Calciumsupplement verhoogt risico op hartaanval
Vrouwen die calciumsupplementen nemen om hun beenderen sterker te maken, lopen dertig procent meer kans op een hartaanval. Daarvoor waarschuwen Australische wetenschappers na een onderzoek bij 12.000 mensen die meer dan 550 mg calcium per dag of niets innamen. Mensen die ook een vitamine D-supplement namen werden uitgesloten van de studie.
Als duizend mensen zich vijf jaar lang laten behandelen met calcium, dan voorkomen ze 26 breuken. Ze veroorzaken echter ook 14 hartaanvallen, 10 beroertes en 13 sterfgevallen. "Calcium doet meer goed dan kwaad", luidt het besluit in British Medical Journal.
De manier waaropIn de studie werden mensen die 500 mg calciumsupplementen of meer per dag namen vergeleken met mensen die niets innamen. Gek genoeg was veel calcium opnemen via de voeding niet gevaarlijk.
Het is dus vooral de manier waarop het supplement het calciumniveau in het bloed verhoogt die een rol speelt. Dat blijkt een negatief effect te hebben op het cardiovasculair systeem en het verhardt de bloedvaten, wat hartaanvallen veroorzaakt.
Jongeren?De wetenschappers stellen voor dat het voorschrijven van calciumsupplementen te heroverwegen. Ze benadrukken tegelijk wel dat osteoporosepatiënten, die hele broze botten hebben, de supplementen moeten blijven nemen.
Omdat de studie voornamelijk mensen boven de 50 bedroeg, is het mogelijk dat calciumsupplementen een ander effect hebben bij jongeren die een aandoening hebben waardoor ze extra calcium moeten nemen.
Risico's"Uiteindelijk komt het neer op een afweging van risico's. Mensen moeten nadenken over hun eigen situatie, wat het risico betekent en dat bespreken met hun dokter", aldus professor Alison Avenell.
Voeding De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calcium bedraagt 700 mg en wordt bij voorkeur opgenomen via de voeding, zoals melk, kaas en groene bladgroenten. Vitamine D, onder andere geleverd door de zon, helpt het lichaam calcium op te nemen.
(edp)