-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Afvallen door te wandelen? Doe het met deze tips

Wandelen lijkt niet beste manier om enkele kilo's kwijt te spelen omdat het niet intensief is. Dit is echter wel ideaal voor beginners en er bestaan heel wat trucs om al stappend wat extra calorieën te verbranden.

Om te gaan wandelen heb je geen speciale uitrusting buiten een paar stevige schoenen die voldoende steun geven. Fitnessexperte Julia Valentour: "Sport hoeft niet moeilijk te zijn om efficiënt te zijn. Het aanbevolen dagelijkse halfuur kun je opdelen in twee sessies van een kwartier, zo kun je het makkelijker in je drukke levensstijl inpassen." Maar gewichtsverlies is niet het enige voordeel van regelmatig te gaan wandelen. Het helpt ook je slechte cholesterol te verlagen, beperkt het risico op diabetes, sterkt de beenderen en verbetert de circulatie.

Tips voor beginners
- Wie nooit sport heeft beoefend begint best drie keer per week 20 minuten te wandelen. Bouw op naar vijf sessies van een halfuur per week tot je wekelijks aan 2,5 tot 3 uur komt.

- Snelheid is het belangrijkste, concentreer je op het versnellen van je pas om je conditie te verbeteren, maar focus je ook op je hartslag om te kijken of je verbeteringen maakt. Een makkelijke manier om te kijken of je in overdrive gaat is de praattest. Als je nog steeds zes tot acht woorden na elkaar kunt zeggen, dan zit je op een goed niveau. Als je naar adem moet snakken, dan doe je het beter rustiger aan. Als je verschillende zinnen in een adem kunt zeggen, dan sport je niet intens genoeg.

Tips voor gevorderden
- Als je al wat conditie hebt, dan lijkt wandelen te makkelijk. Je kan dit echter op eenvoudige manieren intensiever maken. De meest voor de hand liggende is door sneller te wandelen. Als je snelwandelt, gebruik je meer spieren en verbrand je meer calorieën. Als je aan zes kilometer per uur stapt, verbruik je er 334, dat is slechts 221 bij 4,5 kilometer per uur.

- Beweeg je onderarmen ook op en neer, zorg wel dat je bewegingen niet te groot zijn. Hoe groter de zwaai, hoe moeilijker het is om ze sneller te bewegen.

- Door op een heuvel te wandelen, maak je je sportsessie intenser, je kunt dit effect ook nabootsen op de loopband.

- Durf ook eens van oppervlakte te veranderen, wandel de ene keer op verharde aarde, de andere keer doe je het in het gras of op zand. Dit maakt het allemaal wat vermoeiender.

- Gebruik wandelstokken om ook je bovenlichaam aan het werk te zetten. Dit verkleint tevens de druk op je knieën bij het dalen.

- Draag een rugzak met gewichten. Je kunt deze vullen met water of zand. Vermijd gewichtjes aan je enkels of handen te dragen, want dit vergroot het risico op een blessure.

(Door: Ellen Provoost)
30/04/12 17u43
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen