-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

Vijf regeltjes die je relatie nieuw leven inblazen

© Thinkstock.

Hij & Jij Hoe snel val je als koppel niet terug op bepaalde patronen? Zaag- en ruziepatronen, communicatiepatronen (of het gebrek eraan...), zelfs knuffelpatronen. Samen met de dagelijkse sleur, kan het erop gaan lijken dat er geen pit meer in je relatie zit. Hoe te doorbreken? Door het echt te willen... en deze regels te volgen.

1)    Doe alsof je gasten hebt
We zijn beleefd opgevoed, toch? Maar waarom ben je dan vriendelijker en beleefder tegen mensen die je niet kent (winkeliers, trambestuurders), dan tegen de mens waar je elke dag van je leven mee deelt? Sterker nog: sommige koppels krijgen de cirkel van eindeloos ruziën niet doorbroken als ze alleen zijn.

Daarom: doe alsof je (belangrijke) gasten hebt. Eet aan tafel, ruim op, vraag beleefd om het zout en denk vijf keer na voor je boos reageert. Het toont jezelf dat je meer controle over de situatie hebt dan je denkt, én je partner voelt zich minder aangevallen door de hoffelijke behandeling.

2)    Eén keer kritiek per dag
Kies de juiste strijd, dat is waar deze regel om draait. Eén bekritisering per dag heeft (veel) meer kans om gehoord te worden, dan elke dag dezelfde stroom. Je partner zal zich ook vrijer en minder in de gaten gehouden voelen; onbelangrijke irritaties laat je passeren. Bijkomend voordeel: je voelt je zélf minder slecht doordat er minder negativiteit uit je mond komt. 

Hoe hou je jezelf tegen om te zagen? Bedenk dat hij ook veel aan zijn hoofd heeft, dat hij ook wel eens iets vergeet en dat hij zich ook in zeven haasten klaarmaakt. Net als jij, toch? Alleen is er dan niemand die jou wijst op elke sok die je bent vergeten in de wasmand te gooien. Niemand overleeft een relatie met constante kritiek.

3)    Praat minder
Een beetje contra-intuïtief deze: minder praten. Hoezo, minder praten? Moeten we niet méér praten? Niet als je 'overcommuniceert', en het gepraat uiteindelijk een manier wordt om de stilte te doorbreken. Door minder te praten, zeur je vanzelf minder (zie ook puntje 2) en je voorkomt dat je man zich gaat ergeren aan je stem - die vaak scherper en luider is dan je zelf beseft.

Praat trager, stiller en probeer een punt te maken in drie zinnen - of minder. Dat is best moeilijk, zeker als je boos bent. Maar het dwingt je wel de boodschap helder en eenvoudig te formuleren, zonder te veel zijsprongetjes die de boodschap alleen maar verstoppen. (En dan zijn we verbaasd dat hij het niet begrijpt!)

Het effect is nochtans onmiddellijk: in plaats van een eindeloze stroom, komt er zowaar snel een einde aan én is de boodschap goed overgekomen.

4)    Prijs hem
Weet je nog dat je zeurde om meer erkenning voor de altijd smetteloze wc-bril en netjes gevouwen kleren die écht niet vanzelf de weg naar de kast vinden? Wel, dat wil hij ook. In jouw ogen doet hij veel te weinig om aanprijzing te verdienen, maar is dat wel zo?

Dwing jezelf positieve opmerkingen te maken over je partner en zijn bijdragen, net zoals je zou doen bij kinderen. Deze kleine dingen zullen je partner een gewaardeerd en geliefd gevoel geven, en het herinnert jou ook aan waarom je voor hem koos en dat je hem echt wel waardeert.

De positieve opmerkingen uit je mond zullen jou ook een positiever gevoel geven, gewoon door ze te horen.

5)    Sla toe als het ijzer koud is
Ja, dat lees je goed: gebruik een verhitte discussie niet om al je grieven op tafel te gooien. Integendeel: breng het naar boven op een moment het totaal geen issue is. Oude koeien uit de sloot? Niet als het werkelijk een probleem is dat met regelmaat van de klok voor ruzie en slaande deuren zorgt.

Door het aan te kaarten op een vredig moment, communiceer je vanuit de rede en niet vanuit de emotie en blijven de hatelijke opmerkingen en emotionele reacties daarop achterwege.

Omgekeerd: probeert je partner je iets te doen inzien, blijf dan kalm en luister in plaats van onmiddellijk te reageren. Als hij is uitgepraat, vat je je reactie samen in drie zinnen (of zoiets). Hij is gehoord, jij wordt gehoord en de discussie escaleert minder snel.

"Blijven proberen"
Bovenstaande regels komt uit het boek "Marriage Rules: A Manual For The Married And Coupled Up" van therapeute Dr Harriet Lerner. Het bevat maar liefst honderd manieren om je relatie nieuw leven in te blazen. Geen paniek: ze zijn niet alle 100 van toepassing (hopelijk!), en zelfs met een paar kom je al een heel eind.

Zelfs als de verandering van jouw kant komt. "Er is maar één persoon nodig om een relatie te veranderen en een huwelijk te redden. Wachten tot de ander verandert, is de snelste manier naar een breuk", zegt Lerner. Met andere woorden, als jij actie onderneemt, komt er reactie op. Verander je actie, dan verander je ook de reactie.

Lukt dat vanzelf? Nee, je moet er moeite voor doen. Je moet jezelf eraan herinneren de regels die je hebt uitgekozen toe te passen. Je moet jezelf dwingen om niet in je vertrouwde actiepatroon te vervallen.

"Het is een uitdaging dat te veranderen, en doordat de inspanning in het begin zo groot is, voelt het alsof je 'faket'. Zeker als de regel ver van je natuurlijke reactie ligt, kan dit het geval zijn. Maar geef het tijd, probeer het een paar keer en merk de verandering die het teweeg brengt", raadt dr Lerner aan.

(Door: Elke De Pourcq)
30/04/12 16u16
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer