-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Vier wondermiddeltjes tegen maandelijkse last

Of je nu kampt met PMS, menopauzeklachten of hormoongerelateerde blues: deze natuurlijke wondermiddeltjes helpen!

Sint-Janskruid tegen milde depressies
De link tussen hormonale schommelingen en de mogelijkheid tot het ontwikkelen van depressies is bekend. Oestrogeen functioneert als een soort van feelgood drug, en als het oestrogeenniveau daalt (op het einde van je menstruele cyclus, bijvoorbeeld), versombert ook je humeur. Sint-janskruid is niet alleen geel van kleur, het kan ook letterlijk de zon weer in je leven brengen. Het kruid staat sinds mensenheugenis bekend als een krachtig antidotum tegen milde depressies. Het kan de blues die gerelateerd is aan hormonale schommelingen dan ook op een heel natuurlijke manier wegnemen.

Monnikspeper (Vitex Agnus Castus) tegen hevige maandstonden
Om het celibataire leven te vergemakkelijken, werd deze plant in de middeleeuwen veel toegepast in de kloosters (de zaden werden vermalen of in een dessert verwerkt). In het 'Cruijdeboeck' van Dodoens uit 1554 wordt Agnus castus beschreven als een 'remedie voor degenen die in kuisheid en reinheid willen leven' en dat het 'alle lusten en begeerten weerstaat'. Tevens schreef Dodoens dat het 'de natuurlijke krankheit (menstruatie, nvdr.) van de vrouw verwekt'.

Beschouw het kruid nu niet meteen als alleen maar geschikt voor begijnachtige wezens, want veel later wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de stoffen aanwezig in de monnikspeper een regulerende invloed uitoefenen op de hormoonhuishouding bij zowel vrouwen als mannen. Zo bevorderen zij bij vrouwen een normale en regelmatige menstruatie, en helpen ze bij prikkelbaarheid en wisselende stemmingen voor en tijdens de menstruatiecyclus of tijdens de overgang. Het wordt ook gebruikt om de hormoonbalans te herstellen na langdurig gebruik van de anticonceptiepil. Monnikspeper wordt meestal in capsulevorm ingenomen en is te bestellen via de apotheek.

Magnesium tegen sombere stemmingen
Een echt werkpaard op cellulair niveau is magnesium, en het heeft een invloed op zowel je humeur en de verwijding van bloedvaten als op de stabilisatie van cellen, die alledrie een rol spelen bij PMS. By the way: het is niet te verwonderen dat er ook zo veel magnesium zit in (donkere) chocolade, waar vrouwen precies in premenstruele periodes zo'n ongelofelijke zin in hebben. Het is moeilijk om genoeg magnesium binnen te krijgen via de voeding alleen, een magnesiumsupplement innemen is geen slecht idee.

Calcium tegen krampen
Uit een grootscheeps Amerikaans onderzoek uit 1998 bleek dat vrouwen die dagelijks 1.200 mg calciumcarbonaat innamen, (pre)menstruele symptomen - zoals een opgeblazen gevoel, prikkelbaarheid en krampen - met maar liefst 48 procent zagen terugnemen. Men kan er dus van uitgaan dat er een link is tussen PMS en een milde vorm van calciumtekort. Neem daarom genoeg calcium in via de voeding (in vis, zuivel en groenten zoals broccoli en spinazie), en/of overweeg het in supplementvorm in te nemen. Nog beter: met een multivitaminepreparaat met zowel calcium als magnesium (en eventueel ook vitamine D die je calciumopname zal verbeteren) heb je alle goede stoffen in één vorm!

Door Flow
Goed Gevoel, juni 2012

18/07/12 16u26
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen