-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Laptops, autoreizen, roken... hoe alledaagse gewoontes je rug verpesten

© Thinkstock.

Rugproblemen ontstaan niet enkel door pech, een val of een ongeval. Ook de kleine alledaagse dingen dragen bij aan het verval van de rug. "Het lichaam is zoals een auto: meestal gaat het niet plots en vanzelf kapot. Het zijn vele, kleine dingen die zorgen voor pijn en problemen", zegt osteopaat Adam Dallison. Dit zijn de alledaagse dingen die het meest schade toebrengen, en wat je eraan kan doen om de impact te minimaliseren:

1)    Opruimen
Het gaat zo automatisch: voorover buigen om op te ruimen, iets op te rapen of zelfs iets zwaar te heffen. Nog erger: heffen en draaien, zoals bijvoorbeeld koffers uit de wagen halen of boodschappen van het karretje in de wagen laden: dat is de hel voor de ruggenwervels, die als gevolg verslijten.

Zo moet het wel:
-    Ga altijd door de knieën als je iets opraapt, hoe zwaar of licht het ook is
-    Hou de beweging recht bij het heffen. Vermijd het draaien van de rug, maar draai in de plaats het hele lichaam. Hou het gewicht zo dicht mogelijk bij je lichaam om de druk op de ruggengraat te verminderen.

2)    Autoreizen (met kinderen)
Lange autoreizen met kinderen zijn niet alleen een test voor je geduld, maar ook voor je nekspieren. Door je te draaien om tegen hen te praten (of liever: hen terecht te wijzen of boos te worden), worden die spieren zwaar belast langs één kant. Iets op de achterbank proberen grijpen vanuit de voorste zetels, belast ook de rotatorspieren in de schouders.

Ook de vorm van de autozetels helpt niet: ze zijn te vaak uitgehold en hellen naar achter, waardoor je vanzelf 'ineenzakt'. Dit 'ineenzakking' belast de wervels maximaal, en rekt de spieren, zenuwen en ligamenten die daardoor pijn kunnen doen.

Zo moet het wel:
-    Gebruik de hoofdsteun tijdens het rijden
-    Positioneer de zetel recht en zit met de poep tegen de rugleuning
-    Overweeg een extra rugkussen voor de lage rug, wat je ruggengraat dwingt om 'inwaards' te krommen.
-    Stop elk uur of maximaal elke twee uur om de benen en rug te strekken en maak een klein wandelingetje.
-    Om te praten tegen de kinderen, probeer je hele lichaam een kwartslag te draaien (dus ook de poep!) zodat je je rug zo recht mogelijk kan houden.

3)    Roken
Hoe kan roken een slechte impact hebben op je rug? Simpel: roken vernauwt de bloedvaten, beperkt zo de bloedsomloop waardoor er te weinig bloed naar de ruggengraat gevoerd wordt om de ruggengraat, wervels en gewrichten te voeden. Ook heeft roken een negatieve impact op botdensiteit, wat uiteindelijk osteoporose veroorzaakt en zo de ruggengraat beïnvloedt. (Jonge) rokers hebben dan ook vaker last van de lage rug dan wie nog nooit heeft gerookt.

Zo moet het wel:
Stoppen met roken en meer bewegen, zodat de bloedsomloop op gang blijft


4)    Zalig in de zetel

Het kan zo deugd doen, een hele avond ontspannen in de zetel hangen. Je rug is daar  minder blij mee, vooral omdat de moderne, comfy sofa veel te laag en te diep is. Je ruggengraat krijgt een C-vorm en je spieren, ligamenten en wervels komen onder druk te staan.

Ook het aantal kussens in bed kan een impact hebben op je rug: te veel heft het hoofd te veel op, te weinig biedt niet genoeg steun. Het gevolg is in beide gevallen hetzelfde: druk op de nek en het bovenste deel van de ruggengraat.

Ook slapen op je buik met het gezicht opzij gedraaid, plaatst veel stress op de nek.

Zo moet het wel:
-    Ondersteun je rug met extra kussens, zodat je niet te ver moet leunen. Idealiter zit je in een eenpersoonssofa of relaxzetel.
-    Zorg dat je 'recht' slaapt: in een positive zodanig dat je ruggengraat quasi recht is. Je kussen moet dus je hoofd en nek ondersteunen zonder deze te tillen. Zorg ook voor een stevige matras: dat is extra steun voro de rug.
-    Slaap indien mogelijk op de rug

5)    Te dikke buik
Buikvet was al het meest gevaarlijk omdat het betekent dat de organen drijven in een vetlaag, maar het is ook een vloek voor de rug omdat de overhangende buik de rug in een kromming dwingt en je (afwezige) buikspieren de rug onvoldoende ontsteunen.

Zo moet het wel:

Werk dat overtollige buikvet weg door te lopen, fietsen en zwemmen: dat verbrandt vet veel efficiënter dan enkel buikpsieroefeningen.

6)    De laptop

Een zegen voor thuiswerkers die toch gezellig bij de familie willen zitten, een vloek voor je nek en schouders zeker als je een touchpad gebruikt. 

Ook gsm's hebben hun nadelen: omdat ze kleiner worden, wordt de nek gekromd om het scherm te kunnen zien. Wie veel belt, perst de zenuwen samen en stretcht zo de wervels en zenuwen aan de tegenovergestelde kant.

Zo moet het wel:
- Een muis zet de nek en schouders eerder in de goede positie.
- Investeren in een hoofdtelefoon als je veel met de gsm belt



7)    Tanden poetsen en schoenen strikken
Door voorover te buigen boven de lavabo bij het tandenpoetsen, of door je te buigen om je schoenveters te strikken, verzwakken de ruggenwervels, wat kans geeft op een hernia.

Na veel bukken kan je best op je buik een minuut of tien liggen lezen, steunen op de voorarmen, kwestie van de 'buiging' om te buigen. Een positie die zeker in het begin oncomfortabel zal lijken, wie pijn heeft ,raadpleegt best een dokter.

Tip bij het tandenpoetsen: buig lichtjes de knieën om je rug recht te houden.

(Door: Elke De Pourcq)
© Thinkstock
07/08/12 15u43
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen