-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

OMG! Zes manieren om een slechte indruk te maken via e-mail

Je hebt het vast al wel eens ooit meegemaakt: je verzendt snel een mailtje naar een collega of een klant, waarna je merkt dat er een kanjer van een dt-fout in zit. En laat dat nu net een bijzonder slechte indruk nalaten...

Spelfouten of grammaticale fouten in e-mails kunnen een blijvende negatieve indruk nalaten. Dat blijkt uit een onderzoek van Staples UK. Tweederde van de ondervraagden vindt zulke fouten 'slordig' waardoor de verzender als 'onbekwaam' wordt bestempeld.

Uit de enquête kwam alvast de volgende tip uit de bus: zet je 'out of office' aan voordat je op vakantie gaat! Maar liefst 58 procent raakt namelijk geïrriteerd wanneer iemand waarmee ze zaken doen geen berichtje achter laat. Sterker, ze willen door dit 'gebrek aan professionalisme' de samenwerking zelfs liefst verbreken.

"Mensen lezen die 'out of office'-berichten vaker dan je denkt", legt Amee Chande uit, managing director van Staples UK. "Waarom zou je de kans niet benutten om via een creatief, grappig en doordacht mailtje te laten weten dat je er niet bent? Vertel hen bijvoorbeeld dat je een dagje vrij verdient om naar de Olympische Spelen te kijken, maar dat je nog sneller dan Usain Bolt terug op kantoor zal zijn."

"Ga je op ouderschapsverlof? Zeg dan dat je even voor de baby moet zorgen, maar vergeet niet te vermelden dat ze voor dringende zaken altijd contact kunnen opnemen met één van jouw collega's. Zet er ook de exacte datum van je terugkeer bij. Zowel jouw collega's als klanten zullen daar ongetwijfeld begrip voor hebben, aangezien iedereen recht heeft op verlof."

In plaats van zes tips te geven hoe het wél moet, geven we je voor de verandering zes manieren om een slechte indruk na te laten:

1)    Zet kusjes in je e-mails naar klanten (66% vindt dit niet leuk)

2)    Zet smileys in je e-mails naar klanten (44% vindt dit niet leuk)

3)    Spreek je klant aan met 'schatje' of 'liefste' (54% vindt dit niet leuk)

4)    Gebruik afkortingen zoals 'OMG' (50% vindt dit niet leuk)

5)    Gebruik melige zinnen zoals 'Gelukkige Vrijdag!' (28% vindt dit niet leuk)

6)    Vraag aan je klanten wat ze dit weekend gaan doen (17% vindt dit niet leuk)

(Door: Kristien Gijbels Morato)
10/08/12 05u41
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen