-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Het oog wil ook wat: voedsel dat je zicht beschermt

Wie een bril of lenzen draagt of kampt met een degeneratieve oogziekte, weet maar al te goed dat leven met een slecht zicht voor heel wat ongemak kan zorgen. Hoewel er veel oogaandoeningen zijn die je niet kan vermijden, heb je de gezondheid van jouw 'kijkers' toch voor een stuk zelf in de hand. Zo kan je door gezond te eten al wonderen doen voor je zicht.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een stevige dosis voedingsstoffen, waaronder omega 3 en carotenoïden als luteïne en lycopeen, het risico op maculadegeneratie (slijtage van de gezichtsscherpte) kan verlagen met 25 procent. De voordelen stoppen daar niet: "Gezond eten heeft uiteraard effect op je hele lichaam. Dezelfde voeding die goed is voor je ogen, zal ook andere systemen in je lichaam positief beïnvloeden want alles werkt synergetisch", stelt Judy Caplan van de Amerikaanse Academy of Nutrition and Dietetics.

Wist u dat in Amerika alleen al 21 miljoen mensen last hebben van een functioneel gezichtsprobleem of een oogaandoening? Verlies van het gezichtsvermogen staat bovendien in de top 10 van volwassen handicaps. Zorg dragen voor je zicht is de boodschap.

'Eye candy'
Om je ogen te beschermen, kan je volgende dingen eten:

Spinazie
Net als bijvoorbeeld boerenkool is spinazie rijk aan luteïne en zeaxanthine, twee antioxidanten die gezonde cellen beschermen en behouden. Je kan deze groene groenten zien als een interne zonnebril die schadelijke golven filtert. Bovendien bevat spinazie ook veel vitamine A, wat sowieso goed is voor de ogen.


Oesters

Een tekort aan zink wordt gekoppeld aan een verminderd gezichtsvermogen, zeker 's nachts, en aan grauwe staar (cataract). Bovendien kan zink helpen bij het vertragen van maculadegeneratie. Oesters zijn een goede bron van zink, maar niet iedereen is er even gek op. Caplan raadt daarom ook melk, kreeft en zalm aan.

Abrikozen
Deze lekkere vruchten zijn rijk aan carotenoïden als bètacaroteen en lycopeen. Het lichaam zet deze om in vitamine A, wat dan weer schade aan cellen en weefsel tegengaat. Goed dus voor de ooglens.

Zoete aardappel
Een portie zoete aardappels bevat meer vitamine A dan de voorgeschreven dagelijkse behoefte. Wie niet zo gek is op de oranje variant van de klassieke 'patat', kan altijd teruggrijpen naar dé 'ooggroente' bij uitstek: de wortel.

Eieren
Zink, omega 3 én luteïne, een ei bevat heel wat stoffen die goed zijn voor ons zicht. In tegenstelling tot spinazie, hebben eieren een kleinere hoeveelheid van deze voedingsstoffen te bieden, maar ons lichaam kan de antioxidanten beter absorberen uit een ei dan uit de bladgroenten.

(Door: Lynn Formesyn)
03/07/12 10u58
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen