-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Waarom voedingslabels niet te vertrouwen zijn

In theorie moet wat op de labels van onze voeding staat, de waarheid zijn. Maar voedingsfabrikanten springen nogal creatief om met 'de waarheid' en maken vaak ten onrechte gebruik van termen als 'vers', 'puur', 'natuurlijk' en 'echt'. En ook al weten we dat light niet altijd light is (wegens verrassend veel suiker bijvoorbeeld), toch trappen we er met open ogen in als we tien minuten voor sluitingstijd nog vanalles in de winkelkar gooien. Om thuis, bij nader onderzoek, te moeten vaststellen dat we bij de neus genomen zijn.

We zijn niet de enige. Brits onderzoek van de consumentenorganisatie Which? toonde al aan dat steeds meer consumenten in de war raken van wat er te lezen staat op de producten. Eén op drie denkt bijvoorbeeld dat de vermelding 'real fruit' betekent dat fruit het hoofdingrediënt was. Ruim vier op tien laat zich vangen door de vermelding vruchtendrank en denkt dat er minstens een kwart fruitsap inzit, terwijl dit vaak nog geen vijf procent is.

Daarom zetten we de vaakst geprinte claims op een rijtje, en ontmaskeren we wat ze echt betekenen.

1)    -smaak versus -aroma

Voor voedingsproducenten is er een wereld van verschil tussen een smaak en een aroma. Waar smaak natuurlijke ingrediënten impliceert, is aroma mogelijks kunstmatig. Al is het werkelijke onderscheid minder simpel omdat veel producenten (een beetje) natuurlijke ingrediënten combineren met kunstmatige. Chemische smaakstoffen vermijden is dus praktisch onmogelijk in bewerkte voeding.

2)    Geen artificiële kleurstoffen
Klinkt goed, maar is meestal een creatieve definitie van 'niet-artificieel', namelijk: 'niet synthetisch'.  Bepaalde 'natuurlijke' kleurstoffen zijn verre van natuurlijk en zo kunstmatig als ze groot zijn. Anderen worden gewonnen uit insecten of uit metalen (zoals titanium). De reden? Goedkoper dan kleuren uit fruit en planten. Ze zijn meestal ook feller en blijven langer zitten.

3)    Echt
Niets minder echt dan het gebruik van het woord 'echt' op een verpakking. Met 'echt fruit' staat er te lezen, en meestal wordt er bedoeld 'van fruitconcentraat'. Hoeveel procent 'fruit' er dan inzit, is ook niet altijd duidelijk. Er is een goede reden waarom producenten dat er niet klaar en duidelijk opzetten: meestal  is het bedroevend weinig. 

4)    Natuurlijk
Ook het woord natuurlijk heeft veel van zijn betekenis verloren in de voedingsindustrie. Recent onderzoek in het Verenigd Koninkrijk ontdekte 80 verschillende toepassingen voor het woord, waarvan 79 procent misleidend of onaanvaardbaar. Sommige producenten schrikken er niet voor terug flagrante fouten te drukken op de verpakking.

5)    (fruit)sappen
Fruitsap, sap uit concentraat en vruchtendrank zijn ondertussen onderhevig aan Europese regels, die bepalen hoeveel procent fruit er aanwezig moet zijn voor je een term mag gebruiken. Enige probleem: ondertussen hebben producenten een nieuwe naam bedacht om de regels te omzeilen. Fruitdrank bijvoorbeeld, vaak 'natuurlijk'. Er is maar één manier om een echte, natuurlijke fruitsap te drinken: zelf persen.

6)    Vetten
Ook al hangt er een negatieve sfeer rond: vetten zijn wel degelijk onderdeel van een gezond eetpatroon. De sleutel is: welke vetten en hoeveel? Liefst van plantaardige oorsprong en tussen 40 en 80 gram per dag, bijvoorbeeld. Maar wie zich laat leiden door de verpakking is soms slechter af. Zo bevatten sommige vetvrije of vetarme producten veel meer suikers, of zelfs méér vet dan een gewoon product van een ander merk.

Vet zorgt namelijk voor smaak, en als je vet wegneemt moet je het vervangen door iets dat smaak levert: zout, suikers of smaakstoffen. En ook deze zijn niet goed voor je. Laat je ook niet vangen aan 'laag in verzadigd vet': dit mag enkel gebruikt worden als minder dan 1,5 procent van het product uit verzadigd vet bestaat.

7)    Gezonde merken
Sommige merken hebben naam en faam gemaakt met hun 'gezonde' of 'dieet'-producten. Maar niet alles wat onder dezelfde vlag uitgebracht wordt, is ook van hetzelfde niveau. Zo bevatten sommige granenkoeken meer suikers dan ijs. Ook vitaminewater of theedranken bevatten schrikbarend veel suikers.

8)    Suikervrij
Geen suikers wil niet zeggen 'niet zoet'. Er zitten bijna altijd (kunstmatige) zoetstoffen in, zoals aspartaam of acesulfaat K, en deze zijn soms nog slechter dan de suikers zelf.

9)    Vers
Een woord dat niet kan misbegrepen worden, denk je? Vers brood is vers gebakken brood enzovoort? Helaas. Vers wordt vaak gebruikt in de zin van 'niet bevroren' of 'onbewerkt'. Evengoed zijn de producten (zoals fruit) zwaar gekoeld, op ijs bewaard (vis) of vacuüm verpakt (vlees). 'vers geperst' betekent soms 'twee weken geleden geperst', 'vers geraapt' kan al dagen geleden zijn. De Europese regelgeving helpt hierbij niet: 'vers' slaat alleen op de manier waarop het product wordt bewaard, niet hoe lang geleden het is geslacht, geplukt, geoogst of geperst.

Gelukkig zijn er ook enkele betrouwbare logo's, zoals 'Ik kies bewust'. (edp)

01/09/10 17u36
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |