-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Klok terugdraaien kan herfstblues veroorzaken

Nu de dagen beginnen te korten en kouder worden, waarschuwen veel experts voor een winterdepressie. Je kunt dit echter voorkomen door de juiste dingen te doen en te eten.

Stoffen

De klok terugdraaien, dit weekend is het zo ver, zorgt bij heel wat mensen voor een herfstblues. SAD (Seasonal affective disorder) heeft specifieke symptomen en is verschillend van een depressie. "Iedereen heeft wel eens een offday", aldus psychiater Deenesh Khoosal. "Maar de symptomen van SAD beginnen vaak wanneer de klok teruggedraaid wordt."

Steeds vaker

SAD komt steeds vaker voor, vooral omdat we veel beter de diagnose van deze aandoening kunnen stellen. Het komt door een chemisch onevenwicht in het hersendeel de hypothalamus. Wanneer zonlicht door de ogen in de hersenen wordt opgevangen, veroorzaakt dit de productie van de stof serotonine. Dit is een neurotransmitter, een chemische molecule die helpt de zenuwcellen in de hersenen samen te laten werken, het regelt ook je humeur. Omdat we in de herfst en de winter minder daglicht zien, daalt het niveau van deze stof. Tegelijkertijd neemt de productie van melatonine toe omdat we meer in het donker zitten.

Eten en slapen
Serotonine speelt een grote rol in het slaapproces. Hoe hoger het niveau, hoe moeilijker het is om wakker te blijven. De combinatie van een laag niveau van serotonine en veel melatonine betekent dat patiënten zich voortdurend depressief en slaperig voelen. "Te veel eten en te veel slapen zijn twee van de belangrijkste factoren die samengaan met SAD," aldus Khoosal. "Het aantal gevallen van winterdepressies pieken daarom laat december en begin januari. Sommige patiënten kunnen de aandoening overkomen zonder enige hulp, anderen hebben hulp van antidepressiva nodig." Je hebt pas officieel de diagnose van SAD na drie of meerdere winters met deze symptomen.

Naast medicatie zijn er andere remedies als lichttherapie, regelmatig sporten om de productie van serotonine een boost te geven en  gedragstherapie dat mensen helpt om te gaan met hun slechte humeur.

Hoe voorkomen?
- Je hebt een winterdepressie wanneer je de hele tijd down en apathisch bent. Een middagwandeling kan helpen, zeker op zonnige dagen.

- Te veel slaap is een probleem bij alle depressievelingen.  Patiënten met SAD hebben vooral een probleem met opstaan. Dit is deels omdat gebrek aan daglicht de productie van het slaaphormoon melatonine stimuleert. Daarom zijn je hersenen nog steeds in slaapmodus wanneer je opstaat. Probeer een wekker uit die de opgaande zon simuleert om makkelijker op te staan.

- Het is normaal dat je tijdens de winter meer zin hebt om je 's avonds in de zetel te installeren, maar degenen met een winterdepressie hebben een constant gebrek aan energie. Voor hen kan deze vermoeidheid zo overweldigend zijn dat ze hun dagelijkse taken niet meer kunnen uitvoeren. Probeer je sportplanning van tijdens de zomer ook nu vol te houden. 

- SAD kan ook je eetgewoonten treffen. Veel patiënten hebben constant zin in koolhydraten en zoete voeding. Het probleem is dat als je gewicht toeneemt door slechte eetgewoonten de depressie kan verergeren. Probeer gezond te eten waaronder fruit en voeding rijk aan vitamine D, vette vis en eieren. Dit kan het gebrek aan zonlicht compenseren.

- Een winterdepressie verstoort de concentratie, je verricht taken minder goed of soms slaag je er helemaal niet in ze te vervolledigen. Een nieuwe hobby houdt je brein actief en kan voor een mentale boost zorgen.

- Door een winterdepressie raak je sneller geïrriteerd en humeurig zonder duidelijke reden. Hierdoor vermijd je gezelschap en blijf je alleen binnen zitten. Daarom is je sociale contacten onderhouden goed om een winterdepressie te bestrijden. Zelfs na een bezoek op een feestje van slechts twee uur kan je al helpen.

- Je zorgen maken over kleine dingen kan een teken van een winterdepressie zijn. Chronische stress is schadelijk voor de gezondheid. Zoek een uitlaatklep als joggen, fietsen of een andere sport om je stressniveau te verlagen.

- Een depressie is slecht voor je libido. Het verlaagt je energieniveau maar ook je zelfbeeld, waardoor je minder vaak initiatief tot seks  neemt. Praat hierover met je partner zodat hij of zij begrijpt dat je lage seksdrift seizoensgebonden is. Actief zijn kan het libido terug verhogen.

- Vaak zuchten is een van uiterlijke tekenen van SAD. Als je voelt dat je dit de hele tijd doet, oogcontact vermijdt, heb je misschien een winterdepressie. Maak een wandeling om dit tegen te gaan.

- Een depressie eist een hoge tol op het immuunsysteem van je lichaam. Mensen met een herfstblues zijn hierdoor gevoeliger voor verkoudheden, griep en infecties. Je kunt je immuunsysteem een boost geven door gezond te eten. (ep)

26/10/10 17u16
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 4

Doe de burn-outtest Welk stresstype ban jij? Hoeveel zelfdiscipline heb jij? Hoe gevoelig ben jij voor heimwee? Wat is jouw sleutel tot succes? Ben jij een goede vriendin? Welke denkfouten maak jij? Hoe spiritueel ben jij? Hoe verdraagzaam ben jij? Wat vertelt jouw parfum over jou? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe ga jij om met relatievalkuilen? Hoe sociaal competent ben jij? Hoe gezond maak jij ruzie? Hoe ga jij om met (moeilijke) collega's?
| 1 | 2 | 3 | 4 |