-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Frisdrank versus gezondheid: 9-0

© Thinkstock.

Echt nieuws is het niet: de suikers, de bubbels, de calorieën... alles aan frisdranken schreeuwt 'ongezond'. Maar het is ook een gewoonte, een deel van ons eetpatroon, en voor sommigen een verslaving. De bewijzen op een rijtje doen de ogen openen: misschien is frisdrank minderen alvast geen slecht plan.

1)    Frisdrank versus vetverbranding: 1-0
Frisdrank zit boordenvol suikers. Een energiebron voor het lichaam, maar een probleem als ook de spieren enkel drijven op suikers en het vet niet verbranden. Dat gebeurt volgens een studie aan de universiteit van Bangor al als je slechts één maand lang elke dag één blikje frisdrank drinkt.

De vloeibare suiker zou de spiergenen zodanig beïnvloeden dat hun gedrag verandert, misschien wel permanent (na een tijd?).
Gevolgen: de kilo's vliegen eraan, het metabolisme wordt minder efficiënt en kan steeds minder goed om met bloedsuiker, met diabetes type 2 tot gevolg.

2)    Frisdrank versus het hart: 1-0
Mannen die elke dag een blikje frisdrank drinken, hebben 20 procent meer kans op hartziekten dan mannen die geen gesuikerde dranken drinken. Dat komt omdat de frisdrankfans meer infectie in hun bloedvaten hadden en minder van de goede cholesterol. Dat zou het gevolg zijn van de bloedsuikerpiek die de drankjes veroorzaken.

Dat bleek uit een studie bij 42.000 mannen over een periode van 22 jaar.

3)    Frisdrank versus de alvleesklier: 1-0

Ook de pancreas lijdt onder de suikerbommen. Vanaf twee blikjes per week zou de kans op alvleesklierkanker verdubbelen.


4)    Frisdrank versus de lever: 1-0

Frisdranken met een hoog niveau aan fruitsap wordt de lever beschadigd, zo toonde een Israëlische studie. Twee blikjes per dag verdubbelde de kans op een vette lever, en dus cirrose of leverkanker. De fructose 'overweldigt' de lever als het ware, en zorgt ervoor dat vet wordt opgestapeld.

5)    Frisdrank versus kinderen: 1-0
Kinderen zijn dol op frisdrank, maar de liefde is niet wederzijds, integendeel. Frisdrank heeft een krachtig, zelfs verslavend effect op kinderen. Maar dat is niet alles: frisdrank zorgt ervoor dat kinderen meer willen drinken, ook al hebben ze niet echt dorst, en enkel zin in nog meer gesuikerde dranken.

Dat bleek uit een Londense studie bij 346 kinderen. De kinderen die water of fruitsap drinken vertoonden niet die onnodige drang om te drinken.

De onderzoekers waren bezorgd dat dit gewoonten voor het leven zou scheppen, en in het bijzonder een toegenomen voorkeur voor zoet, zonder de extra calorieën te compenseren door minder te eten.

6)    Frisdrank vs smaakvoorkeur: 1-0
Ook een studie uit Oregon toont aan dat frisdrank de smaakvoorkeuren aanpast. 75 kinderen tussen 3 en 5 jaar oud die vaak frisdrank dronken, lieten rauwe groenten zoals wortels links liggen en grepen rechtstreeks naar de chips. Kinderen wie water hadden gedronken vertoonden dit gedrag niet. Dat duidt erop dat onze smaak wordt beïnvloed door wat we drinken.

7)    Frisdrank versus gezonde goesting: 1-0
Dat was een bevestiging van een eerdere Londense studie die aantoonde dat kinderen en tieners die veel frisdrank drinken, veel zoute voeding prefereren.

De suikers veranderen niet alleen ons lichaam, ze wekt ook verslavingsverschijnselen op. De vloeibare suikers worden veel sneller opgenomen door het lichaam en dat triggert de 'plezierrespons'. Tegelijkertijd verminderen je hersenen de nood aan echte voedingsmiddelen zoals vitamines of mineralen. Wat meteen de reden is dat de suikerrijke drankjes een invloed hebben op je eetgewoonten.

Suiker is verslavend op dezelfde manier als drugs, al kan het niet altijd een verslaving genoemd worden omdat bijvoorbeeld de afkickverschijnselen een pak minder erg zijn. Voor kinderen is dat anders: suikers schijnen op hen een nog veel groter effect te hebben: geen frisdrank betekent vaak humeurige, rusteloze kinderen. Fruitsap en sportdrankjes zijn op dat vlak even erg, zeker voor de kinderen.


8)    Sportdrank versus gewichtscontrole
Een oonderzoek aan Oxford en Harvard legde een link tussen gewichtstoename en sportdranken: ze bevatten zoveel suikers en calorieën dat ze al je inspanningen van het sporten teniet doen.

9)    Frisdrank versus tanden
De 'bubbels' en de citruszuren eroderen de tanden: cola is daarbij tien keer zo schadelijk als fruitsap in de eerste tien minuten. Wie elke dag één frisdrankje drinkt, heeft 252 procent méér kans op zwakke tanden.

Maatregelen
Het is regeringen niet ontgaan dat frisdrank een sterk en slecht effect heeft op de algemene gezondheid. Hier en daar worden extra taksen geheven om de consumptie ervan duurder en dus onaantrekkelijker te maken. Ook het volume van de drankjes wordt beperkt, bijvoorbeeld in New York.

De vraag is of dat veel zal uithalen: frisdrank is een gewoonte, het hoort erbij en zelfs bij gematigd verbruik is er al een negatief gezondheidseffect. Een kleine prijsstijging zal niet door iedereen ervaren worden als een remmende factor, zeker niet in landen waar water duurder blijft dan frisdrank, zoals de Verenigde Staten.

Net in dat land, dat het grootste aantal inwoners met obesitas telt, kondigt grootschalige onderzoeken aan van suikerconsumptie op de gezondheid.

(Door: Elke De Pourcq)
© Thinkstock
31/07/12 10u56
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Alles over

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |