-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Rugpijn? Check je levensstijl!

Steeds meer mensen kampen met lage rugpijn. Soms is er een medische oorzaak te vinden, maar vaak is onze levensstijl de grote boosdoener. Ontdek wat aan de basis van jouw pijn kan liggen en hoe je je rug voortaan beter kan beschermen.

Boosdoener 1: Je slaap
Niets zo ontspannend voor je lichaam als een nacht in bed, zou je denken, maar toch kan ook slapen voor heel wat rugklachten zorgen. Vooral wie de gewoonte heeft zijn nachten in buiklig door te brengen, wordt op termijn dikwijls met lage rugpijn geconfronteerd. Als je op je buik ligt, gaat je lichaam namelijk automatisch wat doorzakken, waardoor je vanzelf een holle rug gaat vormen. En het is net die houding die bij veel mensen na een tijd voor problemen zorgt.

De oplossing? De meest rugvriendelijke slaaphouding is die op je zij, eventueel met een langwerpig kussen tussen je benen. Maar ook de matras waarop je ligt is belangrijk: die zou je lichaam zo moeten ondersteunen dat je zwaardere zones (je schouders en je bekken) wat dieper in de matras kunnen wegzakken, zodat je wervelkolom tijdens het liggen een natuurlijke houding kan aannemen. Heb je moeite om het slapen op je buik af te leren? Dit eenvoudige trucje kan je dan helpen: naai een tennisbal in je pyjama, zo leer je vanzelf af op je buik te rollen.

Boosdoener 2: Je stoel
Het zal je misschien verbazen, maar zitten is een relatief belastende activiteit voor je rug, omdat die voor behoorlijk wat druk op je tussenwervelschijven zorgt. Zit je veel en doe je dat voortdurend in een foute houding, dan zal dat op den duur onvermijdelijk voor rugklachten zorgen.

De oplossing? Een correcte zithouding is een dynamische zithouding. Dynamisch betekent dat je geregeld wat beweegt en van houding verandert. Er zijn tegenwoordig heel wat zitelementen op de markt die op dat dynamisch zitten inspelen, zoals een zitbal of Zweedse stoelen die onderaan op een soort van schommelsysteem rusten. Belangrijk voor een goede zithouding is ook dat je voldoende ondersteund wordt tijdens het zitten. De spieren die je ruggenwervels ondersteunen raken na een tijd onvermijdelijk vermoeid, en een goede rugleuning kan dan voorkomen dat je te veel gaat doorzakken. De rugleuning volgt bij voorkeur de natuurlijke kromming van je rug. De zitting van je stoel kan het best lichtjes afhellen naar voren. Heb je geen aangepaste stoel? Dan kan je die hellende zitting makkelijk creëren door er een afhellend kussen op te plaatsen. Let er ten slotte op dat je voeten de grond kunnen raken wanneer je zit, en plaats ze naast elkaar voor voldoende steun. Je armen moeten ontspannen kunnen rusten op de armsteunen of op tafel.

Boosdoener 3: Je houding
Als je lang gestaan hebt, zal je het vast al eens gemerkt hebben: je rug wordt moe en je gaat ter compensatie wat doorhangen.

De oplossing? Let op je houding en probeer je rug altijd in een ontspannen positie te houden. Raak je na lang staan vermoeid, beweeg dan wat of ga even zitten. Besteed ook wat meer aandacht aan je rugspieren en doe specifieke oefeningen om ze sterker te maken. Hoe beter je rugspieren namelijk in conditie zijn, hoe beter ze problemen kunnen helpen voorkomen.

Boosdoener 4: Autorijden
Ook autorijden kan voor rugklachten zorgen. Vooral de manier waarop je in de wagen zit kan voor problemen zorgen, maar ook de trillingen die een auto veroorzaakt worden weleens als boosdoener aangewezen. Dat laatste is weliswaar vooral een risico voor de bestuurders van vrachtwagens, in een gewone personenwagen zijn de trillingen doorgaans minder problematisch.

De oplossing? Wie zich een nieuwe wagen aanschaft, heeft tegenwoordig een stapje voor: steeds meer automerken besteden namelijk aandacht aan een autostoel met voldoende rugsteun. Sommige merken voorzien zelfs al de mogelijkheid om een rugsteun volledig op jouw maat te laten instellen. Heb je niet die luxe, dan kan je eventueel met hulpmiddeltjes werken, zoals een extra rugvriendelijk zitje op je autostoel. Hou in dat geval wel zeker in de gaten of je nog veilig kan zitten en je extra zitje bijvoorbeeld niet kan verschuiven. Let er verder op dat je stuur op een goede hoogte ingesteld is, zodat je mooi rechtop kan zitten. En ook hier is afwisseling belangrijk: heb je een lange rit voor de boeg, pauzeer dan regelmatig, stap uit en rek je spieren.

Boosdoener 5: Je schoenen
Veel vrouwen zijn er dol op: hoge hakken. Maar hoe mooi die stiletto's of sleehakken ook zijn, ze kunnen niet alleen je voeten heel wat pijn bezorgen, ook je rug kan er op termijn onder te lijden krijgen. Hoe hoger je hak, hoe onnatuurlijker en holler de kromming van je rug immers wordt.

De oplossing? Elegante hoge hakken op een feestje kunnen zeker, maar voor dagelijks gebruik kies je liever voor een iets lager paar. Naar de ideale hakhoogte voor de rug zijn al heel wat studies gedaan, en daaruit werd geconcludeerd dat je schoenen met een hakhoogte van meer dan enkele centimeters beter niet te lang kan aantrekken.

Boosdoener 6: Je sport
Dat sporten gezond is, staat buiten kijf, maar bepaalde sporten waarbij veel gesprongen wordt, zoals basketbal of volleybal, kunnen bij sommige mensen voor problemen zorgen. Ook joggen kan bij mensen die vatbaar zijn voor rugklachten door het vele schokken soms tot klachten leiden.

De oplossing? Bij sport draait alles om de juiste techniek en het juiste materiaal, denk aan een correcte zwemtechniek - bij een foute manier van bewegen kunnen ook dergelijke 'zachte' sporten voor hinder zorgen - en goede loopschoenen als je jogt. Laat je daarom adviseren door een deskundige als je van plan bent een bepaalde sport te beoefenen.

Boosdoener 7: Stress
Een beetje stress is goed, maar wie onder te veel druk staat, kan daar fysiek heel wat hinder van ondervinden, ook op de rug. Stress heeft namelijk het kenmerk zich te uiten in spierkrampen, en dat op de plaatsen die van nature al wat gevoeliger zijn. Bij de een is dat de maag, bij de ander het hart en bij nog een ander de rug.

De oplossing? In eerste instantie is het natuurlijk belangrijk dat je je stress beter leert hanteren. Heeft de stress zich al op je rug vastgezet, dan zal er eerst naar een manier gezocht moeten worden om je verkrampte spieren weer te ontspannen. Dat kan via medicatie, massage... Zodra de spieren weer ontspannen zijn, kan er actief gewerkt worden aan het sterker maken van de rugspieren. Doe je dat niet, dan zal je al snel in een vicieuze cirkel belanden, met bij elke stressaanval rugpijn tot gevolg.

Boosdoener 8: Je handtas
De huissleutels, onze portefeuille, gsm, zonnebril, lippenbalsem, zakdoekjes, agenda... We stoppen graag veel in onze handtas. En het kan ook, want grote handtassen bepalen al enkele jaren het modebeeld. Toch kan je het beter wat kleiner en lichter houden als het op handtassen aankomt, want die grote exemplaren en vooral het vele gewicht dat erin gestopt wordt, oefenen een negatieve invloed uit op de rug. Door ze over één schouder te dragen, raakt niet alleen je houding uit balans, maar kunnen ook diverse spieren overprikkeld raken, omdat ze zich voortdurend moeten inspannen om de handtas op haar plaats te houden. In zeldzame gevallen kunnen zenuwen zo zelfs afgeklemd raken.

De oplossing? Kies bij voorkeur voor een kleinere handtas. Wil je toch veel meedragen of heb je zwaardere items zoals een laptop bij jou, kies dan voor een rugzak die je dicht tegen je rug kan dragen en stop de zwaarste zaken ook aan de kant van je rug. Op die manier wordt je lichaam veel minder uit balans gebracht en berokken je je rug minder schade.

Boosdoener 9: Je bewegingen
Je kent het vast: je grijpt nog snel iets uit de wagen, en ineens 'schiet' het in je rug. Foute bewegingen, en vooral het regelmatig herhalen ervan, zijn zowat de grootste veroorzakers van rugklachten. In je rug, tussen je wervels, bevinden zich de tussenwervelschijven, die je wat oneerbiedig zou kunnen vergelijken met een vod. En als je te veel met die vod wringt, ontstaan er kleine scheurtjes die na een tijd zelfs tot ernstige rugproblemen zoals een hernia kunnen leiden.

De oplossing? Let sowieso op met draai- en wringbewegingen, want het zijn die bewegingen die het grootste gevaar inhouden, zeker wanneer je ze tijdens het heffen van voorwerpen uitvoert. Wil je iets optillen, dan doe je dat het best zo: ga recht voor en dicht bij het voorwerp staan en buig door je knieën. Neem het voorwerp op en hou het dicht tegen je lichaam, en kom dan met een rechte rug weer omhoog.

Boosdoener 10: Je werk
Niet alleen hoe je aan je bureau zit is belangrijk voor je rug, ook hoe je computer is opgesteld. Vooral een goede zichtbaarheid is heel belangrijk, want wie z'n computerscherm niet goed kan zien, heeft automatisch de neiging om een ongezonde houding aan te nemen door bijvoorbeeld te veel naar voren te leunen. Richt je bureau verder zo in dat je niet te veel hoeft te draaien om overal bij te kunnen. Plaats de zaken die je frequent nodig hebt liever vóór je.

De oplossing? Let erop dat je computer recht voor je staat, zodat je tijdens het werk geen gedraaide houding hoeft aan te nemen. Idealiter staat je beeldscherm op zo'n zestig centimeter van je af. Belangrijk voor een goede rughouding is dat je ogen licht naar beneden kunnen kijken op je scherm. De bovenkant van je scherm zet je daarvoor het best op ooghoogte. Een goede verlichting en voldoende contrast zijn dan weer belangrijk voor een goede zichtbaarheid.

Negeer je pijn niet!
Pijn is altijd een signaal van je lichaam dat er iets fout loopt, negeer hem daarom dus niet. Merk je dat jouw rugpijn niet vanzelf voorbijgaat, maar gedurende meerdere dagen aanhoudt en zelfs voor andere symptomen zoals uitstraling in je benen of koorts zorgt, raadpleeg dan zeker je arts. Als je niet tijdig ingrijpt, loop je namelijk meer risico dat je pijn chronisch wordt, en chronische pijn is veel moeilijker te behandelen.

Door Lieve Claeys
Goed Gevoel, april 2012

18/05/12 15u39
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen