-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Mythes over metabolisme: niet de reden waarom je niet afvalt!

Wie met overgewicht kampt, durft de schuld wel eens bij het lichaam of de genen te leggen. "Het is mijn metabolisme, dat werkt gewoon niet zo goed als bij de anderen", klinkt het dan. Een dikke vette leugen, zegt voedingsdeskundige en diëtiste Susan Roberts.

"Ik hoor dit excuus de hele tijd in allerlei varianten. Dat vriendinnen veel meer eten en niets bijkomen, dat ze echt niet zoveel eten maar dat hun lichaam het niet goed verbrandt. Maar de waarheid is dat er vooral veel mythes over het metabolisme bestaan, en die wil ik graag weerleggen."

MYTHE 1: "Niet iedereen die veel eet, wordt dik"

Wie een lager metabolisme heeft, heeft inderdaad minder calorieën dan gemiddeld nodig. Maar we spreken wel over het equivalent van een klein kopje latte of een stukje kaas op een cracker, miniem dus. Het verklaart in elk geval niet waarom je vriend(in) drie keer zoveel kan eten zonder bij te komen en jij niet. Zijn of haar metabolisme is echt niet zoveel hoger dan het jouwe.

Wat is de echte reden? De vriendin die 'zoveel' kan eten, eet gewoon niet die hoeveelheid voedsel bij elke maaltijd. Als ze dat wel zou doen, zou ze moeten verdikken. Studies bij deze 'natuurlijk slanke mensen' toont aan dat ze het niet volhouden elke maaltijd te veel te eten. Ze hebben een evenwicht gevonden om het overeten te compenseren, door lichte maaltijden te eten na een grote maaltijd of zelfs helemaal niet te eten.

MYTHE 2: "Sporten verhoogt het metabolisme"

Ja en nee, zegt Roberts. "Het is waar dat 'weerstandsoefeningen' spieren opbouwen, maar spieren hebben eigenlijk een zeer laag metabolisme. Eén kilo extra spieren, wat erg veel is, zorgt maar voor een extra verbranding van zo'n tien calorieën per dag. Verwaarloosbaar dus." Dat betekent niet dat je niet moet bewegen ¿ zorg er alleen voor dat je niet meer gaat eten en focus op vetverbranding.

MYTHE 3: "Menopauze doet het metabolisme plots zakken"


"Het onderzoek dat dit 20 jaar geleden 'bewees' bleek later de data vervalst te hebben", aldus Roberts. "We weten dat de laatste fase in de menstruele cyclus ervoor zorgt dat het metabolisme zo'n vijf procent sneller gaat, wat vrouwen sneller meer hongerig maakt en hen meer zin in zoet geeft. Het is dus waarschijnlijk dat de hormonale veranderingen gepaard gaande met de menopauze deze maandelijkse stijging omkeert. Toch moeten we voor ogen houden dat het om een relatief kleine daling gaat, het equivalent van een koekje per dag."

MYTHE 4: "Mannen hebben een sneller metabolisme dan vrouwen en daarom komen ze minder bij."


"Het is zonder enige twijfel waar dat mannen een hoger metabolisme hebben, van ongeveer 300 calorieën per dag. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet bijkomen als ze ouder worden. Mannen moeten net als vrouwen letten op hun calorie-inname willen ze niet bijkomen."

MYTHE 5: "Bij het diëten vertraagt je metabolisme zodanig dat je een plateau bereikt en daarna niet meer kan afvallen."

"Dit is maar een klein beetje waar. Door minder calorieën op te nemen, begint je lichaam calorieën op te slaan en deze zuiniger te verbruiken. Dit telt echter maar voor 30 procent van de caloriereductie. Als je bijvoorbeeld 1000 calorieën eet, in plaats van de 1940 die de gemiddelde vrouw eet, dan 'spaar' je 330 calorieën. Maar je lichaam verbrandt er wel nog 670 calorieën, of het verlies van anderhalve kilo per week in plaats van 2 kilo."

"Plateaus worden meestal bereikt door één of twee andere factoren, en die hebben alles te maken met calorie-inname en niet met calorieverbruik. Ofwel volgen ze een vreselijk dieet, en is het gewichtsverlies vooral te wijten aan het verlies van vocht en niet van vet, ofwel neemt de diëter toch meer calorieën op dan de bedoeling is. Volg daarom een dieet dat je honger stilt en een verzadigd gevoel geeft."

MYTHE 6: "Een traag metabolisme kan je dik maken"

Dit lijkt logisch, maar het kan niet bewezen worden. Ja, sommigen hebben een lager metabolisme en ja, dat betekent dat er minder calorieën nodig zijn om de basisfuncties van je lichaam te doen werken. Maar zoals eerder al gezegd, dat zijn niet zoveel minder calorieën. 

Het is heel zeldzaam om een man of vrouw te vinden met een metabolisme dat meer dan tien procent afwijkt van het gemiddelde. Met andere woorden, een trager metabolisme is geen automatisch ticket naar overgewicht. Dat is nog altijd afhankelijk van je calorie-inname en het eten van het foute voedsel, dat je geen verzadigd gevoel geeft en niet alle voedingsstoffen en mineralen die je nodig hebt.

FEIT: "Ouder worden doet het metabolisme zakken"


"Dit is waar en daar kan je niets aan doen. Traag maar zeker zal het metabolisme van de gemiddelde persoon één tot twee procent per jaar vertragen. Wat de verklaring is, is niet helemaal duidelijk maar het verkleinen van de hersenen en de organen zou er iets mee te maken hebben.

Daar bovenop zijn oudere mensen minder actief, wat maakt dat 60-plussers toch zon' 500 à 600 calorieën minder moeten eten dan twintigers om hun gewicht stabiel te houden. Echter, het lichaam heeft wel nog altijd vitamines en mineralen nodig. Dus het gaat niet alleen om minder eten, maar ook om minder rommel te eten." (edp)

10/11/09 11u40
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |