-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Opgelet met opschrift: 'Geldt als portie fruit of groenten'

© Thinkstock.

Vijf porties groenten en fruit per dag, oftwel: 3 grote scheppen groenten, twee handjes vol fruit. Het is de richtlijn om gezonder te eten en voldoende vitaminen en mineralen op te nemen. Dat werkt tegen de winkel van de voedingsindustrie, die te vette, zoete en zoute voeding op de markt brengt. Maar daar hebben ze iets op gevonden: elk blaadje sla of stukje sinaasappel wordt op de verpakking "één van de vijf per dag". "Het idee is gekaapt door de voedingsindustrie", heeft de Britse minister Anne Milton toe.

De schuldige daarvoor is een achterpoortje in de wet, waardoor het logo 'één per dag' mag worden gebruikt zodra een product 80 gram fruit of groenten bevat. Het wordt afgeraden het logo te plaatsen op voedingsmiddelen die toegevoegde suikers, zouten en te veel vet bevatten.

Een richtlijn die vlotjes genegeerd wordt, met als gevolg dat bijvoorbeeld McDonald's op hun 'fruitzz'-drankje trots meldt dat het een portie fruit vervangt. Al bevat het wel 49 gram suiker en 200 calorieën. Ook kant-en-klare maatlijden, met 18 gram vet, of fruitsappen durven beweren dat hun voeding een portie groenten of fruit vervangt.

Een probleem voor drukbezette ouders die vanalles in het winkelwagentje keilen zonder telkens alle tabellen uit te pluizen.


"Het is verwarrend voor de consumenten. Het is onze eeuwige strijd met de voedingsindustrie, die onze gezondheidsmaatregelen vervormt en naar hun hand zet. We werken aan vrijwillige manieren om ze zover te krijgen zelf hun verantwoordelijkheid te nemen, maar er is een limiet aan wat we als overheid kunnen doen", verdedigt Milton zich.

Simon Capewell, professor klinische epidemiologie, ziet een ander probleem: "Er zijn te weinig vaste labels. De bedrijven ontwerpen iets dat er op leidt en zelfs de slimme consumenten worden om te tuin geleid."

Of het probleem zich ook in ons land stelt is niet onmiddellijk duidelijk, al wordt aangeraden om wantrouwig te zijn. Een klaargemaakte maaltijd bevat misschien wel groenten, maar veel vitamineren en mineralen schieten er niet meer over. Bovendien compenseert een handjevol erwtjes de vetten en zouten niet bepaald. Idem voor fruitsappen: eet een stuk fruit in plaats van een glas te drinken.

(Door: Elke De Pourcq)
16/07/12 11u29
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Alles over

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |