-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Meer energie en zelfvertrouwen dankzij een betere houding!

Laat je letterlijk het hoofd hangen en zak je 's avonds scheef weg voor de tv? Tijd om wat te doen aan je houding. Dat is makkelijker dan je denkt en het levert verrassende voordelen op.

In commercials op tv lopen de mensen altijd kaarsrecht, huppelend en met opgeheven hoofd: ze hebben energie te koop. In de doordeweekse winkelstraat of in het shoppingcentrum zie je een ander beeld: mensen van alle leeftijden schuifelen met hangende schouders en hun neus naar de vloer gericht langs de winkels. Het geheim is lichaamshouding: door daar beter op te letten, en door gerichte oefeningen te doen, kan je er net zo bijlopen als in de reclames van Actimel. I feel good!

Een aparte set spieren
Fitness en een heleboel andere vormen van actieve beweging zijn al een paar decennia ontzettend populair. Geen wonder misschien: de meesten onder ons leiden een erg zittend leven en als ze aan het sporten gaan, mag er best eens gezweet worden. Nordic walking, Start to run, BB: veel actie en nadien weer de sofa in, voor ons favoriete tv-programma, zoutje bij de hand. De bewegingsspieren hebben alvast hun deel gehad. Probleem is dat de aparte spieren die onze houding coördineren er steeds slapper gaan bijhangen. Het zijn dieper gelegen spieren waarvan je je niet eens bewust bent dat ze er zijn: spiertjes in de nek, schouders, rug, buik, onderrug en in mindere mate in armen en benen. Het zijn die spieren die je wél zal voelen als je bij uitzondering eens een dag op een zitbal of een balansstoel doorbrengt, in plaats van op een zachte kantoorstoel. Als ze niet meer gesteund worden, zijn de houdingsspieren wel verplicht ervoor te zorgen dat je niet zijdelings van je bal tuimelt (en hiermee is meteen gezegd dat de houdingsspieren een rol spelen bij het behouden van een goed evenwicht, waarbij ze samenwerken met het evenwichtsorgaan in het oor). Een goede training van de houdingsspieren is dus nodig als je een lichaam wil dat met de jaren niet steeds verder uitzakt.

Tijd, aandacht en geduld
Vroeger werd slungelige kinderen om de haverklap ingehamerd: 'hou je rug recht'. Er bestond zelfs heilgymnastiek voor kinderen van wie men vreesde dat ze helemaal scheef dreigden te groeien. Dat laatste is eerder uitzonderlijk en de heilgymnastiek van toen is nu al lang uit de mode, maar toch kan het geen kwaad van jongsaf aandacht te hebben voor houding. De kinderen van nu zitten straks immers ook allemaal op een bureaustoel met een scherm voor hun neus. Goede gewoonten aanleren is makkelijker dan ze later weer afleren. Want wie eenmaal een foute houding gekweekt heeft, zal ondervinden dat het tijd en geduld kost om de boel letterlijk weer recht te trekken. Maar het is wel de moeite waard.

Doe het zelf: een gids voor een betere houding

1. Kijk naar jezelf

Ga voor de spiegel staan in je ondergoed. Kijk eerst naar je voorzijde en dan naar je profiel. Je schouders horen recht en laag te zijn, niet voorover te hangen. Een S-figuur in profiel is een veeg teken dat het niet goed zit met je houding. Stel je alvast voor dat er een onzichtbaar draadje bovenop je hoofd vastgemaakt is, dat je de hele tijd kaarsrecht trekt (deze visualisatietechniek heeft zijn nut al ruimschoots bewezen). Lijn je oren visueel uit met je schouders en heupen. Logisch, dacht je? Bij de meeste mensen vertoont de ruggengraat een minimale zijdelingse kromming, waardoor dit minder evident is dan het lijkt.

2. Wees kritisch voor je bed
Veel mensen kopen één keer in hun leven een bed en matras en vervangen ze pas als ze kapot zijn. Een matras gaat echter maar een jaar of vijftien mee: dan ondersteunt hij niet meer zo goed, en eerlijk gezegd gaan de hygiënische capaciteiten er ook niet op vooruit. Een goede nachtrust is van levensbelang als je overdag fit wil zijn en geen klachten wil krijgen aan nek en rug, maar bedenk dat voorkeuren persoonlijk zijn en dat je dus je ideale matras zelf zal moeten vinden. Slaap liever op de zij of rug dan op de buik om de nekspieren te sparen.

3. Zit gezond
Door de komst van de computer zitten de meeste werknemers zo goed als de hele werkdag. Goed zitten is dan ook een voorwaarde. Stel je bureaustoel zo af dat je beide voeten op de vloer staan. Zit achter op je stoel, met je rug tegen de leuning. De hoek bovenarm/onderarm zou 90° moeten bedragen om klachten te vermijden. Kom geregeld van je stoel en rek je uit. Voor kinderen die moeilijk stilzitten, is een zitbal een goed alternatief, ook in de klas. De bal doet je kind dynamisch zitten zonder de hele tijd nerveus heen en weer te schuiven en stimuleert ook het evenwichtsorgaan.

4. Sta bewust
Moet je geregeld op een bus of trein wachten? Ook dan is het goed je bewust te zijn van je houding. Verdeel je gewicht over je twee voeten (meer op de bal van de voet dan op de hiel), hou je schouders naar achteren en je hoofd rechtop. De rug is van nature lichtjes hol, maar de buik hoort niet vooruit te puilen. Terwijl je staat kan je tussendoor even de buikspieren en de bekkenbodem aanspannen. Dat kost weinig moeite en zelfs maar vijf keer per dag is beter dan helemaal niets. Maak je bewust zo groot mogelijk, maar laat de armen langs het lichaam hangen. Wil je leunen? Ga tegen een muur of schutting staan, waarbij de schouders, de billen én het achterhoofd de muur raken. Vooral dat achterhoofd is belangrijk: de meeste mensen lopen met hun hoofd te ver naar voren.

5. Hou je hoofd recht
Dit is misschien wel de allerbelangrijkste raad voor mensen met houdingsproblemen, omdat er zowel fysieke als psychische effecten zijn. Wie zijn hoofd laat hangen, creëert niet alleen spanning op de nekspieren, maar geeft ook de indruk geen energie te hebben en de zaken niet de baas te zijn. Met je hoofd rechtop lopen geeft andere mensen de boodschap mee dat je de wereld en zijn uitdagingen recht in de ogen durft te kijken. Het zegt iets over moed, zelfvertrouwen, eerlijkheid en energie, allemaal sterk positieve waarden. Oefen je genoeg in de juiste houding, dan zal je merken dat je ook anders in het leven staat. En aangezien een betere houding een onmiddellijk effect heeft op je lichaamstaal, zullen andere mensen je ook met meer ernst en respect benaderen.

6. Blijf bewegen, op elke leeftijd
Wat de houding betreft, spelen de jaren in je nadeel. Kleuters bewegen zo veel dat hun houdingsspieren perfect getraind zijn. Schoolkinderen lopen en zitten dan ook met kaarsrechte rug. Adolescenten vertonen al wat meer een doorzakhouding, en zodra het zittende beroepsleven zijn intrede doet, gaat het meestal snel bergaf. Een flinke portie gezonde beweging helpt om de houdingsspieren in conditie te houden: van huishoudelijke taken tot tuinieren, wandelen, het hoeft niets spectaculairs te zijn, zolang je maar geregeld iets meer met je lijf doet dan zitten.

7. Loop bewust
Een eindje wandelen? Dat doe je zo: zorg ervoor dat je hoofd recht boven je schouders blijft en kijk recht voor je uit. Laat je schouders niet hangen. Hou er liefst een stevige pas in. Vergeet niet je voeten voldoende op te tillen. Loop alsof er een boek op je hoofd ligt.

8. Blijf ontspannen
Een betere houding oefenen wil niet zeggen dat je de godganse dag met aangespannen spieren moet rondlopen: dat zou pas vermoeiend zijn. Te veel spanning op de spieren leidt alleen maar tot vermoeidheid, overbelasting en pijn. Wees wel een beetje geduldig met jezelf. Een houdingspatroon veranderen doe je niet in enkele dagen, dat duurt makkelijk een halfjaar. Daarom zijn geheugensteuntjes belangrijk. Kleef desnoods Post-Its op de badkamerspiegel of het memobord in de keuken om je eraan te herinneren niet door te zakken.

9. Doe aan yoga
Het verbaast vermoedelijk niet, maar yoga en pilates kunnen ongelooflijk helpen om je houding te verbeteren. Dit komt doordat er bij de oefeningen niet zo erg op de grote bewegingsspieren gewerkt wordt, maar meer op de kleine houdingsspieren. Yoga is fantastisch omdat je het op alle leeftijden kan doen, er niet gepresteerd hoeft te worden en ook mensen met lichte beperkingen (reuma, artrose...) yoga niet hoeven te laten.

Door Lut Debisschop
Goed Gevoel, oktober 2010

27/10/10 10u00
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer