-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Sociale media: de kostprijs van alles delen

De goedkeurende Facebook-duim en blauwe Twitter-vogel zijn niet meer weg te denken uit onze leefwereld. Hoewel er veel plezier beleefd wordt op deze sociale media, worden tegelijkertijd te veel grenzen platgewalst. Zo spreekt men zelfs van de nieuwe religie van het delen. Als alles sociaal grondgebied wordt, wat blijft er dan nog privé?

Heel wat online gedrag dient dan ook in vraag gesteld te worden. Neem nu het voorbeeld van het pestfilmpje, dat bij iedereen wellicht nog vers in het geheugen zit. Hoewel je kan stellen dat het aankaarten van pesten op sociale media effectief is doordat het veel mensen bereikt, is een heksenjacht op poten zetten om één pestend individu een lesje te leren dat absoluut niet.

U kan wellicht zelf ook ontelbare voorbeelden aanhalen waar mensen online over de schreef gingen. Denk maar aan de openlijke Twitter-steekspelen tussen celebs of het uitoefenen van virtuele sociale druk om op te boksen tegen de spelregels van programma's als 'The Voice' en er nog mee wegkomen ook.

Geen grenzen?
In een treffend opiniestuk in The Guardian wordt het voorbeeld aangehaald van een komiek die vorige week een ruzie tussen een koppel op de trein omzette in live tweets, tot groot amusement van heel wat volgers. Akkoord, publiek ruzie maken geeft omstaanders het recht om mee te luisteren en eventueel te gniffelen. Maar vergeet niet, er is een verschil tussen de publieke ruimte en het sociale grondgebied dat nu volledig gedomineerd wordt door onze geliefde sociaalnetwerksites. Het grote probleem: waar trek je de grens? Iedereen met een smartphone kan in theorie vandaag zonder boe of ba transformeren in een paparazzo die andermans realiteit blootlegt voor het grote publiek.


Sociale media hebben geen notie van privacy. Delen is de nieuwe religie en wat vroeger privé was is nu sociaal eigendom. Biz Stone, oprichter van Twitter, omschrijft het treffend: "Social is the killer app of the 21st century". Hoewel deze media vaak positief worden gebruikt, is de sprong naar misbruik niet groot. Misbruik dat bovendien zelden publiekelijk of face to face zou plaatsvinden.

Kostprijs
Stel uzelf gerust eens de vraag wat privacy vandaag nog betekent. Als we online leven, waar alles sociaal is, wat valt er dan nog buiten? Deze grote technologische kanteling zorgt ervoor dat we nog maar moeilijk kunnen definiëren wat publiek en privé is, wat collectief en individueel is. Terwijl veel mensen in de echte wereld stille, grijze muizen zijn, (over)delen ze alles online en zien ze dat als vrijheid.

(Door: Lynn Formesyn)
19/07/12 15u16
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 4

Doe de burn-outtest Welk stresstype ban jij? Hoeveel zelfdiscipline heb jij? Hoe gevoelig ben jij voor heimwee? Wat is jouw sleutel tot succes? Ben jij een goede vriendin? Welke denkfouten maak jij? Hoe spiritueel ben jij? Hoe verdraagzaam ben jij? Wat vertelt jouw parfum over jou? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe ga jij om met relatievalkuilen? Hoe sociaal competent ben jij? Hoe gezond maak jij ruzie? Hoe ga jij om met (moeilijke) collega's?
| 1 | 2 | 3 | 4 |