-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Quinoa, de gezonde verleider

Steeds meer Belgen laten zich verleiden door quinoa, een traditioneel product uit Bolivië. Quinoa heeft immers een uitzonderlijk hoge voedingswaarde en past dus prima in de gezondheidstrend om minder vlees te gaan eten. Een prettige kennismaking.

Quinoa (Latijnse naam: Chenopodium quinoa) is een plant die al meer dan 5.000 jaar gecultiveerd wordt door indianenstammen op de hoogvlaktes van de Andes in Bolivië. Samen met aardappelen vormde quinoa hun belangrijkste voedingsbestanddeel. Volgens de mythologie is quinoa op de Aarde achtergebleven als restant van een godenmaaltijd en sindsdien werd zij altijd beschouwd als een onsterfelijk voedingsmiddel.

De Inca's voerden plechtige rituelen rond de quinoaplant. Nu wordt het gewas - dat in zeer barre omstandigheden op meer dan 3.000 meter hoogte kan overleven - ook in berggebieden elders ter wereld geteeld, maar de 'quinoa Real' (de échte quinoa) blijft toch het meest begeerd. In het gebied rond de grote zoutwoestijnen in Bolivië is quinoa ook vandaag nog de voornaamste bron van eiwitten voor de bevolking.

Graan dat geen graan is
Quinoa bestaat in drie variëteiten: witte, rode en zwarte. In België vind je bijna uitsluitend de witte. Quinoa wordt wel eens 'de moeder der granen' genoemd omwille van haar uitzonderlijk hoge voedingswaarde. 'Een andere benaming is gierstmelde of indianenrijst, maar eigenlijk is het helemaal geen graangewas.

Quinoa is een gekweekte variëteit uit een familie wilde planten (chenopodiaceae of ganzenvoet) en is verwant aan spinazie en suikerbiet', zegt Tobias Leenaert van EVA vzw (Ethisch Vegetarisch Alternatief, http://www.vegetarisme.be). 'In de 'alternatieve' keuken wordt quinoa al lang gebruikt, maar de jongste tijd wint het enorm aan populariteit. Dat is niet zo verwonderlijk, want het is een zéér voedzaam voedingsmiddel. Quinoa zit boordevol proteïnes. Met een eiwitgehalte van 16,2 procent steekt het met kop en schouders uit boven tarwe (14 procent) en rijst (7,5 procent).

Belangrijk is ook dat de eiwitten in quinoa alle essentiële aminozuren in de juiste verhouding hebben. Eiwitten zijn samengesteld uit een twintigtal aminozuren. Acht daarvan moeten mensen uit voeding halen, omdat ons lichaam die zelf niet aanmaakt. De meeste plantaardige voeding heeft niet alle noodzakelijke aminozuren in de juiste dosis. Dat is op zich geen probleem omdat ons lichaam de aminozuren die we in verschillende voedselbronnen vinden, zelf combineert tot volwaardige eiwitten. In quinoa en soja zijn wél al die essentiële aminozuren aanwezig! Bovendien zijn de quinoa-eiwitten beter verteerbaar.

Wanneer quinoa wordt toegevoegd aan de voeding van zwangere vrouwen kan dit hun melkafscheiding verbeteren. Door haar hoge eiwitgehalte en uitzonderlijke voedingswaarde wordt quinoa daarom als een ideale vleesvervanger beschouwd.'

Even gezond als moedermelk
Qua samenstelling zou quinoa evenwichtiger zijn dan rijst, maïs of soja en heeft het zelfs een nutritionele voedingswaarde die vergelijkbaar is met deze van moedermelk. Quinoa bevat eveneens een grote hoeveelheid vitamines zoals B1, B2, B3, C en het is een grote bron van mineralen zoals calcium, ijzer, fosfor en magnesium.

Quinoa biedt driemaal zoveel calcium en tweemaal zoveel fosfor als tarwe! Tot slot is quinoa ook erg vezelrijk en bevat het voornamelijk onverzadigde (goede) vetten en slechts 11 procent verzadigde (slechte) vetten. Aan quinoa worden al eeuwenlang geneeskrachtige eigenschappen toegeschreven. Het bevat veel antioxidanten en zou een preventieve rol kunnen spelen bij kanker.

Quinoa wordt traditioneel ook aangewend voor de behandeling van infecties van de urinewegen of bij angines en koorts. Daarnaast hebben wetenschappelijke studies aangetoond dat quinoa een juiste hoeveelheid phyto-oestrogenen bevat, waardoor de plant uiterst geschikt is voor vrouwen in de menopauze. Nog een ander
voordeel is dat quinoa geen echt graangewas en bijgevolg glutenvrij is, waardoor het een ideaal voedingsmiddel is voor mensen die lijden aan tarweallergieën.

In de keuken
Om al deze redenen heeft de westerse wereld stilaan oog gekregen voor de indianenrijst. Quinoa past prima binnen de nieuwe gezondheidstrend en het product is ook in onze keuken aan een heuse opmars bezig. De quinoazaadjes worden aangeprezen als vervanger voor vlees, rijst, macaroni of aardappelen.

Quinoazaden nemen tijdens het koken tot driemaal hun gewicht aan water op, en door hun fijne, zachte smaak passen zij in heel wat bereidingen, gaande van soep, hoofdschotel, dessert tot frisdranken! Gemalen en vermengd met tarwemeel kan quinoa ook gebruikt worden voor het bakken van brood of cake.

Bovendien heeft quinoa geen lange kooktijd (maximaal vijftien minuten) en kan ze dus snel een gerecht opleveren. De zaadjes zijn gaar wanneer ze opengebarsten zijn en een klein, wit kiempje verschijnt.

Naast de korrels kan ook het blad van de quinoa, net als sla of spinazie, perfect rauw gegeten of gekookt worden.

Voor wie bekommerd is om zijn gezondheid en houdt van een beetje creativiteit in de keuken, is quinoa dus een uiterst betrouwbaar voedingsmiddel.

Door Caroline Stevens
Goed Gevoel, maart 2010

Voedingswaarde van 100 g quinoa
Energetische waarde 390 kcal
Koolhydraten 72 g
Proteïnes 22 g
Vezels 4 g
Vetten 9,5 g
Verzadigde vetten 11%
Onverzadigde vetten 89%
Vitamines
B1 30 mg
B2 28 mg
B3 7 mg
C 3 mg
Mineralen
Fosfor 530 mg
Calcium 130 mg
IJzer 20,5 mg
Magnesium 260 mg
Kalium 870 mg
Aminozuren
Histidine 2,7 g
Isoleucine 6,4 g
Leucine 6,8 g
Lysine 6,6 g
Threonine 4,8 g
Thryptofaan 1,1 g
Valine 4,8 g
Phenylalanine 4,6 g
24/03/10 10u00
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |