-

Wie veel bier drinkt, heeft meer kans op 7 kankers

Wie veel drinkt, heeft dubbel zoveel kans om 7 bepaaldse kankers te ontwikkelen: lever-, long-, slokdarm-, darm-, maag-, alvleesklier- en prostaatkanker. Het verband was het sterkt bij leverkanker en slokdarmkanker. Dat geldt vooral voor dagelijks een of meerdere biertjes of glaasjes sterke drank drinkt, wijndrinkers en gematigde drinkers (minder dan een glas per dag) ontsnappen hieraan.

Analyse
Een Canadese studie vond een statistisch significant verband tussen een grote alcoholconsumptie en zeven verschillende kankers. Voor de studie werd data, verzameld voor een immense studie in de jaren '80, grondig geanalyseerd.

Zeer regelmatige drinkers vergeleken met de referentiegroep, die zelden of nooit alcohol dronk. En de resultaten waren duidelijk: wie zelden of niet drinkt, heeft geen verhoogd risico. Wie dagelijks of meerdere glazen per dag drinkt, duidelijk wel.

Slecht voor de gezondheid
De studie, uitgevoerd door Andre Benetti, verbonden aan McGill University (Montreal), werd gepubliceerd in het medische vakblad Cancer Detection and Prevention. "Dit is nog maar eens het bewijs dat zwaar drinken slecht is voor de gezondheid", besluit Benetti. (edp)
06/08/09 13u13
volledig dossier: Kanker

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

© 2007 De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden.
Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden.

reprocopy mediargus acap enabled   metriweb