-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Zo vermijd je een burn-out

Mensen klagen steeds vaker over een burn-out, de crisis is daar een grote oorzaak van. Velen ervaren momenteel een hogere werkdruk en maken zich zorgen over hun jobzekerheid. Zaken die niet goed zijn voor je stressniveau en zelfs op lange termijn een burn-out kunnen verzoorzaken. We geven je enkele tips om goed door deze moeilijke tijden te komen.

Concentratie
Als je taak per taak afwerkt, kun je je beter concentreren. Werk je aan verschillende tegelijkertijd, ondervind je meer stress en ga je dingen vergeten, meldt gezondheidsnet.be.

Planning maken
Begin elke ochtend met een lijstje van taakjes voor die dag te maken. Zorg ervoor dat je doelen realistisch zijn, onafgewerkte lijstjes zorgen enkel voor meer stress.

Opkomen voor jezelf
Leer er mee te leven dat je niet voor iedereen goed kunt doen. Je moet af en toe aan jezelf denken en voor jezelf op te komen. Als dus iemand vraagt werk over te nemen, moet je durven te weigeren.

Eigenwaarde
Iedereen heeft zijn negatieve kantjes, ook jij. Leer dat te accepteren. Je eigenwaarde hangt niet af van wat anderen van je denken.

Echt belangrijk
Door je drukke leven kun je soms te lang stilstaan bij onbenulligheden. Bepaal voor jezelf wat belangrijk is in je leven en zorg ervoor dat je hier af en toe tijd voor vrij maakt.

Sport
Een goedkope feelgood truc: als je intensief beweeft, maak je bepaalde gelukshormonen aan. Deze zorgen ervoor dat je je beter en energieker voelt na het sporten.

Leuke dingen
Je leven bestaat uit meer dan verplichtingen alleen. Zorg ervoor dat je meerdere keren per week dingen doet die je leuk vindt. Ga iets drinken met vriendinnen of sluit je op met een goed boek. Eis deze momenten voor jezelf op en noteer ze in je agenda. En het belangrijkste: ban die schuldgevoelens uit je hoofd.

Lachen
Als je nergens nog om kunt lachen, kan dit wijzen op een burn-out. Dat betekent dat je moet ingrijpen wil je niet op een depressie afstevenen. Probeer dus dagelijks te lachen, al is het maar om kleine dingen.

Middelmaat
Niet alles hoeft perfect te gebeuren, niemand gaat het bijvoorbeeld zien als je zakdoeken niet gestreken zijn. Durf tevreden zijn met minder, je zal merken dat middelmaat soms ook kan volstaan.

Praat
Voel je dat het niet gaat en je niet lekker in je vel zit. Praat er dan over, na een goed gesprek voel je je vaak opgelucht, waardoor je je meteen beter kan voelen. Blijven de problemen aanhouden, bespreek ze dan met een collega of je baas. Samen kunnen jullie een oplossing bedenken. (ep)

02/04/09 12u33
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 4

Doe de burn-outtest Welk stresstype ban jij? Hoeveel zelfdiscipline heb jij? Hoe gevoelig ben jij voor heimwee? Wat is jouw sleutel tot succes? Ben jij een goede vriendin? Welke denkfouten maak jij? Hoe spiritueel ben jij? Hoe verdraagzaam ben jij? Wat vertelt jouw parfum over jou? Hoe vatbaar ben jij voor een bore-out? Hoe ga jij om met relatievalkuilen? Hoe sociaal competent ben jij? Hoe gezond maak jij ruzie? Hoe ga jij om met (moeilijke) collega's?
| 1 | 2 | 3 | 4 |