-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Wat veroorzaakt die pijnlijke beenkrampen?

Ik word 's nachts vaak wakker van een verschrikkelijke kramp in mijn benen. De pijn is zo intens dat ik er de tranen van in mijn ogen krijg. Ik heb geen idee wat de oorzaak ervan is en maak me een beetje zorgen. Wat kan dit zijn?

Geertrui Lemmens, voedingsdeskundige en specialiste in voedingssupplementen: 'Nachtelijke kuitkrampen kunnen verschillende oorzaken hebben. Vooral zwangere vrouwen, ouderen en intensieve sporters hebben er vaak last van. Ook wie een koolhydraatarm dieet volgt, kan ermee te maken krijgen.

In de meeste gevallen worden kuitkrampen veroorzaakt door een tekort aan magnesium. Oorspronkelijk zit onze voeding hier vol van. Vooral granen, groenten en fruit zijn belangrijke bronnen. In de westerse maatschappij wordt het voedsel echter zo bewerkt dat we veel magnesium verliezen tijdens het raffinageproces. Daarnaast zijn er ook nog verschillende factoren die de magnesiumopname verslechteren.

Een ongezonde levensstijl met veel eiwitten, vet voedsel en suikers is verantwoordelijk voor een lagere magnesiumabsorptie. En niet alleen de voeding heeft een grote invloed. Ook de levenswijze speelt een belangrijke rol. Zo slorpen stress en vermoeidheid veel magnesium op. Ook bepaalde geneesmiddelen hebben dit effect, zoals fluoride, antibiotica, urinebevorderende medicatie en sommige medicijnen die gebruikt worden bij de behandeling van kanker.'

'Een magnesiumtekort hangt vaak ook samen met vermoeidheid en een slechte bloed- en lymfecirculatie. Daarom is het interessant om in de eerste plaats voldoende te rusten en wat meer aan beweging te doen. Maak 's avonds een kleine wandeling, al duurt die maar tien minuten. Door deze kleine wandeling bevorder je de circulatie, waardoor de kans op krampen vermindert. Stretchen voor het slapengaan of knoflook eten zijn hiervoor ideaal.'

'Een magnesiumtekort kan je wegwerken door je voeding aan te passen. Een banaan is bijvoorbeeld een bron van magnesium. Maar ook donkergroene bladgroenten zoals waterkers, spinazie, boerenkool, peterselie, volle granen (haver, rogge, rijst, maïs, tarwe, haver en gerst), noten en pitten, wortels, avocado, bieten, zeewier, peulvruchten (erwten, bonen, linzen) en gedroogde vruchten bevatten belangrijke hoeveelheden van het mineraal. Ook sommige mineraalwaters bevatten magnesium. Kamp je ondanks een aangepaste voeding nog steeds met een magnesiumtekort - een bloedtest kan hierover uitsluitsel geven - dan kunnen voedingssupplementen soelaas bieden. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor Fytostar Algo-Magnesium, een voedingssupplement dat magnesium combineert met algen, die de opname van magnesium zouden bevorderen. Ook een slechte bloed- en lymfecirculatie kan je bevorderen met een voedingssupplement. Hiervoor is Pycnogenol een goed middel.'

Door Kirsten Van Camp, Kathleen Vervoort, Martine Prenen, Sanne Calcoen en Grete Flies
Goed Gevoel, september 2009

01/10/09 10u00
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen