-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Speel jezelf slank

Wie zich engageert voor een gezonde levensstijl mag zich ook wel eens belonen met iets leuks. Wanneer heb jij voor het laatst haasje-over gedaan? Of tikkertje? Een uur spelletjes spelen vormt een leuke aanvulling op jouw actieve levensstijl. Slank worden door lol te hebben, wat wil je nog meer?

Klinkt sporten jou als een opdracht in de oren? Denk dan eens terug aan je kinderjaren, toen je nog een hele dag rondholde, overal op en af klauterde en de gekste spelletjes speelde. Je dacht in de verste verte niet aan calorieën verbranden, alleen maar aan het plezier dat je maakte. Waarom zou dat nu niet meer kunnen? Zet die 'grotemensenschaamte' opzij, en vraag je collega's om eens in het park te gaan spelen in plaats van een terrasje te gaan doen. Of leef je op vakantie uit met je kinderen. Hieronder vind je alvast wat inspiratie, maar je bedenkt zelf zeker ook nog wel wat.Pas wel op: als je geen ervaren sporter bent, kunnen onverwachte bewegingen tot lelijke blessures leiden. Wees dus voorzichtig.

Strandtennis
Haal de rackets maar boven! Baken een terrein af op het strand of in het park. Als iemand de bal buiten slaat, moet die boete betalen door 20 buikspieroefeningen te doen of in en uit de golven te hollen (of, als je in een park bent, heen en weer tussen twee bomen). Wees inventief. Zelfs als je dit boetesysteem niet ziet zitten, blijft strandtennis een geweldige manier om je beenspieren te verstevigen. Op het zand of op het gras zakken je voeten immers steeds een beetje weg, waardoor je meer moeite moet doen dan op een harde ondergrond. Let op: omdat je meer moeite moet doen, vergroot dit natuurlijk ook je kans op blessures. Hou je buikspieren steeds aangespannen.

Tikkertje
Er bestaat gewoon geen originelere intervaltraining. Bovendien is het een leuke manier om je dijen te stroomlijnen. Ook hier geldt: hoe onstabieler de ondergrond (bijvoorbeeld zand) hoe meer moeite je moet doen. Als je hartslag te hoog wordt, laat hem dan langzaam zakken door even rustig te joggen.

Haasje-over
Als je als hindernis dient, buig je jezelf voorover, knieën lichtjes gebogen, handen op je dijen, je buik ingetrokken en je rug rond. Wie het haasje speelt, rent naar de hindernis toe, zet de handen op de rug van de hindernis en springt er met gespreide benen over. Ga dan zelf gebukt staan. Zorg wel dat er telkens twee à drie stappen ruimte zit tussen de verschillende hindernissen. Haasje-over vergroot je lenigheid en je behendigheid, versterkt je buikspieren, dijen en billen. Ook de persoon die gebukt staat, heeft er iets aan: het gewicht van het haasje vraagt een extra krachtinspanning van de dijen. FrisbeeIdeaal, zelfs voor frisbeeklunzen! Als je de hele tijd als een gek moet rondrennen om de frisbee te pakken te krijgen, en daarnaast ook nog eens frequent door de knieën moet om de frisbee weer op te rapen, train je werkelijk elk spiertje van je lichaam én je uithoudingsvermogen. Als je wel professioneel werpt, train je vooral je buik- en voorarmspieren. Ook hier kan je een boetesysteem invoeren: telkens als iemand de frisbee laat vallen, moet hij of zij op één been gaan staan (zo werk je ook nog eens aan je stabiliteit) of moet je proberen de frisbee te pakken met één arm achter je rug. Als je je buikspieren aanspant als je werpt, en je schouderbladen laag houdt, zal je al snel een verbetering in je houding zien.

Hinkelen
Zorg dat je aan krijt raakt (steel het stiekem van je zesjarige nichtje, of koop het in een speelgoedwinkel). Teken hiermee een hinkelparcours op een harde ondergrond: teken zeven rijen (eerst 1 vierkant, dan 2 vierkanten naast elkaar, dan weer 1 vierkant, enzovoort). Nummer de vierkanten van 1 tot en met 10. Werp een steen in het eerste vak en spring op alle vakken, behalve de 1. Doe dit voor alle nummers. Als je springt, zak dan overdreven diep door je benen, zodat je dijen en billen goed moeten werken. Probeer na elk sprongetje even stokstijf stil te blijven staan (zo train je je buikspieren). Je kan het spel moeilijker maken door de vakken groter te tekenen, zodat je verder moet springen.

Hoelahoep
Het vereist een motoriek die helaas niet iedereen gegeven is, maar als het lukt, is hoelahoep een perfecte taille-slankmaker. Volgens de Californische website www.acuhoop.com kan je door elke dag 10 minuten te hoelahoepen op één maand wel 5 cm aan tailleomvang verliezen. (Ons lijkt dat wat overdreven: 5 cm, da's een hele kledingmaat! Maar het zal zeker wel íets helpen.) Hou de hoelahoep op taillehoogte, je armen voor je. Geef er een goede slag aan en probeer hem door met je heupen te draaien omhoog te houden. Hou je buikspieren aangespannen.

Door Nathalie Balsing
(Goed Gevoel, juli 2003)

01/01/08 00u01
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen