-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Ongezond: toekomstige bruidjes vallen tot 25 kilo af

© Thinkstock.

Het is geen geheim dat veel toekomstige bruidjes er alles aan doen om op hun grote dag slank te zijn. Sommigen drijven hun dieet wel erg ver, met één op tien die meer dan 25 kilogram verliest. Niet verstandig, zeggen experten, want zo'n drastisch gewichtsverlies kan leiden tot langdurige gezondheidsproblemen.

Dat is zeker het geval als er sprake is van een jojo-dieet, wat bij heel wat vrouwen gebeurt. Na het drastisch afvallen voor de trouwdag, komen de kilo's er namelijk al snel terug bij.

Bij 57 procent van de vrouwen is het harde werk voor niets, want zij verdikken vanaf hun huwelijksreis tot lang daarna. Een kwart komt minstens 3 kilo bij.

Niet aan te raden
"Drastisch en snel gewichtsverlies voor een bepaalde gelegenheid, zoals een huwelijk, is echt niet aan te raden", zegt dr. Matt Capehorn van het Britse National Obesity Forum. Dat leidt namelijk in de meeste gevallen tot een gewichtstoename, zeker als je het zonder medische hulp doet.

"Je moet gericht zijn op een blijvend gewichtsverlies, dat het resultaat is van een aanvaardbaar dieet en een verandering in levensstijl. Alleen zo kan je echt genieten van de gezondheidsvoordelen", aldus Capehorn.

Toch begrijpt de Britse diëtiste Helen Bond de bruidjes maar al te goed. "Het is niet verrassend dat het verliezen van gewicht een belangrijk onderdeel is van de huwelijksvoorbereiding. Zij willen er natuurlijk alles aan doen om er goed uit te zien op hun grote dag."

En afvallen kan, zolang je het maar op de juiste manier doet. "Je moet geen grote veranderingen doen, een paar kleine dingen kunnen al veel verschil maken", zegt Bond. Hoe dat moet, blijkt uit onderstaande tips.

De dieettips voor bruidjes:

1. Hou een realistisch doel voor ogen
Gewicht verliezen moet uitdagend zijn en moeite vragen, maar het mag niet onmogelijk zijn. Probeer ongeveer 5 à 10 procent van je huidige gewicht te verliezen in een periode van 3 à 6 maanden.

2. Wees voorbereid op goede en kwade dagen
Laat je niet ontmoedigen als de kilo's er niet af vliegen. Geef niet op als het niet gaat zoals je verwacht, maar blijf volhouden.

3. Hou een dagboek bij
De meesten onder ons beseffen niet hoeveel ze eten, want we steken heel wat dingen onbewust in onze mond. Hou daarom een voedingsdagboek bij om bewust te worden van je eetpatroon en de veranderingen die je kan maken.

4. Neem kleine stapjes
Een paar kleine veranderingen kunnen al veel doen, van het beter checken van de verpakkingen tot het nemen van een danscursus. Eén stap die iedereen moet nemen is: de dag beginnen met een gezond ontbijt.

5. Denk positief
Denk aan al de lekker, gezonde en voedzame dingen die je wél mag eten, in plaats van aan al de dingen die je moet missen. Zo hou je het dieet beter vol.

(Door: Lien Buyck)
29/06/12 11u36
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |