-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Hongerstillers om in huis te halen

Tussendoortjes zijn moeilijk te weerstaan en doen geen goed aan je dieet. Tracht je wat minder te eten, dan zijn gezonde hapjes eerder een must. Om je energiepeil en stofwisseling flink op gang te houden, zijn tussendoortjes die het hongergevoel onderdrukken, een handig hulpmiddel.

Salades
Vaak wordt gedacht: 'ik sla een maaltijd over, dan verlies ik sneller gewicht'. Geen goede zaak, de kans bestaat dat je tijdens het avondeten teveel eet omdat je uitgehongerd bent.

Oplossing: eet voor je diner een salade. De aanwezige vezels maken dat je bloedsuikerspiegel daalt waardoor het hongergevoel geen kans krijgt. Een salade van ongeveer 100 calorieën, zou je 12 procent minder calorieën doen eten tijdens het diner. Uiteraard zijn vette dressings taboe, opteer voor een klein beetje olijfolie, azijn of citroensap.

Meloenen
Door veel meelproducten, suiker en vlees te eten, kan een zuuroverschot in het lichaam ontstaan. Zo wordt vocht ook vastgehouden. Gevolg is dat het lichaam minder vet afbreekt, waardoor het zich gaat ophopen. Meloenen, die voor 90 % uit water bestaan, helpen het lichaam te ontslanken en bevatten waardevolle mineralen als kalium en magnesium, die helpen om zuuroverschotten af te voeren. Daardoor neemt de vetverbranding weer toe.

Water
Water drinken is noodzakelijk en liefst 2 liter per dag, bij voorkeur uit de koelkast. Om het water op lichaamstemperatuur te brengen, moet er hard gewerkt worden van binnen, waardoor je meteen zo`n 120 kcal meer verbruikt.

Appels
Een appel bevat een bom aan vezels. Net daarom stilt het de trek. Kauw goed en neem de tijd om aan de hersenen het sein te geven dat je geen honger meer hebt. Met drie keer per dag een appeltje, maken andere zoetigheden geen kans.

Komkommer en peterselie
Hoe sneller water door je lichaam gaat, hoe meer afvalstoffen en vet je kwijtraakt. Peterselie en komkommer zijn natuurlijke vochtafdrijvers en stimuleren dat proces perfect.

Lijnzaadolie
Lijnzaadolie of lijnolie, is één van de beste plantaardige vetbronnen met Omega-3 vetzuren. Het stilt de honger, maar gebruik het niet om in te bakken. Lepel het over salades of groenten, in de yoghurt of gewoon met een lepel.

Soep
Soep geeft al snel een vol gevoel. Soep zit boordevol water en essentiële voedingsstoffen, en bevat slechts weinig calorieën. Ban wel de roomsoepen, tracht heldere soepen te eten.

Pijnboompitten
Gek op noten en zaden? Haal pijnboompitten in huis, deze bevatten de meeste proteïnen en meervoudige onverzadigde vetten. Deze stimuleren op hun beurt hormonen die het hongergevoel in de hersenen weten te onderdrukken.

Pijnboompitten bevatten van nature meervoudige onverzadigde vetten die twee belangrijke hormonen stimuleren. Deze hormonen sturen weer een seintje naar je hersenen dat je geen honger hebt.

Volkoren
Schakel over op volkorenproducten, zoals meergranenbrood en muesli. Deze stoffen zwellen in de maag op en bovendien zorgen zij voor een goede spijsvertering. Ze houden de bloedsuikerspiegel stabiel, waardoor de stofwisseling makkelijker de vetreserves kan verbranden. Ook fruit en groenten zijn ideale, vetarme hongerstillers. (lvl)

15/01/09 11u40
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 

Alles over

Test jezelf! Pagina 1 van 1

Wat is de slaagkans van je dieet? Hoe groot is jouw kans op een suikerverslaving ?
| 1 |