-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Bedtijd: zo lang zou jouw kind moeten slapen

© Unsplash.

Dat wij volwassenen te weinig slapen, is algemeen geweten. Maar ook voor kinderen is het enorm belangrijk om voldoende rust te krijgen 's nachts. Slaapt jouw kroost lang genoeg?

Net zoals bij volwassenen leidt een tekort aan slaap tot gezondheidsproblemen, zoals overgewicht en hartziekten. En aangezien ieder kind wel een computer, smartphone of tablet in huis heeft, wordt het ook voor hen moeilijk om genoeg te slapen.

13 slaapexperts van de American Academy of Sleep Medicine hebben nu ook een schema opgesteld dat ouders vertelt hoe lang hun kind gemiddeld moet slapen, afhankelijk van hun leeftijd. Ze baseerden zich daarvoor op niet minder dan 864 studies over de slaap van baby's, kinderen en tieners. De onderstaande richtlijnen zijn daarvan het resultaat.

Opgelet: hoewel voldoende slaap leidt tot minder aandachts-, gedragstoornissen en leerproblemen, en minder overgewicht en depressie, is te veel slapen ook niet gezond: dat werd dan weer gelinkt aan diabetes en mentale problemen.

Baby's (4-12 maanden oud): 12 tot 16 uur slaap per dag
Kinderen (1-2 jaar oud): 11 tot 14 uur slaap per dag
Kinderen (3-5 jaar oud): 10 tot 13 uur slaap per dag
Kinderen (6-12 jaar oud): 9 tot 12 uur slaap per dag
Tieners: 8-10 uur slaap per dag

(Door: Tine Kintaert)
14/06/16 19u00
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen