-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Last van lage rugpijn? Deze makkelijke oefening doet wonderen

© unsplash.

Lage rugpijn is de vaakst voorkomende chronische aandoening onder de Belgen en komt zowel voor bij mensen met een lichamelijk veeleisende als een zittende job. Op lange termijn is de enige oplossing meer bewegen, maar er is ook een korte oefening die je kan doen om de pijn tijdelijk te verzachten.

Onderzoekers van de universiteit van Sydney gingen een tijdje terug op zoek naar de beste remedie tegen rugpijn door 21 wereldwijde studies rond dit thema samen te leggen, met in totaal meer dan 30.000 deelnemers. Terwijl een steunband aan de rug of steunzooltjes niet meteen een voordeel leken op te leveren, zorgde lichaamsbeweging voor een verlaagd risico van 25 tot 40 procent op rugpijn in het jaar dat volgde. Welk type lichaamsbeweging maakte niet echt uit, van aerobics tot krachttraining: alles bleek efficiënt. Wil je dus echt van je lage rugpijn af, dan zit er niets anders op dan (meer) sporten.

Op korte termijn kan deze oefening dagelijks uitvoeren alvast de pijn even verlichten:

1. Ga met gestrekte benen op je rug liggen
2. Trek je rechterknie op tot aan je borstkas
3. Neem je opgetrokken been vast met beide handen net onder je knie en zorg daarbij dat je onderrug op de grond gedrukt blijf
4. Blijf zo lang mogelijk in deze houding liggen (minstens een aantal minuten)
5. Herhaal de oefening met je linkerbeen

(Door: TVM)
17/03/17 14u00
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer

Alles over