-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Kan je jezelf trainen om minder te moeten slapen?

© Thinkstock.

Ah de examenperiode... Een tijd waarin acht uur slaap voor studenten (en vaak ook voor hun ouders) een utopie is. Maar kan je jezelf niet gewoon trainen om minder lang te moeten slapen? Dat is wat de New York Times zich afvroeg, en ze zochten het voor ons uit.

© Thinkstock

Gaan werken, het huishouden, een sociaal leven... Tegenwoordig wordt er veel van ons verwacht. Zou het dan niet handig zijn, mocht je jezelf kunnen trainen om die acht uur slaap per nacht te reduceren tot pakweg zes uur, zonder dat je lichaam er iets van merkt?

"Het is een vraag die veel mensen zich stellen, en veel mensen ondernemen ook een poging om hun aantal uren slaap te beperken", aldus Dr. Sigrid Veasey, professor aan de University of Pennsylvania. "En hoewel ze in het begin vaak de indruk krijgt dat hun plan werkt, bedriegen ze eigenlijk alleen zichzelf. Verschillende studies hebben uitgewezen dat je de hoeveelheid slaap die je nodig hebt niet kan aanpassen."

Integendeel: hoe minder je slaapt, hoe minder accuraat je je eigen slaapgewoontes kan inschatten. Je dénkt dat er geen probleem is, maar eigenlijk breng je jezelf in de problemen. "De meeste volwassenen hebben gemiddeld zeven tot negen uur slaap per nacht nodig. Bij senioren is dat zeven à acht uur, bij tieners acht tot tien uur. En slaap je niet voldoende? Dan zal je steeds minder scherp en helder presteren, krijg je concentratieproblemen en een slecht humeur.

Sport en koffie
Hoeveel slaap jij precies nodig hebt, kan je het beste uitzoeken op vakantie. "Eens je volledig bijgeslapen bent en al je achterstand hebt ingehaald, kan je eens een nacht slapen zonder je wekker te zetten. Het aantal uren dat je dan natuurlijk slaapt, is voor jou de ideale duur."

Je slaapritme kan echter verstoord worden door verschillende omstandigheden. Wie ziek is, of chronisch pijn lijdt, zal sowieso meer slaap nodig hebben. En ook zaken als 's avonds of 's namiddags koffie drinken, of laat op de avond sporten, zal dat aantal nodige uren de hoogte injagen. "Je lichaam stimuleren op momenten dat het eigenlijk wil gaan kalmeren, is nooit een goed idee." Iets waar studenten dus rekening mee moeten houden.

(Door: Tine Kintaert)
18/06/16 19u00
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer