Een gezonde geest in een fit lijf, en dat op 21 dagen tijd

Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, wij hebben ongelofelijke haast. Een strofe uit een lang vervlogen hit maar o zo herkenbaar. Tussen al dat rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan van alledag is er zelden tijd om even stil te staan, zowel in de letterlijke als de figuurlijke betekenis van het woord. Rust lijkt tegenwoordig een exotische term en een reis naar de maan soms nog waarschijnlijker dan aan die dagelijks aanbevolen hoeveelheid lichaamsbeweging komen. Even mentaal en fysiek bijtanken, dat doe je met deze 21 dagen durende challenge!

  1. Dag 1

    Ga de strijd aan met je zoete en zoute zondes. Verplaats al wat ongezond is naar de bovenste keukenkast. Neem jezelf voor om er maximaal één keer per week in te graaien. Wat wel gezond is, krijgt een meer prominente plaats.

  2. Dag 2

    Maak eens een lange wandeling. Neem onderweg ruim de tijd om te genieten van al dat moois om je heen.

  3. Dag 3

    Vandaag zet je dat extra stapje. Liften en roltrappen zijn van ’s morgens tot ’s avonds verboden terrein. Heb je een zittende job? Zet dan elk uur een alarm. Als het afgaat, neem je een wandelpauze van vijf minuten.

  1. Dag 4

    Las een dag zonder geklaag in. Zeur niet over wat fout loopt, maar maak een lijstje met verwezelijkingen waar je trots op bent. Eindig je dag met een ontspannend bad of een verkwikkende douche.

  2. Dag 5

    Vanavond gaan we dansen! Speel je vijf favoriete nummers na elkaar af en laat je van de eerste noot tot de laatste meevoeren op het ritme.

  3. Dag 6

    Oftewel sociale zaterdag. Spreek nog eens af met iemand die je al een tijdje niet meer gezien hebt en neem uitgebreid de tijd om bij te praten.

  1. Dag 7

    Vandaag trek je eropuit. Je auto is echter verboden terrein vandaag. Haal je fiets van stal of trek je beste wandelschoenen aan en (her)ontdek de bezienswaardigheden van je woonplaats.

  2. Dag 8

    Kruip vandaag eens lekker vroeg onder de wol.

  3. Dag 9

    Trek je stoute loopschoenen aan en ga minstens een kwartiertje lopen in het park.

  1. Dag 10

    Geef vijf mensen een complimentje.

  2. Dag 11

    Schuif vandaag alle to do-lijstjes aan de kant, en maak tijd voor dat ene boek dat al zo lang op je nachtkastje ligt.

  3. Dag 12

    Haal je bikini of badpak uit de kast en ga een uurtje zwemmen in het plaatselijke zwembad.

  1. Dag 13

    Laat de zon in je hart en breng vanaf vandaag elke dag een uur buiten door. Lunch op het terras, laat je hond uit, werk wat in de tuin of wandel naar de supermarkt: als je maar buiten geweest bent!

  2. Dag 14

    Tijd voor me-time! Vandaag doe je enkel wat jij leuk vindt. Lees dat ene boek dat al zo lang op je nachtkasje ligt, ga lekker lang in bad liggen of verwen jezelf met een gelaatsverzorging. Vandaag hoeft niets en mag alles. Ja, ook de keukenkast met zoete en zoute zondes mag open.

  3. Dag 15

    Schrap alle voedingsmiddelen met toegevoegde suikers en zoetstoffen van het menu. Vandaag dus geen charcuterie, brood, ketchup, confituur, kant-en-klare gerechten … Handig hulpmiddeltje: kijk op de ingrediëntenlijst! Woorden die eindigen op stroop, honing, nectar, suiker, siroop en -ose moeten een belletje doen rinkelen.

  1. Dag 16

    Doe eens iets liefs voor iemand anders.

  2. Dag 17

    Parkeer je auto op minstens tien minuten wandelen van je voordeur.

  3. Dag 18

    De ochtendstond heeft goud in de mond! Sta een uurtje vroeger op en maak werk van uitgestelde taken.

  1. Dag 19

    Stel een lijstje op met kortetermijndoelen.

  2. Dag 20

    Spreek af met een vriend(in) en ga samen sporten.

  3. Dag 21

    Ga eens een dagje zonder make-up door het leven.