-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Word baas over je hormonen

Je hele menstruele cyclus word je geregeerd door hormonale krachten. Die beter kennen betekent ook je voordeel eruit halen!

De oestrogeenfase of Venusfase
Start: de week na je maandstonden, dicht bij dag 7 (dag 1 is de eerste dag van je maandstonden).
Duur: 7 tot 11 dagen, eindigt met de ovulatie rond dag 14.
Functie: lokt het rijpingsproces van de eicel uit.
Mooi meegenomen: oestrogeen werkt stimulerend en opbeurend; je voelt je sociaal en je zelfvertrouwen is hoog.
Let op voor: je voelt je ongeremd en tegelijk op je kwetsbaarst.

Wat gebeurt er?
Tussen dag drie en dag zes van je maandstonden begint het oestrogeengehalte toe te nemen ter voorbereiding van de eisprong. Dit is de periode waarin je lichaam zich eigenlijk klaarmaakt om zwanger te worden. Het is de bedoeling van de natuur je nu te helpen om een maatje te vinden om samen baby's mee te maken. Met andere woorden: in deze 'Venusfase' voel je je heel energiek, romantisch, gloeiend van seksuele aantrekkingskracht en bovenal: mooi. Je aandacht voor je partner neemt toe, en je wil hem dicht bij jou houden om zo veel mogelijk te kunnen vrijen. Aardig cadeautje van Moeder Natuur: je ziet er in deze fase ook veel aantrekkelijker uit. Je huid is helder en je haar glanst, je hebt minder honger en je voelt je minder opgeblazen. Tegelijk zorgen neurochemische veranderingen in je brein ervoor dat je je vol zelfvertrouwen voelt.

Haal er je voordeel uit:
Je humeur is op z'n best, je denken scherp en helder, en je verbale capaciteiten bereiken een piek. Wie als student mondelinge examens moet afleggen of als werknemer een belangrijke presentatie moet geven, plant dat - als het enigszins kan - liefst nu. Ook als je al lang zit te wachten om je baas om promotie te vragen, of als je vrienden, familie of collega's wil aanmoedigen: nú is het moment. Je bent nu seksueel ook heel aantrekkelijk: je baarmoeder is in topvorm, de baarmoederhals verzacht en opent zich als een bloeiende tulp. Je voelt je magnetische kracht, en je hele lichaam is in harmonie met dit wonderlijke proces.

Valkuilen om te vermijden:
Met al die verlokkelijke en verleidelijke levensenergie die je nu door heel je lijf voelt stromen, is het misschien niet slecht af en toe stil te staan bij hoe je met die kracht omgaat en op wie je al die energie projecteert. Want je bent nu op je kwetsbaarst wat betreft romantische aantrekkingskracht, en je zou de hele wereld in je armen sluiten. Veel (fatsoens)grenzen vallen weg, en daar kan je misschien later wel een tikkeltje spijt van krijgen. Wie normaal gezien twee glazen wijn drinkt om zichzelf in een sociale mood te brengen, heeft er aan eentje nu zeker genoeg: open en ontvankelijk ben je nu sowieso.

Wat eet je nu het best?
De Venusweek is het perfecte moment om wat nieuwe eetgewoonten te introduceren: omdat je je goed voelt, is het ook makkelijker de juiste motivatie te vinden om gezond te eten. Het beste is je ver te houden van bereide etenswaren en te focussen op verse groenten, fruit en volle granen. Je hebt nu ook geen last van eetaanvallen of een plotse nood aan koolhydraten, zoals brood of koekjes. Om je lichaam te helpen zijn juiste oestrogeenbalans te vinden, is het verstandig wat vlaszaadjes en pompoenpitjes te integreren in je gerechten. Die brengen het oestrogeengehalte immers weer op peil: als je te veel oestrogeen aanmaakt, zullen ze de productie ervan wat temperen; bij wie te weinig oestrogeen aanmaakt, zullen ze de productie ervan juist stimuleren. Maar als je in deze periode toch zin krijgt om jezelf op een culinaire uitspatting te trakteren: ga je gang. Je verbrandt nu toch meer calorieën en je insulinepeil wordt nu ook beter gereguleerd.

Wat doe je nu het best?
Profiteer ten volle van alle natuurlijke, krachtige Venusenergie die nu door je lijf stroomt en doe ook aan krachtige lichaamsbeweging, zoals (hard)lopen of zelfs wat kickboksen. Of overweeg in deze sociale oestrogeenfase om wat dans- of tennislessen te nemen, of work-outs te doen samen met vriendinnen. Wie nu krachtoefeningen doet, haalt daar een maximaal resultaat uit: je voelt je sterker en je bouwt je spieren nu ook efficiënter op.

Welke supplementen neem je nu het best in?
De werkzame stoffen in dong quai (Chinese engelwortel) hebben een positieve uitwerking op de vrouwelijke hormoonbalans, werken krampopheffend, pijnstillend, rustgevend, bloeddrukverlagend, vochtafdrijvend én stimuleren de bloedsomloop in de vrouwelijke organen. Dong quai kan ingezet worden bij alle problemen die met een verstoring van de vrouwelijke hormoonbalans in verband gebracht worden, zoals overmatige of onregelmatige menstruatie, depressiviteit, vermoeidheid, geïrriteerdheid, rugpijn en opvliegers. Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: 1 tot 2 gram in capsulevorm. Neem ook je hele cyclus door een multivitaminepreparaat met op z'n minst 400 mg foliumzuur. Tegen PMS-symptomen en om je botten te beschermen, kan je elke dag minimaal 1.000 mg calcium en 1.000 IU (internationale eenheden) vitamine D nemen.


De progesteronfase of Minervafase
Start: bij de ovulatie of eisprong die plaats heeft rond dag 14 van je cyclus (normaal gezien is dat de 14de dag na de eerste dag van je maandstonden, maar dat kan verschillen van vrouw tot vrouw).
Duur: ongeveer 2 weken.
Functie: je lichaam gaat zichzelf nu in bescherming nemen om bij een eventuele zwangerschap alle risico's uit te sluiten.
Mooi meegenomen: progesteron kalmeert en brengt tot rust, je trekt je nu vaker terug om na te denken over allerlei zaken.
Let op voor: traagheid, luiheid en emotionele wispelturigheid.

Wat gebeurt er in je lichaam?
De progesteronfase begint met de ovulatie, rond dag veertien van je cyclus (of zo'n twee weken na het begin van je maandstonden). Je lichaam laat het eitje los uit zijn beschermend omhulsel of follikel. Terwijl het eitje wacht op bevruchting, begeeft de follikel zich naar het corpus luteum, een tijdelijke endocriene klier die het hormoon progesteron in je systeem gaat pompen, en dat gedurende twee weken. Met andere woorden: de eisprong vindt plaats, je lichaam gaat ervan uit dat er een bevruchting gaat volgen, dus begint het al zijn troepen op te stellen met de bedoeling het embryo te beschermen. Je insulineresistentie verhoogt ook, zodat de aanwezige bloedsuiker eventueel naar de foetus zou kunnen gaan. Wanneer blijkt dat er geen bevruchting heeft plaatsgevonden en er dus ook geen baby gaat komen, krimpt de baarmoeder weer in.

Haal er je voordeel uit:
Je gaat meer nadenken en wordt contemplatiever in deze periode, en je gaat je energie meer naar binnen richten.

Valkuilen om te vermijden:
Het peil van het progesteronhormoon gaat op het einde van deze fase zo drastisch dalen dat het kalmerende effect ervan helemaal wegvalt en je je heel wat meer geïrriteerd en opvliegend gaat gedragen. Dit is de periode waarin je vlugger geneigd zal zijn te gaan huilen of boze uitvallen te hebben. Als je een conflict met iemand wil oplossen, doe je dat dus niet nu. Belangrijke discussies, confrontaties met je partner over jullie relatie, je leven op zijn kop zettende beslissingen: ze kunnen nog even wachten. Beter is je nog even in te houden, eventueel je grieven en bedenkingen op te schrijven, en ze te sparen voor later.

Wat eet je nu het best?
Vermits het progesteron ook de insulineresistentie zal doen toenemen, eet je nu het best zo veel mogelijk volle granen en meer proteïnen. Bonen en hummus, bijvoorbeeld, kan je nu perfect eten. Als je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel, schrap dan zo veel mogelijk zout van je menu en eet vooral kaliumrijke voeding zoals bananen, aardappelen, pompoen en met vitaminen verrijkte granen. En let zeker op je calorie-inname, omdat je die nu minder snel verbrandt.

Wat doe je nu het best?
Probeer zo veel mogelijk cardiovasculaire oefeningen te doen nu, zodat je bijvoorbeeld ook de eetaanvallen die in deze periode voorkomen, voor kan zijn. Als je goed op je gewicht moet letten, beweeg dan zeker vijftien minuten meer per dag. Hou het bij niet te intense, maar wel langdurige cardiooefeningen. Ook yoga is uitstekend om de stress te lijf te gaan die je in deze heel gevoelige fase van je menstruele cyclus kan voelen.

Welke supplementen neem je nu het best in?
Supplementen die fyto-oestrogenen bevatten kunnen de negatieve gevolgen die progesteron op je stofwisseling kan hebben, op een gezonde manier wat tegenwerken. Een supplement met isoflavonen (zoals soja) voldoet daarbij uitstekend. Als je kampt met PMS-klachten, kan monnikspeper helpen (zo'n 20 tot 40 mg per dag gedurende de progesteronfase): het zal je humeur in ieder geval al een opkikker geven. Hetzelfde effect heeft vitamine B6 (neem 50 tot 100 mg, en dat drie dagen voor je maandstonden.
Stop op dag drie van je cyclus).


De menstruele fase
Start: de dag dat je bloedingen beginnen (dag 1 van je cyclus).
Duur: 3 tot 7 dagen.
Functie: nu blijkt dat er geen zwangerschap te verwachten valt, neemt de baarmoeder in omvang af en worden de hormonen 'klaargezet' voor de volgende cyclus.
Mooi meegenomen: je emoties zijn neutraal, je gaat minder vlug iets of iemand beoordelen vanuit je emoties.
Let op voor: lichamelijke symptomen (zoals hevige bloedingen en krampen) kunnen heel vervelend en zelfs deprimerend zijn.

Wat gebeurt er precies in je lichaam?
Je maandstonden vormen het 'alfa en omega' van je menstruele cyclus: het is de tijd dat de progesteronfase ten einde is en de oestrogeenfase weer begint. Je hormonen staan op een nulpeil nu, het is een tijd om te bekomen en te rusten. Dit is bijvoorbeeld ook een uitstekende periode om eens stil te staan bij je vrouwelijkheid. Duizenden jaren geleden werden menstruerende vrouwen in een tent apart gezet, zodat ze elkaar konden bijstaan in deze 'reinigende' periode. Je hoeft je nu niet meteen in een haremachtige situatie terug te trekken, maar bedenk wel je eigen rituelen die het je deze periode zo comfortabel mogelijk maken. Lees een goed boek, kruip weg onder een dekentje om naar een leuke dvd te kijken of bereid je lievelingskostje.

Haal er je voordeel uit:
Voor veel vrouwen zijn hun maandstonden een echte opluchting, een einde van alle grote emotionele golven waarop ze vlak daarvoor gesurft hebben. Je voelt je nu stabieler en je wordt ook niet zo makkelijk meer afgeleid. Dit is een goede periode om je vooral met mentale activiteiten bezig te houden: je belastingbrief invullen, een sudoku oplossen of een belangrijke brief schrijven. Nu is het ook het moment om al die problemen omgeven met emotionele angels die je in je progesteronfase hebt uitgesteld (discussies met partner, levensbelangrijke beslissingen) aan te pakken.

Valkuilen om te vermijden:
Alle vervelende ongemakken die maandstonden met zich mee kunnen brengen, kunnen sommige vrouwen zich wat depri doen voelen. Als je je wat verloren voelt in deze periode, weet dan dat dat vlug weer zal veranderen: vanaf de derde dag begint het oestrogeenpeil opnieuw te stijgen en voel je je als een herboren Venus.

Wat eet je nu het best?
Vooral voeding vol fyto-oestrogenen, zoals blauwe bessen en frambozen, evenals bonen en noten, zijn nu uitstekend! Ze zorgen voor een comfortabel gevoel gedurende deze periode van rust en jezelf terugtrekken. Het is belangrijk nu vaak warm voedsel zoals soepen en stoofpotten te bereiden, ook omwille van het comfy gevoel. Als je ineens veel zin krijgt in zoet, beantwoord die aanval dan met een gezonde optie, zoals donkere chocolade (met minstens 70 procent cacao).

Wat doe je nu het best?
Het kan geen kwaad de portie lichaamsbeweging eventjes terug te schroeven. Het is nu niet de bedoeling dat je in het rond gaat springen of zware gewichten gaat heffen, dat kan je lichaam even niet aan. Maar ga bijvoorbeeld wel tuinieren of doe wat lichte yogaoefeningen.

Welke supplementen neem je nu het best in?
Het antioxidant OPC (Oligomeric proanthocyanidin), in natuurlijke vorm onder andere terug te vinden in druivenpitten en de schil van citrusvruchten, werkt heel goed ter ondersteuning van de reinigingsfase die je lichaam nu doormaakt. Als je het in supplementvorm neemt, volstaat 125 mg per dag. Omega 3-capsules helpen dan weer uitstekend als je tijdens je maandstonden veel last hebt van krampen en humeurschommelingen. Omega 3 werkt ook ontstekingswerend en geeft je een boost aan energie (neem tweemaal per dag capsules van 500 mg, het liefst gedurende je hele cyclus). IJzertabletten zijn dan weer goed als je maandstonden heel hevig zijn, en je dus een klein ijzertekort kan krijgen (aanbevolen dosis: 50 mg per dag).

Door Flow
Goed Gevoel, juni 2012

18/07/12 16u08
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen