-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

"Te grote kloof tussen schooluren en slaapritmes van pubers"

Er is een te grote kloof tussen schooluren en de natuurlijke slaapritmes van tieners, aldus een Australisch onderzoek bij 310 vijftien- tot achttienjarigen.
 
Avondmensen
De afscheiding van melatonine in de pubertijd maakt van tieners avondmensen, waardoor ze tijdens de schooldagen slaaptekorten opbouwen omdat ze te vroeg moeten opstaan, zo schrijft The Guardian.
 
Depressies, druggebruik, ongevallen
De onderzoekers wijzen erop dat de gevolgen van te weinig of onregelmatig slapen groot kunnen zijn, met onder meer depressie, een verhoogde kans op ongevallen, meer druggebruik en slechtere schoolresultaten.


8 uur 45 minuten slaap
Een goede nachtrust voor tieners bestaat uit gemiddeld acht uur en 45 minuten slaap. Tijdens de schooldagen sliepen de gevolgde pubers echter 55 minuten minder per nacht in vergelijking met vakanties. Van zondagnacht tot en met donderdagnacht liep dat tekort op tot gemiddeld 77 minuten.
 
In de weekends en vakantiedagen haalden ze dat slaaptekort gedeeltelijk in door gemiddeld negen uur en twaalf minuten te slapen. Op schoolochtenden, van maandag tot en met vrijdag, ontwaakten de tieners gemiddeld twee uur en 34 minuten vroeger dan tijdens de vakantie.
 
Pas om 10 uur school
Om tegemoet te komen aan de slaapritmes van pubers, zouden scholen idealiter pas vanaf 10 uur 's morgens openen. Toch geven de onderzoekers meteen toe dat de schooluren afgestemd zijn op het economisch leven. Meer thuisonderwijs zou het probleem ook kunnen oplossen. (belga/lb)
 

12/06/11 16u09
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Hoe vruchtbaar ben jij? Welk type moeder ben jij? Hoe positief voed jij op? Wat voor band heb jij met je huisdier? Hoe vrij laat jij je kind? Hoe sterk voel jij je betrokken bij de school van je kind? Wat is jouw visie op het schoolsysteem? Hoe emotioneel beschikbaar ben jij voor je kind?
| 1 |