-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Raak je nooit uit je bed? Zo word je een ochtendmens

De meeste mensen hebben een interne klok van 24 uur, maar als deze wat langer is, dan kun je langer opblijven en blijf je elke dag iets langer wakker. Maar ben je 's ochtends dus ook meer vermoeid. Als je een nachtraaf bent, dan kun je jezelf trainen om 's ochtends beter uit je bed te kunnen.

- Als je vroeger wil opstaan, beperk dan je activiteiten 's avonds. Ga er van uit dat je 's avonds een uur minder de tijd hebt dan werkelijk het geval is, durf nee te zeggen tegen dingen die eigenlijk tijdverspilling zijn. Je kan ook makkelijk een tv-programma laten vallen of het opnemen en op een ander tijdstip bekijken.

- Om de ochtenden draaglijker te maken, moet je veel proteïnes eten bij het ontbijt voor meer energie. Na de nacht zijn je metabolisme en bloedsuikerspiegel het laagst. Je hebt dus een gezonde maaltijd nodig om energie te krijgen. Kies voor fruit en een volkorenproduct.

- Geef jezelf een peptalk, bijvoorbeeld door jezelf in te prenten wat je overdag allemaal extra kunt doen wanneer je niet op de snoozeknop drukt en meteen opstaat.

- Je lichaam is geprogrammeerd om het meest alert te zijn rond 11 uur. Als je 's ochtends sport, dan kan dit je meer energie geven, omdat dit het niveau van adrenaline en je lichaamstemperatuur verhoogt. Sporten voor het ontbijt verbrandt ook meer calori├źn dan wanneer je erna beweegt.

- Zorg ervoor dat je 's ochtends veel licht opneemt, zo maak je je lichaam meteen wakker. Je brein is namelijk gevoelig aan temperatuur en licht. Hiervoor kun je een speciale lamp kopen, maar een goedkopere optie is je bed aan het raam te zetten zodat je 's ochtends meteen de zon ziet.

- Zet het volume van de radio en televisie 's avonds zachter, zodat je slaperig wordt. Doe het dan ook wat kalmer aan om je brein voor te bereiden op de nacht.

(Door: Ellen Provoost)
10/05/12 13u45
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen