-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Elf slimme eettips

Lekker en gezond eten tijdens je vakantie, het is mogelijk! De vakantieperiode is zelfs de ideale periode om alle excessen van het voorbije jaar te compenseren, terwijl je toch volop geniet...

1. Kauw je voeding altijd goed. Dat is niet alleen bijzonder gunstig om je spijsvertering te bevorderen, maar zal je bovendien sneller een verzadigd gevoel geven. Zeker zetmeelproducten moet je goed kauwen, omdat het zetmeel in de mond afgebroken moet worden. Als dat niet het geval is, zal dat in je darmen altijd beginnen te gisten. Dan krijg je een moeilijke vertering en zal je voortdurend een grotere drang naar zoetigheid of zuur hebben.

2. Als je op hotel gaat, is er meestal een zeer rijkelijk gevuld buffet. Veel mensen laten zich verleiden door hun ogen en willen meteen op de eerste dag al van alles geproefd hebben. Bedenk dat het buffet daar elke dag is en dat je dus gedurende je hele vakantieperiode de tijd hebt om alles eens te proeven.

3. Maak elke dag een andere keuze, zodat je gevarieerd eet: tegen het eind van de week heb je dan het hele buffet uitgeprobeerd zonder je spijsverteringsorganen te overbelasten.

4. Neem liever een klein bord in plaats van een groot. Zo vermijd je dat je te veel eten ineens neemt. Wees tevreden met één portie.

5. Wij eten eigenlijk te veel koolhydraten (brood, aardappelen, rijst, pasta...). Probeer daarom je voeding te beperken tot één koolhydraatrijke maaltijd per dag.

6. Als je de kans krijgt, kies dan liever voor boerenboter, olijfolie, walnotenolie... Beperk de melkproducten, maar geef je voorkeur dan aan volle producten zoals volle melk, volle yoghurt of volle kwark in plaats van magere producten. Volle producten verteren makkelijker. Je gezondheid start met een goede spijsvertering. Vermijd absoluut lightproducten!

7. Veel mensen vinden het moeilijk om op vakantie aan al die zoete verleidingen te weerstaan. Eet dan gerust een ijsje of gebakje, maar probeer dat te compenseren door iets later een thee te drinken die goed is voor de spijsvertering (munt, venkel, gember). Probeer ook maximaal één zoete zonde per dag te eten. Vermijd om zoete dingen vlak na de maaltijd te eten, want dat bemoeilijkt de spijsvertering. Wacht liever twee uur voordat je een zoet dessert gaat eten.

8. Als je geen honger hebt, eet dan gewoon niet. Het kan helemaal geen kwaad om eens te vasten, integendeel zelfs. maar beter is het eigenlijk om kleinere porties te eten, zodat je toch een gezonde honger hebt op de normale tijdstippen. Het is gezonder voor je lichaam om regelmaat te houden in je voeding.

9. Het is aanbevolen niet te drinken tijdens de maaltijd. Als je waterrijk eet - bijvoorbeeld met voldoende fruit of groenten - heb je al voldoende water binnen via de voeding. Op vakantie heb je alle tijd om het rustig aan te doen. Als je in het hotel gaat eten (ontbijt, lunch of diner), kan je dus beginnen met een glas water, een kop koffie, thee of aperitief. maar wacht daarna een kwartiertje vooraleer naar het buffet te gaan. Geniet van je drankje en maak daarna rustig je keuze.

10. Na het ontbijt, lunch of diner wacht je best een uurtje voordat je zware inspanningen gaat doen, want je lichaam heeft energie nodig voor de vertering. Daarna kan je bewegen, en liefst in de buitenlucht. Nu heb je geen excuus meer: je hebt immers tijd en vaak ook meer gelegenheid om te bewegen. De zee is het ideale zwembad, of je kan de natuur intrekken voor een pittige wandeling. Wandelen is niet alleen een heel prettige manier om een regio te ontdekken, het is bovendien ook nog eens gezond. Ook strandspelen zijn aan te raden: beachvolley, petanque, een vlieger oplaten... Alles wat doet bewegen én waar je echt plezier aan beleeft, is goed! Bovendien zorgt wat extra beweging ervoor dat je de te zware maaltijden wat compenseert, zodat je toch een evenwicht bewaart tussen lichamelijke activiteit en de geneugten van het uitgebreid tafelen...

11. Als je een vakantiehuisje huurt of op een camping zit, bepaal je zelf wat de pot schaft. En dan gelden eigenlijk dezelfde regels als hierboven: zorg voor 80 procent groenten op je bord, maak de juiste voedselcombinaties en wees matig met alcohol, zoetigheid of gefrituurde gerechten. Geef je voorkeur aan seizoensgroenten die boordevol vitaminen zitten. tomaten, paprika's, avocado's... 's Zomers is het aanbod enorm, zodat je eindeloos kan variëren. Voor degenen die moeilijk rauwkost verteren: je kan groenten perfect stomen of wokken zonder dat ze al hun voedingswaarde verliezen. en tijdens de zomermaanden mag er geen sprake zijn van groenten of fruit uit blik!

Want tijdens de vakantie heb je alle tijd om naar een lokaal marktje te gaan en daar een hele voorraad verse groenten en/of fruit in te slaan... Koken hoeft écht geen uren in beslag te nemen. met een beetje creativiteit zet je snel een gezonde maaltijd op tafel! De zomer is de uitgelezen periode voor allerhande grillades. Laat je eens inspireren door de Marokkaanse keuken en probeer eens een huisbereide taboulé, want couscous is een perfect alternatief voor aardappelen, rijst of pasta. Vakantie aan zee? Prima gelegenheid om een stoofpotje te maken van zeevruchten of een verse vis op de grill te bakken. Kruid je maaltijd goed om meer smaak te geven aan je gerecht en extra vitaminen naar binnen te krijgen. Bovendien helpt het ook je lichaam te ontzuren.

Goed Gevoel, juli 2012

06/08/12 15u15
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Alles over

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |