-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Zo blijf je gezond tussen zieke familieleden

Verkoudheden krijg je gratis deze dagen en de kans is groot dat één van je familieleden of collega's met koorts in bed ligt. Met deze tien tips blijf je zelf gezond en krijgen virussen weinig of geen kans. 

Tip 1: Was je handen
meer dan ooit
Handen wassen is een effectieve manier om de virussen te lijf te gaan. Was ze grondig en frequent en droog ze liever af aan papier dan aan een handdoek.  Heb je geen water voorhanden, kan een wasgel op basis van alcohol, zijn diensten bewijzen.

Tip 2: Hou je handen weg van je gezicht, neus en ogen.

Heb je een zieke in huis, tracht je gezicht en neus zo min mogelijk aan te raken. De grootste besmetting gebeurt via het gezicht. 

Tip 3: Isoleer de zieke.

Tracht niet bij een ziek persoon in bed te kruipen. Kan je niet anders, slaap je zoveel mogelijk met je rug naar de zieke toe.

Tip 4: Ontsmet je huis.
Heel wat virussen overleven uren tot dagen op telefoons, trapleuningen of handvaten van deuren en lades. Reinig ze intensiever als je thuis met een zieke zit, ook je keuken, toilet en sanitair vragen extra kuisaandacht.

Tip 5: Gebruik je eigen tandborstel.

Iedereen in huis moet over zijn eigen exemplaar beschikken, gebruik nooit die van een ander. Om de drie maanden is die steeds aan vervanging toe. Ben je ziek geweest, vervang je deze zelfs meteen. Je wil immers niet opnieuw besmet raken...

Tip 6: Deel geen drinkbekers, tassen of glazen
.
Gebruik je eigen handdoek. Voorzie voor elk gezinslid een eigen kleurtje, zo weet iedereen zijn eigen exemplaar liggen. Was je linnengoed vaker tijdens het griep- en verkoudheidsseizoen.

Tip 7: Beweging, gezonde voedsel en voldoende slaap kunnen niet weerhouden dat je misschien toch ziek wordt, maar kunnen je immuniteitssysteem wel versterken. Slaap zeven uur per nacht, zo zal je, als het virus je toch te pakken krijgt, ook sneller herstellen.

Tip 8: Een multivitaminenpreparaat
is aangewezen om je weerbaarder te maken, zeker als er al iemand in huis loopt te snotteren.

Tip 9: Maak elke dag een korte wandeling.
Fysieke activiteit verhoogt de activiteit van de T- lymocyten, de witte bloedlichaampjes die virussen en kankercellen aanvallen. Forceer je echter niet, een korte wandeling per dag heeft al een positieve invloed. 

Tip 10: Overweeg een griepprik. Vraag je dokter om informatie. (lvl)

02/11/09 13u35
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen