-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

10 tips om de bevalling vlotter te laten verlopen

© Thinkstock.

Een bevalling kan behoorlijk lang duren. Eén remmende factor is de angst van de toekomstige moeder, een andere het gebruik van epidurale verdovingen omdat ze het niet altijd mogelijk maken om aan te voelen wat je moet doen op het juiste moment. Gemiddeld vertragen ze een bevalling met 40 minuten. Toch zijn er enkele tips die een bevalling vlotter kunnen doen verlopen: sommige kan je tijdens de zwangerschap al doen, andere tijdens de bevalling.

© Thinkstock
© Thinkstock
© Thinkstock
© Thinkstock

1)    Fit blijven
Het wordt meer en meer een aandachtspunt dat zwangere vrouwen fit (en gezond) moeten blijven. Sommige gynaeclogen zullen weigerachtig staan tegenover andere sporten dan wandelen, fietsen en zwemmen; anderen zijn minder angstig. Zeker als je al sportief was voor de zwangerschap, kan ook lopen, fitness of zumba geen kwaad zolang je lichaam dat toestaat en je gynaecloge of vroedvrouw het goedkeurt. Wie liever op veilig speelt, kan opteren voor aquagym of zwangerschapsyoga.

Waarom? Fitte spieren kunnen meer aan, ze verbeteren je uithoudingsvermogen en dus ben je normaal gezien beter in staat om de weeën te tolereren.

2)    Bevallingsles
Zowel het ziekenhuis als onafhankelijke vroedvrouwen geven cursussen die voorbereiden op de bevalling en die zowel posities, ademhalingsmethodes als alternatieve pijnbestrijding bespreken (en inoefenen). De voorbereiding zorgt dat je op het moment suprême beter snapt wat er gaande is en dus minder angstig reageert. Dit helpt de bevalling, aangezien angst en paniek bewezen hebben de boel te vertragen.

3)    De hulplijn
Beslis wie je in de buurt wil bij de weeën en/of de bevalling. In de bevallingskamer zelf zijn alleen de partner en soms een tweede persoon toegestaan; maar wie de weeën eerst thuis opvangt kan uitnodigen wie ze wil. Je moeder, je beste vriendin, een vroedvrouw waar je al een persoonlijke band mee hebt en die je door het proces begeleiden. Wie op dit soort steun kan rekenen heeft minder kans op keizersnede en minder nood aan pijnmedicatie. Belangrijker: gemiddeld genomen was de bevalling ook een kwart korter.


4)    Zorg voor afleiding
Reken erop dat een bevalling gemakkelijk 12 tot 14 uren kan duren, en hoe meer gefocust je bent op het proces, het langer het duurt. De (niet altijd gemakkelijk te volgen) boodschap vanaf de eerste weeën: blijf kalm, ontspan en zorg voor afleiding. Wandel door het huis, neem een lange douche, bak koekjes... alles wat je ontspant en je gedachten (en zorgen) afhaalt van de bevalling.

5)    Eten en drinken
Net omdat een bevalling lang kan duren, is een lichte snack geen slecht idee bij de beginnende weeën: zo hou je je energieniveau (een beetje) op peil. Vermijd vetten of moeilijk verteerbare voedingsmiddelen, en eet vooral niet te veel om misselijkheid en overgeven te vermijden.

Drink ook voldoende water: de spiersamentrekkingen en het snelle ademen, zorgt ervoor dat water sneller het lichaam verlaat. Door voldoende te drinken, gaat het proces sneller: bevallingen met een baxter aan dubbele snelheid duurden bijna nooit langer dan 12 uur. Blijf dus om water vragen.

6)    Bad en/of douche
Door de pijn trekken alle spieren in je lichaam samen, wat veel ongemak kan veroorzaken. Een warme douche kan dat (helpen) verlichten. Een douche kan in elk stadium van de bevalling, zolang je niet aan een infuus ligt (bvb door een epidurale).

Douche doet het niet? Probeer een bad. Vooral als het te vroeg is voor een epidurale, kan een bad wonderen doen. Je kan elke positie aannemen die comfortabel is, en het water draagt je (een beetje) waardoor je minder voelt. De stralen van een jacuzzi kunnen ook de pijn in de lage rug bestrijden.

7)    Massage
Schakel je partner in: het is goed voor jou en hij/zij voelt zich ook nuttig. Een schouder-, nek- en/of rugmassage helpt de gespannen spieren ontspannen, vermindert de pijnreflex naar de hersenen en zorgt voor afleiding. Ten minste: als je wil aangeraakt worden. De pijn kan je ook overgevoelig maken voor de lichtste aanraking omdat alle zenuwen hypergespannen staan.


8)    Ga niet liggen
Liggen vertraagt de bevalling. Staan, wandelen of door de knieën buigen en zwaartekracht zijn werk laten doen, doet de baarmoedermond sneller ontsluiten.

9)    Medicatie

Hoewel het klopt dat een epdiurale gemiddeld genomen de bevalling verlengt met ongeveer 40 minuten, soms doet het de bevalling sneller gaan omdat de moeder eindelijk kan ontspannen doordat ze geen (of minder) pijn meer voelt. De drugs bereiken de baby niet (ondanks wijdverspreide geruchten). Een nadeel is wel dat het de mobiliteit kan beïnvloeden: je kan niet meer vrij bewegen of wisselen van positie met een epidurale.

10)    Blijven ademenen
Logisch zou je denken, maar moeilijker dan het lijkt als de pijn in golven je lichaam en hersenen overspoelt. Focussen op je ademhaling, ontspant en doet (letterlijk) op adem komen.

Natuurlijk: geen van deze trucjes is 'fool proof', ze garanderen geen vlotte bevalling! Gelukkig zijn er enkele feiten waar je je aan kan optrekken:
Elke bevalling eindigt ooit.

(Door: Elke De Pourcq)
Een warm bad of warme douche kunnen helpen bij de pijnbestrijding. © Thinkstock
02/08/12 18u12
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen