-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Een goed buikgevoel

Een harmonieus spijsverteringsstelsel en perfect werkende darmen, ze zijn letterlijk de wortels van een goede gezondheid. Heel wat natuurlijke middelen - van gember tot L-glutamine, van vlaszaad tot enzymen - zorgen ervoor dat je gut feeling echt optimaal wordt.

Je darmen in een zo goed mogelijke conditie brengen, is het beste wat je kan doen voor je gezondheid. Een vooral op groenten gebaseerd eetpatroon, gecombineerd met veel vezels en gezonde vetten, gefermenteerde voeding zoals yoghurt, kefir en miso (Japanse sojapasta, heel lekker in soep), een minimum aan suiker en bewerkte voeding: het is al een goede start. Probeer ook zo goed mogelijk te relaxen, want het antwoord van je lichaam op stress uit zich meestal ergens op een plek van je spijsvertering: een knoop in je maag, darmen die tilt slaan. Naast deze basics helpen ook onderstaande raadgevingen. Van een goed inzicht in je voedingspatroon tot kleine wondermiddelen als verteringsenzymen en L-glutamine: je darmen zullen een zucht van verlichting slaken!

Elimineer alle triggers
First things first: probeer er achter te komen welke voedingsmiddelen je precies slecht verteert. Schuldigen kunnen zijn: vettig voedsel, melk, granen, alcohol, chocolade en cafeïne bevattende dranken. Als je er zelf niet in slaagt daar achter te komen, kan je bij je arts testen laten uitvoeren. Ook een uitstekend idee: een applied kinesiology test, een gespecialiseerde spiertest (meestal uitgevoerd door natuurartsen) die meteen de weerstand van je lichaam tegen bepaalde voedingsstoffen kan constateren.

Focus op vezels
De voornaamste eigenschap van vezels is dat ze water kunnen vasthouden. In deze context van spijsvertering betekent dat vooral dat ze vocht in de darm kunnen brengen en op die manier vooral constipatie kunnen tegengaan. Eet dus zoveel mogelijk vezelrijke voeding zoals fruit, groenten en volle granen, eventueel gecombineerd met vlaszaadjes of een vezelsupplement.

Goede keuze: Benefiber vezel-supplement, één à twee eetlepels per dag, liefst 's morgens.

Vlaszaad
Vlaszaad is een niet verteerbaar nutriënt dat voedsel geeft aan de goede bacteriën in de darm, zodat die in volle glorie kunnen groeien en bloeien. Meer nog, vlaszaad werkt ook als een uitstekende 'transporteur' van verteerd voedsel doorheen heel je systeem en het kan zo een heleboel grote en kleine gezondheidskwalen voorkomen. Want wanneer de ontlasting te lang in de darm blijft zitten, zijn op den duur verteringszuren zoals galzuur té geconcentreerd, wat de darmwand zal irriteren en aantasten.

Goede keuze: Vlaszaadjes kan je in gewone vorm in de natuurvoedingswinkel kopen, en zo in je yoghurt, salades... doen. Of je kan kiezen voor vlaszaadolie (bijvoorbeeld Flax Oil van het Belgische Nutrogenics, www.nutrogenics.eu of bij de apotheker) en die vermengen in vinaigrettes of sprenkelen over je ochtendmuesli.

L-glutamine
Normaal gezien passeren alleen afgebroken voedingsstoffen in het darmstelsel. Maar als de darmwand aangetast is door een onevenwicht in de darmflora, kunnen voedingspartikels door de darmwand in de bloedbaan terechtkomen, een serieuze kwaal die bekend is als 'het lekkende darmsyndroom'. Als dit gebeurt, kunnen immuuncellen reageren op deze ongewilde proteïnen en chemische stoffen, en veroorzaken ze ontstekingen of voedingsallergieën of zelfs een complete crash van het immuunsysteem.

L-glutamine, een aminozuur dat in zijn natuurlijke vorm in de darmen is terug te vinden, is dan de oplossing! Glutamine dient in feite als een energiebron voor de cellen van de darmwand. Zonder glutamine verdwijnen deze darmcellen. Voeg daarbij dat ook witte bloedcellen glutamine gebruiken, en je beseft dat dit een zeer belangrijke stof voor ons immuunsysteem is. L-glutamine wordt vooral voorgeschreven om ontstekingen aan de dikke darm en de maag spoedig te genezen, maar ook aan sportlui om het risico op een infectie na zware inspanningen te verminderen.

Goede keuze: L-Glutamine van het Belgische Urmale (www.urmale.be), driemaal één capsule een halfuur voor de hoofdmaaltijden.

Probiotica
Te vet eten, te veel suiker, stress, maar ook antibioticagebruik: ze kunnen ervoor zorgen dat het bacteriële evenwicht in je darmen, noodzakelijk voor een goede spijsvertering, zoek geraakt. Dan helpt maar één middel écht goed: probiotica of een complex van 'goede darmbacteriën'. Je neemt ze meestal in de vorm van capsules en ze zorgen ervoor dat het evenwicht in je darmen zich herstelt. Daardoor wordt ook je immuunsysteem sterker en voorkom je kleine en grotere gezondheidskwalen, zoals gistinfecties, eczeem en kolieken. Je moet even geduld hebben: de eerste resultaten zijn er vaak pas na een kleine maand.

Goede keuze: Zoek een probioticum met minstens 10 miljard levende bacteriën, en dan nog liefst met zowel Bifidobacteria als Lactobacillus acidophilus (bijvoorbeeld Probactiol Plus van Metagenics, bij de apotheker) en volg de aanwijzingen op de verpakking. Zo moet je de meeste probiotica bewaren in de koelkast, omdat ze anders hun werking kunnen verliezen.

Gember
Indiërs en hun ayurvedaleer geloven dat gember de 'agni' stimuleert, het verteringsvuur dat volgens hen de meest doorslaggevende factor is bij een goede gezondheid. Een minder goed functionerende agni (veroorzaakt door te veel eten, de verkeerde dingen eten of te eten als je te gestresst of te opgewonden bent) kan leiden tot een verslechterd metabolisme en een slechtere spijsvertering. Het kan je op termijn opzadelen met chronische kwalen.

Goede keuze: Probeer voor je maaltijden - en zeker ook daarna - een kop gemberthee te drinken of een heel dun schijfje gember met een druppeltje limoensap op te knabbelen. Overschrijd de dagelijkse dosis van 2 tot 4 gram (van de verse gemberwortel) of 1/4 tot 1 gram (van gember in poedervorm) liever niet.

Pas op: Als je veel last hebt van brandend maagzuur, dan doet gember daar geen goed aan.

Verteringsenzymen
Een gezond spijsverteringsstelsel helpt het lichaam de voeding af te breken tot componenten die kunnen opgenomen worden door onze cellen. Jonge volwassenen beschikken meestal nog over alle nodige verteringsenzymen om alle soorten voedsel probleemloos om te zetten in vitale eiwitten, vetten en koolhydraten. Naarmate mensen ouder worden, begint het verteringsproces minder goed te werken, omdat het lichaam, via de pancreas en de dunne darm, minder verteringsenzymen aanmaakt.

Het gevolg: spijsverteringsproblemen waaruit voedingstekorten ontstaan en zelfs inflammatoire ziektebeelden. De enige oplossing dan is om verteringsenzymen in te nemen in supplementvorm bij de maaltijden. De enzymen zullen ervoor zorgen dat je voeding helemaal verteerd geraakt, en dat kwalen als winderigheid, een opgeblazen gevoel, brandend maagzuur en indigesties ook tot het verleden behoren. Ook mensen die kampen met voedselintoleranties zijn gebaat met dergelijke verteringsenzymen: hoe beter hun voedsel verteerd geraakt, hoe minder irritaties het zal opwekken op welke plek dan ook op de spijsverteringsweg.

Goede keuze: Zoek een breedspectrum enzymsupplement (met lipasen voor de vetvertering, proteasen voor de vertering van proteïnen en amylases voor de vertering van koolhydraten), en neem het driemaal per dag bij de maaltijden. Bijvoorbeeld: Gastiplex van Metagenics FuncioMed (bij de apotheker).

Triphala
Triphala is een klassiek middel binnen de ayurvedische geneeskunde, dat ook bij ons steeds makkelijker te verkrijgen is. In India staat het bij wijze van spreken op elk keukenkruidenrekje, want het is werkelijk een wondermiddel om goed te verteren, om voedsel op te nemen en het te elimineren. Triphala is tegelijk ook een probioticum dat de darmflora weer helpt opbouwen. Het geeft ook een boost aan het verteringsvuur en het helpt je lichaam om zich doeltreffend te ontgiften (vooral door de lever te ondersteunen in zijn werking).

Goede keuze: Je kan kiezen tussen triphala in poeder- of capsulevorm. Neem 1/2 theelepel van het poeder (één à twee keer per dag) gemengd in water of 1000 milligram in capsule- of tabletvorm. Let op: liever niet innemen als je zwanger bent, want het is een behoorlijk krachtig middel. Te koop in de meeste natuurvoedingswinkels.

Pepermuntolie
De essentiële olie van de pepermuntplant heeft heel goede krampwerende eigenschappen. Dat helpt in eerste instantie de spieren van het spijsverteringssysteem te ontspannen, wat een heleboel narigheden kan voorkomen, zoals een opgeblazen gevoel, buikpijn, winderigheid, krampen en kolieken. Het werkt ook uitstekend bij mensen die lijden aan het prikkelbaredarmsyndroom (ook wel 'spastisch colon' of met de Engelse term IBS genoemd).

Goede keuze: Probeer pepermuntolie in capsulevorm in te nemen (zodat de pepermunt niet rechtstreeks in de maag terechtkomt, want dat zou maagzuur kunnen veroorzaken). Neem twee 200 milligram capsules drie keer per dag voor de maaltijden en je zal de weldaad daarvan snel ontdekken!

Paardenbloemwortel
Een echte multitasker is dit al door onze voorouders gekende natuurlijke middel! Paardenbloemwortel werkt vooral uitstekend als verteringstonicum. Het bevat immers de bitterstof taraxine, die vooral een licht laxerende werking heeft. Paardenbloemwortel beïnvloedt ook de productie van gal en andere voor de vetering essentiële zuren, ondersteunt de detoxfunctie van de lever en verhoogt de productie van verteringsenzymen. Vooral mensen die last hebben van een slechte vertering van vetten, wat kan leiden tot serieuze leverproblemen, zijn gebaat met paardenbloemwortel.

Goede keuze: Mix 1/2 theelepel van paardenbloemworteltinctuur in warm water en drink het ongeveer een kwartiertje voor elke maaltijd.

Door Flow
Goed Gevoel, december 2012

25/02/13 15u49
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |