-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Waarom we online zelden gezonde voeding bestellen

Websites als pizza.be en just-eat zitten in de lift. We grijpen ernaar als we geen tijd hebben om zelf te koken of als de zin ontbreekt na een zware werkweek. Wat opvalt is dat wie online bestelt zelden een gezonde keuze maakt. Hier volgen de grootste valkuilen en een aantal tips om de calorieën toch te beperken.

1. Leveringsminimum
Heel vaak werken restaurants voor hun (online) bestellingen met een minimumbedrag voor een levering. Wie alleen eet, voldoet hier zelden aan en zal dan al snel kiezen voor een voorgerechtje of een dessert.

Oplossing? In plaats van er een caloriebom van te maken, bestel je beter iets dat integraal in de frigo kan om de dag erna op te eten. Je kan natuurlijk ook altijd opteren voor een salade of fruit. Nog een tip: als de bestelde maaltijd er gigantisch uitziet, kan je best ineens een portie in een potje stoppen, laten afkoelen en in de frigo zwieren voor morgen.

2. Tijd voor comfortvoedsel
Na een zware werkweek verlangen heel wat mensen naar comfortvoedsel. Bij online bestelsites merken ze een opvallend patroon in de bestellingen: in het begin van de week zijn ze betrekkelijk gezonder dan vlak voor of tijdens het weekend.

Het is bewezen dat mensen die moe zijn, sneller grijpen naar vette voeding. Darrom is het niet gek dat je vrijdag je tanden wilt zetten in een kazige pizza of grote hamburger met frietjes. Helaas zet dit eetgedrag je aan om ook de rest van het weekend vooral te grijpen naar 'comfort food'.

Oplossing? Specialsten raden aan te kiezen voor voeding met veel volume, maar weinig calorieën. Kies bijvoorbeeld voor een wrap met kip en veel groentjes of ga voor een steak met een grote portie knapperige groenten en een kleine portie frietjes.

3. 'Customizen' naar hartelust
Wanneer we online bestellen, kunnen we met een paar klikjes zorgen voor een speciaal samengestelde maaltijd die al snel veel meer calorieën bevat dan we zouden vermoeden. Er staat bovendien geen ongeduldige ober of kassamedewerkers op je vingers te kijken, wat je meer tijd geeft om eindeloos te combineren.

Uit onderzoek aan de universiteit van Rochester is gebleken dat online bestelde pizza's doorgaans 15 procent 'ingewikkelder' gemaakt worden, wat resulteert in gemiddeld 6,1 procent meer calorieën.

Oplossing? Probeer daarom op voorhand al in je hoofd te halen wat je wilt en blijf erbij of transformeer deze luxe om eindeloos te combineren in een gezonde kwaliteit. Vraag bijvoorbeeld voor gestoomd in plaats van gefrituurd en bestel elk sausje in een potje apart. Je kan namelijk zo kieskeurig zijn als je wilt zonder de rollende ogen van obers of het gevloek van chefs.


4.
Ongezond gezelschap
Je huisgenoot of vriendin vergezelt je voor een luie avond in de zetel en heeft zelf nogal ongezonde gewoontes als het aankomt op take-away.

Oplossing? Heeft het gekozen restaurant niets gezonds te bieden, kies er dan gewoon een tweede uit. Zolang het eten maar op één tafel belandt...kan je gerust ook restaurants combineren. De valkuil van het leveringsminimum kan je toch makkelijk omzeilen.

5. Wachten = knabbelen
In afwachting van de levering is de verleiding al snel groot om allerlei knabbels op tafel te zetten omdat je honger nu eenmaal dominant is. Zeker in gezelschap gaan we al snel wat kaas, chips, nootjes, ... klaarzetten.

Oplossing? In ons smartphonetijdperk is het perfect mogelijk je bestelling op weg naar huis te doen via een handige app. Indien je niet te lang pendelt, kan het ook vlak voor je het werk verlaat. Zo vermijd je 45 minuten hongerig wachten. Wie wil, kan de maaltijd natuurlijk zelf afhalen, liefst met de fiets uiteraard.

6. De hangmodus
Een goed filmpje, een comfortabele zetel en een lekkere take-away op komst. Alles wat we nog nodig hebben is een losse outfit om ons helemaal in 'hangmodus' te brengen. Gevolg? Plaats genoeg om te blijven knabbelen.

Oplossing? Stel je comfy outfit uit tot na je maaltijd. Experten stellen dat je minder geneigd zal zijn je te overeten wanneer je dagdagelijkse, aansluitende kledij draagt.

7. Voor de televisie
Je bestelt je eten op het computerscherm en nestelt je gezellig voor het televisiescherm in afwachting van de levering. Je hebt het ongetwijfeld zelf al wel gemerkt: wanneer we voor tv eten, verdwijnt het voedsel sneller dan we beseffen. Wegzinken in een film bevordert namelijk het 'hersenloos' eten.

Oplossing? Dek de tafel gezellig voor jou en je gezelschap en stel de film nog even uit. Eet je alleen? Bel dan gerust even met vrienden of familie, bespaar hen alleen je kauwgeluiden. Zo heb je toch een fijne conversatie tijdens het eten.

(Door: Lynn Formesyn)
24/07/12 17u06
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |