-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Vergeet crèmes: voeding is belangrijker voor mooie huid

Steeds meer schoonheidsspecialisten geloven niet langer in de hype van beautyproducten. In plaats van een peperdure crème op je gezicht te smeren, kun je volgens hen beter gezond eten, zo blijkt bij een rondvraag bij 200 experts.

96 procent van de ondervraagde professionals zegt dat een eetpatroon rijk aan vitamines en mineralen meer doet voor je huid dan producten als crèmes en gels die je aanbrengt. Susan May: "Professionals menen dat je de voedingsstoffen die je nodig hebt voor een gezonde huid, kapsel en nagels best oraal opneemt, want dit heeft namelijk een rechtstreeks effect op je huid."

Voedingsexperte Amanda Ursell is het daar helemaal mee eens, daarom suggereert ze per huidtype welke voedingsmiddelen je best op het menu zet om helemaal te stralen.

Droge huid
Dames met een droge huid eten best meer omega-3-vetzuren, die vind je in zalm, tonijn, makreel, zaden of noten. Droogheid is namelijk een teken dat je een tekort hebt aan essentiële vetten, toonde recent onderzoek aan.

Lijntjes en rimpels

Rimpels opnieuw doen verdwijnen, is erg moeilijk. Je kunt de vorming ervan vertragen door je eetgewoonten te veranderen. Dit doe je door de opname van vitamine C te verhogen, dus door meer appelsienen, bessen, pepers, donkergroene groenten en aardappelen te eten. Dit is namelijk essentieel voor de productie van collageen, een van de zogenaamde bindweefsels in de huid, wat helpt de huid structuur te geven. Wanneer de productie van collageen vertraagt met het verouderen, zullen er sneller fijne lijntjes opduiken. Ook kan het helpen meer sojaproducten te eten. Plantaardig oestrogeen in bijvoorbeeld tofu, sojamelk en yoghurt wordt in verband gebracht met de huidstructuur.

Donkere cirkels
Een tekort aan slaap en je permanent moe voelen veroorzaken donkere cirkels onder de ogen. Dit kun je beperken door kamillethee te drinken. Ook de opname van cafeïne beperken en zeker 's avonds geen koffie meer te drinken, kun je je nachtrust verbeteren. Vermijd tevens alcohol voor het slapengaan, een glaasje wijn kan je helpen te ontspannen, maar dit stoort je slaap en kan je vermoeid maken.

Acne en vette huid
Hoewel het nooit bewezen is dat bijvoorbeeld chocolade je puistjes kan bezorgen, spelen je eetgewoonten wel een rol in problemen met acne en vette huid wanneer het in verband werd gebracht met het PolyCystisch Ovarium Syndroom (PCOS). De diagnose van deze aandoening is vaak moeilijk, maar de symptomen zijn gewichtstoename, verminderde vruchtbaarheid, stemmingswisselingen, overmatige lichaamsbeharing, onregelmatige menstruatie, weinig energie en puistjes. Als je met deze symptomen kampt, kun je best een bezoekje aan je huisarts brengen. Gewicht verliezen kan ook helpen het hormonale evenwicht te herstellen.

(Door: Ellen Provoost)
08/08/12 11u34
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen