-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

Hoe deze vorm van meditatie je depressieve klachten kan bestrijden

© Thinkstock.

Een grootschalige studie heeft aangetoond dat meditatieoefeningen depressieve patiënten kan helpen. Daarom raden steeds meer professionals meditatie aan om gelukkiger door het leven te gaan.

De American Medical Association heeft maandag de resultaten van een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat meditatie de symptomen van een depressie kan bestrijden. De hoofdonderzoeker Madhav Goyal zegt dat 'mindfulness meditatie' de meeste efficiënte vorm is. Professor in de psychopatologie Adrian Wells zegt dat deze resultaten hem helemaal niet verbazen. "Meditatie kalmeert het brein, dat is niets nieuw."

Professor Madhav: "Het is echter niet geweten of de voordelen van meditatie enkel toe te schrijven zijn aan een placebo-effect. Net als dat mensen voordeel kunnen ervaren door het psychologische effect van een neppil, kan dat ook zo zijn bij een programma dat het gedrag verandert. We weten voorlopig niet of meditatie meer kan betekenen dan enkel een placebo-effect. Maar voorlopig is er ook geen bewijs dat het schadelijk kan zijn. Dus naast de traditionele behandeling met antidepressiva kan meditatie geen kwaad voor patiënten. Baat het niet, dan schaadt het niet."

Mediatie is een boeddhistische techniek die 2.500 jaar geleden is ontstaan. De populariteit in de westerse wereld is geleidelijk aan gestegen, sinds 2004 wordt de techniek in het Verenigd Koninkrijk officieel gebruikt om herval bij depressieve patiënten te bestrijden.

De mindfullnessoefeningen bestaan uit ademhalingstechnieken, die het lichaam moeten ontspannen.  Daarnaast leer je je gedachten te groeperen en te concentreren. Het aantal depressies en mensen aan de antidepressiva blijft stijgen, werkonzekerheid, financiële zorgen en meer stress door moderne technologieën. Hierdoor wordt het steeds moeilijker voor mensen om de tijd te vinden om te ontspannen. Het is volgens experts echter nodig dat je je dagelijks loskoppelt van sociale media.

We leggen je de basisprincipes uit van meditatietechnieken zodat je zelf ook aan de slag kunt:
- De plek waar je mediteert is belangrijk. Zoek een rustig plaatsje op waar je op je gemak bent en zo min mogelijk afgeleid wordt.

- Begin met regelmatige maar korte sessies. Probeer eerst bijvoorbeeld tien minuutjes 's ochtends en tien minuutjes 's avonds te mediteren en bouw dan langzaamaan op.

- Kleermakerszit is de beste houding, zo stroomt de energie het best van het lichaam naar de geest. Hou je rug recht, je schouders en heupen moeten op gelijke hoogte zitten en je ruggengraat moet recht zijn.

- Hou je ogen open en concentreer je op een punt een 5-tal centimeter voor je neus. Je ogen moeten open zijn, maar je mag niet staren.

- Gebruik je ademhaling om je te focussen tijdens de meditatie, een regelmatige rustige ademhaling helpt je te ontspannen.

- Zorg ervoor dat je jezelf niet verliest in je gedachten. Probeer niet te piekeren over bepaalde zaken, maar laat ze los. Het helpt niet deze gedachten te verdringen, want dit zal zich later dan wreken. Het is nodig dat je tijdens het mediteren bepaalde kwesties even naast je neerlegt.

(Door: Ellen Provoost)
24/01/14 13u23
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer