest waardoor je je gedachten volledig leeg kan maken.