-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Nieuwe versie van Atkins-dieet is gezonder en efficiënter

Dokters vonden het wereldbekende Atkins-dieet opnieuw uit. Na heel wat onderzoek ontwikkelden ze een gezondere, makkelijkere en nog efficiëntere versie waarmee je tot zes kilo in twee weken kan kwijtspelen.

Gezonder
Miljoenen mensen wereldwijd probeerden al het Atkins-dieet om af te vallen. Renee Zellweger en Jennifer Aniston speelden al heel wat kilo's kwijt door dit beroemde koolhydraatarme dieet. Maar tal van artsen uiten al hun bezorgdheid over het dieet omdat het veel vet en vlees toelaat en weinig fruit en groenten. Velen vinden het ook niet makkelijk om lang zo'n strikt dieet te volgen. Een trio van Amerikaanse artsen bestudeerden meer dan 150 onderzoeken over de impact van het dieet op de gezondheid en gewicht, zo bedachten ze een gezondere, makkelijkere en efficiëntere variant. Deze laat je toe te genieten van groenten, bessen, aardappelen en zelfs brood, terwijl je toch nog gewicht verliest. Volgens de wetenschappers werkt het dieet zo goed dat je er de eerste twee weken zes kilo mee kunt kwijtspelen.

Wat mag?
De meeste principes van het dieet blijven behouden. Zo is een proteïne bij elke maaltijd verplicht en mag je maar beperkt koolhydraten eten. Terwijl je vroeger zoveel proteïnes mocht eten als je wilde, raadt het dieet nu aan dit te beperken tussen 110 en 170 gram per maaltijd, wat binnen de gezonde grenzen valt. Nu mag je ook vanaf het begin groenten eten, dat betekent dat vegetariërs en veganisten het ook kunnen volgen. Na twee weken zijn bessen, noten, alle soorten bonen en alcohol toegelaten. Eens je op 4,5 kilo van je streefdoel zit, mag je terug brood, rijst en zelfs pasta terug op het menu zetten.

Slap?
In de eerste weken hebben veel diëters vaak last van hoofdpijn, duizeligheid, flauwheid en constipatie, dit komt door de dramatische veranderingen in het eetpatroon. Dit kun je tegengaan door genoeg te drinken en genoeg zout te eten. Blijf je jezelf slap voelen, kun je dit tegengaan door meer groenten, noten, en zaden te eten. Eens je je weer beter voelt, moet je wel weer minderen.  Daarnaast kun je meer individuele beslissingen maken, zo sla je als je niet te veel kilo's kwijt wil de eerste fase over zodat je meer keuze qua voeding hebt.

Net carbs
Bij het oude dieet mocht je niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag eten, wat echt weinig is. Nu moet je enkel de verteerbare koolhydraten tellen, ook bekend als 'net carbs'. Dit bereken je door de totale hoeveelheid koolhydraten in gram en daar de vezels uitgedrukt in gram af te trekken. Het idee erachter is dat vezels niet in je bloedbaan terechtkomen en zo ook geen invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. Zo bevatten gekookte prinsessenbonen 4,9 gram koolhydraten per half kopje, maar twee gram daarvan zijn vezels, de net carbs bedragen dus 2,9 gram. Zo kun je dus meer koolhydraten eten met het nieuwe Atkins-dieet en nog afvallen. 

Restaurant
Wat helemaal uit den boze is, zijn frisdranken, fruitsappen, voeding op basis van bloem en/of suiker als wit brood, pasta, gebak, koeken, cake en snoepjes, dieetvoeding (want dit bevat vaak veel koolhydraten), junkfood, kauwgom, muntjes en voeding met transvetten. Naarmate je gewicht daalt, mag je weer volgens een vast plan koolhydraten eten, dat is maximum 95 net carbs per dag.  Dankzij het nieuwe atkins-dieet kun je ook makkelijker op restaurant eten, zolang je maar geen wit brood, witte rijst of gefrituurd eet. Wees op je hoede voor verborgen koolhydraten, zo wordt saus vaak ingedikt met bloem en bevatten saladedressings vaak suiker. Kies voor eenvoudige gerechten met gegrild vlees. Je kunt ook altijd vragen sauzen apart te serveren of een extra portie groenten of en salade bestellen in plaats van pasta, rijst of aardappelen. (ep)

23/03/10 16u33
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Alles over

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |