-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Het olympisch dieet verklaard door een voedingsexperte

Benieuwd hoe het dieet van olympische atleten in elkaar zit? Hiervoor laten we graag Jennifer gibson aan het woord, de voedingsdeskundige van het Amerikaanse team die heel wat topatleten heeft voorbereid op de Spelen in Londen.

Jennifer Gibson werkt hoofdzakelijk samen met atleten uit de gevechtssporten en de acrobatiek, waar het behouden van een specifiek gewicht van groot belang is. Denk maar aan worstelen, schermen en judo waar met gewichtsklassen wordt gewerkt of gymnastiek en synchroonzwemmen waarbij lenigheid en een licht gewicht noodzakelijk zijn.

Controle
"Voor de meeste van mijn atleten is gewichtscontrole fundamenteel en wordt er dus gewerkt met een behoorlijk beperkt dieet. Het komt er op neer dat alles wat ze in hun mond stoppen eigenlijk streng moet worden opgevolgd. Doorgaans werken we met een dieet in verschillende fases. Zes tot acht weken voor de Spelen maken we het eetpatroon strikter. Voor sommige sporters betekent dit ook enkele gedragsveranderingen. Als ze bijvoorbeeld 's avonds graag snacken, moeten we dat wegwerken", getuigt Gibson.

Extreem
Eens het strikte dieet van kracht gaat, is het een extreme situatie. "Het is meer dan gewoon in de outfit passen. Deze sporters moeten een specifiek cijfertje op de weegschaal halen of ze kunnen het vergeten. Eerst gaan we voor een artificieel gewichtsverlies door water uit te zweten, dan volgt een vloeibaar dieet van enkele dagen. Het is een harde wereld want alles moet zo precies zijn. Gelukkig is er wel ruimte om af en toe iets vrijer om te gaan met voeding", klinkt het.

Esthetiek
Wie één van de esthetische sporten beoefent, heeft minder vrijheid. "Hier moeten we een strikt dieet behouden want ze kunnen het zich niet veroorloven van extra gewicht of vetmassa bij te krijgen. Wanneer je je lichaam door de lucht moet drijven, heeft 'dood' gewicht absoluut een impact. Daarom stellen we een dagelijks dieet op dat eigenlijk ook buiten het seizoen van kracht is. Deze atleten trainen het hele jaar door. Het strenge eetpatroon is zeer natuurlijk en mikt op regelmaat: mager vlees, vers fruit, noten, zaden en groenten. We maken nooit gebruik van kant-en-klare voeding want de kwaliteit van het eten is bepalend voor de opname van voedingsstoffen", verklaart Jennifer.

Supplemeten
Heel wat athleten maken bewust geen gebruik van supplementen omdat ze voorzichtig moeten zijn vanuit een dopingperspectief. "Je weet namelijk niet wat er precies in zit. Er zijn al gevallen geweest van vitaminen die verboden stoffen bevatten. Hoewel het al veel beter gereguleerd wordt nu, is er zeker nog geen garantie. Uiteraard eten ze wel repen en voeding op basis van poeder, zeker tijdens het reizen, maar vers en 'echt' eten weegt nog altijd door", stelt Gibson.

Herkenbare valkuilen
"Ik kan oprecht zeggen dat ook olympische atleten worstelen met dezelfde uitdagingen en problemen als het op voeding en diëten aankomt. Ook zij moeten de verleiding weerstaan en eetbuien uit verveling vermijden. Wanneer ze niet in het trainingcomplex verblijven, moeten ze hun plan trekken en zelf koken en winkelen. Tussen hun job en de trainingen zijn ze vaak te uitgeput om hun eten goed te plannen, net zoals velen onder ons", getuigt Jennifer.

Daar komt ook nog het vele reizen bij. "Veranderende tijdzones en verschillende voedselculturen hebben uiteraard ook een impact op het eetpatroon. Tot slot heeft ook het trainen veel invloed. Wie te hard traint, verliest zijn eetlust en heeft dus moeite om te eten. Langs de andere kant verhoogt een standaard training de eetlust, waardoor ze moeten vechten tegen dat hongergevoel.

(Door: Lynn Formesyn)
© getty
31/07/12 11u05
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |