-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

9 op 10 meisjes willen iets aan lichaam veranderen

91 procent van de Belgische meisjes tussen 15 en 25 jaar zou morgen iets aan haar lichaam veranderen als dat kon op een eenvoudige manier. Ook bij de jongens ligt dat cijfer opvallend hoog met 73 procent. Vooral de buik, dijen en borsten maken onzeker.

Het minst tevreden zijn meisjes over hun buik (43 procent), dijen (33 procent) en borsten (22 procent). Jongens zouden liever gespierder zijn (18 procent), hebben complexen over hun buik (17 procent) en geslachtsdeel (11 procent). Niet verrassend is dat iets meer meisjes (17 procent) plastische chirurgie overwegen om hun complexen aan te pakken dan jongens (12 procent). Toch zijn de Belgische jongeren ook tevreden met bepaalde aspecten van hun uiterlijk: de helft van de meisjes is trots op haar ogen, 28 procent op haar lokken en 21 procent op haar borsten. Slechts 6 procent is blij met haar hele lichaam, bij jongens ligt dat cijfer dubbel zo hoog.

Narcisten
Belgische jongeren zijn iets meer onzeker dan leeftijdsgenoten uit andere landen. 23 procent van de meisjes en 16 procent van de jongens in de 16 landen wereldwijd overwegen immers plastische chirurgie. Bijna overal voelen jongeren zich slecht over hun geslachtsorgaan. "De huidige generatie jongeren wordt door wetenschappers vaak de meest narcistische groep ooit genoemd", zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting en auteur van het boek 'Maak je merk cool'. "Het is dus niet verrassend dat er goed uitzien zo belangrijk is. Maar dat geldt zeker niet enkel voor jongeren.", aldus Van den Bergh.

Anders
Belgische jongeren willen vooral zich vooral onderscheiden door de dingen die ze vertellen aan anderen (42 procent), hun kleding (37 procent) en hun beroep (36 procent). Ook hobby's, de steden en landen die ze bezoeken en de muziek die ze beluisteren zijn voor jongeren belangrijke manieren om zich te differentiëren van anderen.

Vriendschap
Lichaam en uiterlijk worden in Brazilië, Indië en Oost-Europa relatief vaker gebruikt als middel om uniek te zijn. Ongeveer een kwart van de Belgische jongeren probeert unieke merken te kopen om anders te zijn. Vier op de tien Belgische jongeren willen het liefst herinnerd worden als een 'goede vriend'.  Andere eigenschappen als: betrouwbaar zijn (31 procent), vriendelijkheid (27 procent) en eerlijkheid (21 procent) draagt onze jeugd eveneens hoog in het vaandel.

(Bewerkt door: Ellen Provoost)
26/06/12 13u28
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 4

Doe de burn-outtest Welk stresstype ban jij? Hoeveel zelfdiscipline heb jij? Hoe gevoelig ben jij voor heimwee? Wat is jouw sleutel tot succes? Ben jij een goede vriendin? Welke denkfouten maak jij? Hoe spiritueel ben jij? Hoe verdraagzaam ben jij? Wat vertelt jouw parfum over jou? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe ga jij om met relatievalkuilen? Hoe sociaal competent ben jij? Hoe gezond maak jij ruzie? Hoe ga jij om met (moeilijke) collega's?
| 1 | 2 | 3 | 4 |