-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Het regenboogdieet: kies de kleuren die je lichaam nodig heeft

© Thinkstock.

Al van jongsaf aan weten we dat we altijd een portie groenten moeten toevoegen aan onze maaltijd. Maar waarom zouden we het daarbij houden? Onderzoek bewijst dat we onze maaltijden beter opbouwen rond een waaier van kleuren. Op die manier krijg je voldoende vitamine en mineralen binnen én een extra gezondheidsboost.

Want van heel wat groenten en fruit is bewezen dat ze kunnen helpen in de strijd tegen ziektes. Zo bevatten bijvoorbeeld broccoli en kool krachtige antioxidanten die het risico op kanker verminderen.

Om je nog beter te beschermen, raden diëtisten aan om rekening te houden met de kleuren van je groenten en fruit. Elke soort bevat namelijk een aantal eigen voordelen. En hoewel zo'n dieet moeilijk lijkt en heel wat inspanningen vraagt, is dat niet zo.

Diëtiste Ursula Arens legt uit: "Het dieet hoeft niet streng te zijn, er is geen absolute regel die zegt dat elke kleur aanwezig moet zijn in elke maaltijd. Je moet helemaal geen ellenlange zoektocht doen naar exotisch fruit of iets blauws." Maar door meer kleurbewust te worden, kan je je opname van ziektebestrijdende voedingsstoffen verhogen.

De voordelen per kleur:

1. Oranje
Het plantenpigment luteïne heeft een levendige, oranje kleur en wordt daarom vaak gebruikt als kleurstof. Maar het heeft ook voordelen voor je gezondheid. Onderzoek toonde namelijk aan dat luteïne het risico op maculadegeneratie vermindert. Dat is de meest voorkomende oorzaak van blindheid op latere leeftijd.

Bronnen van luteïne zijn onder andere pompoen, suikermaïs, gele paprika en groene bladgroenten zoals boerenkool, spinazie en snijtbieten.

- Pompoenen zijn niet alleen geschikt voor Halloween, maar bieden het hele jaar door een massa gezonde voedingsstoffen. Zo geeft één portie het viervoud van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A en de helft van het aanbevolen vitamine C-gehalte. Daarnaast bevatten ze ook veel vitamine E, die ons beschermt tegen kanker.

- Sinaasappels zijn ook een goede bron van vitamine C. Daarnaast zijn ze rijk aan foliumzuur, dat het risico op kanker, hartziektes en beroertes vermindert, en vitamine A, belangrijk voor het zicht.

2. Geel
Zeaxanthine is een pigment dat vaak samen met luteïne aangetroffen wordt. Onderzoek toont aan dat het beschermt tegen leeftijdsgerealteerd maculadegeneratie en cataract.

Koreaanse wetenschappers stellen ook dat zeaxanthine en luteïne de groei van darmkanker en andere tumoren kan vertragen. Het effect is het grootst wanneer de twee pigmenten samen voorkomen, zoals in bladgroenten, suikermaïs en kruiden als paprika en saffraan.

- Ananas is rijk aan vitamine C en een goede bron van mangaan, dat belangrijk is voor sterke botten en het voorkomen van osteoporose. Het kan ook de premenstruele spanning verlichten.

- Citroenen bevatten hesperitine, dat de groei van kankercellen onderdrukt.

- Een pompelmoes is dan weer rijk aan naringenine, een bittere plantenstof die de cholesterol verlaagt.

- Bananen bevatten erg veel kalium, dat het risico op beroertes verkleint. Zweedse onderzoekers berekenden dat elke dagelijkse gram kalium de kans op een beroerte met 11 procent vermindert in de volgende 5 à 14 jaar.

3. Rood
Een grondige analyse bevestigt dat lycopeen, het fytonutriënt dat tomaten rood maakt, het risco op prostaatkanker met 20 procent vermindert. Daarnaast beschermen tomaten ook tegen borst- en halskanker. Volgens wetenschappers verstoort lycopeen het vermogen van kankercellen om bloed naar de tumoren te voeren.

Warmte concentreert het lycopeengehalte, dus hebben gekookte tomaten en tomatensauzen hogere concentraties dan de rauwe versie.

Lycopeen wordt verder ook aangetroffen in watermeloen en roze pompelmoes.

- Tomaten bevatten ook heel wat kalium, wat goed is voor het hart.

- Aardbeien en frambozen zijn een goede bron voor vitamine C en verkleinen het risico op sommige kankers. Beide fruitsoorten bevatten namelijk ellaginezuur, dat de groei van huid- en longkankercellen remt. Bovendien kan dat zuur ook de neveneffecten van chemotherapie verzachten.

4. Groen
Een recente studie van de Oregon State University suggereert dat chlorofyl of bladgroen, de stof die planten groen maakt, anti-kankereigenschappen heeft. Eenduidig bewijs is er echter niet.

Het is wel zo dat bladgroenten rijk zijn aan foliumzuur, dat nieuwe cellen helpt te overleven. Vrouwen die zwanger proberen te raken, worden dan ook aangeraden om foliumzuur te nemen om afwijkingen te voorkomen.

- Broccoli en andere leden de kruisbloemfamilie (kool, spruiten, boerenkool en paksoi) bevatten ook veel sulforafaan, een stof die beschermt tegen verschillende kankers en diabetes.

- Erwten zijn rijk aan het immuunversterkende vitamine C (een kopje gekookte erwten bevat er meer dan een sinaasappel) en luteïne.

5. Blauw
Bos- en braambessen krijgen hun kleur van anthocyanen, stoffen die zodanig krachtige antioxidanten zijn dat ze onderzocht worden als mogelijke behandeling voor kanker. Uit een studie met darmkankerpatiënten bleek al dat de anthocyanen de activiteit van de kanker met 7 procent verminderden.

- Bosbessen helpen ook beschermen tegen hartziekten, omdat hun anthocyanen een zeer sterk effect hebben op het cholesterolniveau. Een dagelijkse dosis van 320 milligram anthocyanen (of 140 gram bosbessen) vermindert de slechte LDL-cholesterol met 13,7 procent en verhoogt de beschermende HDL-cholesterol met 13,6 procent in twaalf weken.

- Braambessen bestrijden aderverkalking, wat ook helpt in de strijd tegen hartziekten. Daarnaast bevatten ze ook veel choline, een voedingsstof die het risico op borst- en darmkanker vermindert.

6. Paars
Zwarte frambozen zijn eigenlijk dieppaars en bevatten dezelfde krachtige anthocyanen die mogelijk helpen in de strijd tegen kanker.

Extracten van het bessenpigment lijken de kankercellen zelfs op vijf vlakken te bestrijden. Het houdt pre-kankercellen tegen, versnelt de dood van kankercellen, vermindert ontstekingen die geassocieerd worden met tumoren, verhindert de bloedtoevoer naar tumoren en vermindert de schade van de kanker aan het DNA.

- Volgens Braziliaanse wetenschappers kunnen ook aubergines het cholesterolgehalte verminderen. Bovendien bevatten ze ook kalium, dat de effecten van een zoutrijk dieet tegengaat en de bloeddruk verlaagt.

- Druiven, vooral de paarse variant, bevatten een aantal stoffen (resveratrol, catechines, quercetine en ellaginezuur) die ons beschermen tegen hartziekten en kanker. Studies suggereren bovendien dat ze ook beschermen tegen geheugenverlies op latere leeftijd.

(Door: Lien Buyck)
Bananen bevatten heel wat goede eigenschappen © Thinkstock
© Thinkstock
15/05/12 12u13
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |