-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Zet een goed humeur op het menu

Ben je vaak moe en slechtgehumeurd zonder aanwijsbare oorzaak? Kijk dan eens naar je voeding. Eet je ongezond, sla je maaltijden over of volg je een streng dieet, dan wordt je bloedsuikerspiegel ontregeld en raak je geïrriteerd. Ontdek hoe je jezelf een goed humeur kan eten!

Recent liep er in Engeland nog een grootscheeps onderzoek naar de relatie tussen voeding en humeur. Voor dit onderzoek moest de helft van de testgroep zoveel mogelijk verschillende gezonde voedingsproducten eten, waaronder mager vlees, verse groenten, vis, tarwebrood en bananen.

De andere helft van de groep mocht zich tegoed doen aan rookworst, hamburgers, kroketten, frietjes en ijs met  slagroom. De uitslag was overduidelijk. Groep één voelde zich na de maaltijd voldaan en goedgehumeurd; groep twee was moe, slaperig en had nergens zin in. Conclusie van de onderzoekers: alles wat gezond is, kan je humeur opkrikken.

EXIT SUIKERS
Wat je eet, hangt nauw samen met je gevoel en emoties. Uit studies blijkt dat overmatig suikergebruik je humeur negatief beïnvloedt. Je voelt je vaak lusteloos, moe, snel geïrriteerd en je kan er zelfs agressief van worden. Spring dus zuinig om met de suikerpot. Vooral als je met overgewicht kampt, wordt je lichaam er niet vrolijker van. Ben je dol op snoepen en zoete lekkernijen, dan raakt je stofwisseling van slag en keldert je bloedsuikerspiegel, en dus ook je energiepeil.

Hoe erg suiker je kan verzwakken, kan je zelf testen. Strek één van je armen horizontaal uit en laat je andere arm ontspannen langs je lichaam hangen. Laat nu iemand proberen om je gestrekte arm naar beneden te duwen. Hoe krachtig er ook wordt geduwd, het lukt niet.

Herhaal de test, maar nu met een suikerklontje in je mond. Zelfs met een lichte druk zakt je gestrekte arm als verlamd omlaag. Hoe dat kan? Je armspier wordt tijdelijk verzwakt doordat de suiker de energiebalans in je lichaam onmiddellijk verstoort.

EXIT OCHTENDHUMEUR

Als je een goed humeur op het menu wil zetten, is je ontbijt de belangrijke eerste stap. Werken op je nuchtere maag gaat sowieso ten koste van je energie en concentratievermogen, maar ook van je humeur.

Na een tijdje begint je bloedsuikerspiegel te zakken en daardoor voel je je moe, lusteloos en raak je sneller geïrriteerd. Een goed ontbijt bestaat uit bruine boterhammen met kaas of beleg, een stuk fruit en een glas melk of yoghurt. Als je hier geen zin in hebt of geen tijd voor wil vrijmaken, beperk je dan tot een stuk fruit.

Het zal ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel op peil blijft en zo je ochtendhumeur verdrijven. Wil je je goed humeur behouden, dan is het belangrijk om heel de dag regelmatig te eten; zo  houd je je bloedsuikerspiegel, energiepeil en humeur stabiel. Eet om de drie, vier uur kleine maaltijden of snacks, want dat is beter dan enkele grote maaltijden op een dag.

VROLIJK VOEDSEL

Wat moet je juist eten om je vrolijker te voelen? Een eerste goede keuze zijn hoogwaardige eiwitten of proteïnen. Van eiwitten is bekend dat ze je prestaties verbeteren, maar ze doen je ook prettiger en energieker voelen. Bovendien bouw je met eiwitten een ijzersterke weerstand op. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Juist deze aminozuren zijn essentiële bouwstoffen voor je hersenen. Een tekort aan deze stoffen remt je denkvermogen af en maakt je neerslachtig.

Mager varkens- of rundsvlees en wit vlees van kip of kalkoen zijn een gezonde bron van proteïne. Ze bevatten een stof die het niveau van dopamine, een gelukshormoon, verhoogt. Vlees bevat ook veel vitamine B12, wat helpt tegen slapeloosheid en depressie. Naast eiwitten zet je ook voldoende koolhydraten op je menu.

Koolhydraten zijn belangrijk voor het energiepeil en humeur. Ze zijn de favoriete bron van energie van het lichaam, ze verhogen het niveau van serotonine. Vermijd snoep, want suiker doet de bloedsuikerspiegel pieken en weer dalen, wat leidt tot vermoeidheid en humeurigheid. Volkorenproducten als donker brood, bruine rijst en granen zijn een betere bron van koolhydraten. Het lichaam neemt ze trager op en ze houden de bloedsuikerspiegel en het energieniveau stabiel.

Eiwitten en koolhydraten vind je in aardappelen, abrikozen (gedroogd), bonen, maïs, noten (cashewnoten, paranoten), pasta, rozijnen, bruin brood, bruine rijst,...

MINERALEN VERHOGEN JE VITALITEIT

Van het mineraal magnesium is bekend dat het je vitaliteit verhoogt, want het is belangrijk voor de omzetting van suiker naar energie. Hoe ouder je wordt, hoe meer magnesium je nodig hebt. Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste Belgen een tekort hebben aan deze essentiële voedingsstof. Een magnesiumtekort uit zich in onrust, slecht humeur en prikkelbaarheid.

Een gezond voedingspatroon voorziet normaliter in je dagelijkse behoefte aan magnesium. Is dit niet het geval, dan ontstaat er al gauw een tekort. Magnesium vind je in verse groenten, granen, tarwebrood, pinda's, noten, melk,...

Voor een opperbeste stemming mag het mineraal mangaan ook niet ontbreken in je voedingspatroon. In ons lichaam komt ongeveer twintig milligram mangaan voor. Het is belangrijk voor de vorming van thyroxine, het belangrijkste hormoon dat door de schildklier wordt geproduceerd. Een tekort aan mangaan kan tot een ontregelde schildklier, vermoeidheid en een verminderde hersenfunctie leiden. Mangaan vind je in volkorenbrood, noten, thee, granen, rijst, bladgroenten, fruit, vlees en vis.

Vrouwen hebben ook extra
veel ijzer
nodig: zo'n vijftien gram per dag, terwijl mannen het met negen gram stellen. Als je lichaam een tekort heeft aan ijzer door bijvoorbeeld bloedverlies tijdens je menstruatie, dan ben je uit je humeur, raak je snel geïrriteerd en ben je doorlopend moe. IJzer vind je in orgaanvlees, peulvruchten, groene bladgroenten,
tarwebrood, eieren, appelstroop, rozijnen, gedroogd fruit en noten.

BANAAN DOET LACHEN
Eén van de beste energiebronnen is de banaan. Af en toe een banaan eten werkt ontspannend en geeft je door het hoge gehalte aan koolhydraten een flinke portie energie. Banaan bevat veel vitamine B6, die je hormonen in het gareel houdt en waarvan je een goed humeur krijgt.

Een essentieel aminozuur in de banaan is tryptofaan, dat in je lichaam wordt omgezet in serotonine, een stof die in belangrijke mate je stemming beïnvloedt. Een tekort aan dit aminozuur verstoort je bioritme. Serotonine, ook wel 'gelukshormoon' genoemd, heeft een positieve invloed op je hersenen en het centrale zenuwstelsel, waardoor je je beter gaat voelen.

VETTE VIS TEGEN DEPRESSIE
Vette vis bevat veel omega 3-vetzuren. Deze helpen depressies te bestrijden, maar zijn ook goed voor je hart. Makreel, haring, forel, sardines, tonijn, kabeljauw, heilbot en zalm zijn rijk aan deze vetzuren. Zet ze dus minstens tweemaal per week op je menu.

CHOCOLADE MAAKT BLIJ

Een dipje? Grijp dan naar een stukje chocolade. Chocolade - en dan vooral de zwarte variant - rekent af met lusteloosheid en maakt je opgewekt. Hij is namelijk rijk aan de zogenaamde 'gelukshormonen' dopamine en fenylethylamine.

Dopamine, een stof die een belangrijke functie heeft bij de overdracht van zenuwprikkels, speelt een grote rol bij je gelukkig voelen. Fenylethylamine is een lichaamseigen stof die aangemaakt wordt als mensen verliefd zijn. Ze zit in chocolade maar ook in kaas en rode wijn. Er is een verband aangetoond tussen gebrek aan fenylethylamine en depressie.

De meeste gezondheidsvoordelen haal je uit chocolade met een  cacaogehalte van 70 procent. Bovendien bevat pure chocolade meer antioxidanten, vitamines en mineralen dan melkchocolade.

Door Simon Couvé in Goed Gevoel januari 2010.

31/01/10 17u16
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |