-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

7 natuurlijke manieren om je eetlust te beperken

© Thinkstock.

Vergeet dieetpillen en crashdiëten, het geheim van afvallen ligt in de combinatie minder eten en meer sporten. Maar hoe eet je minder als je altijd zo'n honger(gevoel) hebt? 7 manieren om de eetlust op een natuurlijke manier te beperken:

1)    Drink meer water
Honger wordt niet zelden verward met dehydratatie. Door voldoende te drinken door de dag heen kan je (een paar) snacks vergeten.

2)    Meer bewegen

Van sporten krijg je honger? Dan heb je niet hard genoeg gesport, want een fikse cardiotraining vermindert de eetlust net.

3)    Ontbijt

Jawel, om minder te eten, moet je meer eten. Of toch op meer tijdstippen. Honger krijg je sowieso, en rond tien uur is de wafel of de koffiekoek veel verleidelijker dan de appel die je hoopvol meebracht. Geen honger 's ochtends? Da's vooral een kwestie van gewoonte. Door altijd op hetzelfde uur op te staan en te eten, krijg je vanzelf trek. Het lichaam is nu eenmaal een gewoontedier.


4)    Vergeet de eiwitten niet
Kippenwit, een eitje, hesp, yoghurt met noten, (magere) kaas (zoals cottage cheese): met deze ingrediënten ga je je veel langer vol voelen en meer energie hebben door de dag.

5)    Tijd voor thee
Na de maaltijd zit je met een knagend 'goestingske'? in plaats van te grijpen naar een dessert, kan je ook kiezen voor een tas thee. Die houdt je wel even vol.

6)    Wees eerlijk
Heb je wel echt honger? Of ben je gefrustreerd, gestresseerd of verveeld? Herken emotioneel eten en probeer het onder controle te krijgen. Lukt dat niet op je eentje, roep dan de hulp in van een diêtist of een psychologe. Te duur of afschrikwekkend? Dit heeft effect op je hele leven, en de gevolgen van overgewicht zijn ook duur.

7)    Eet regelmatig
Sla geen maaltijden over, en vergroot de porties niet. Integendeel, beter vijf kleine maaltijden per dag, dan twee grote.

(Door: Elke De Pourcq)
23/07/12 16u55
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |