-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel

13 signalen die verklappen dat jij het TE druk hebt

Er is druk, zoals goed gevulde agenda's, je sleutels vergeten of vergeten boodschappen te doen. En dan is er 'te druk', zoals auto-ongevallen veroorzaken omdat je je te veel haast, je kinderen vergeten afzetten/ophalen en gewoonweg vergeten dat je moet eten. Je weet dat je tijd voor jezelf nodig hebt, maar ironisch genoeg is er geen tijd om uit te dokteren hoe je tijd kan maken.

Hoe weet je dat je de grens hebt overschreden? Als deze 13 signalen op jou van toepassing zijn. Wat kan je er aan doen? Niet simpel maar noodzakelijk: je prioriteiten herbekijken, beslissen wat je kan uitbesteden of gewoonweg laat vallen.

Signaal 1: Je spendeert veel tijd aan zorgen maken over hoe weinig tijd je hebt
Veel van je tijd gaat naar het overlopen van to do-lijstjes, je tijdsschema's aanpassen en wensen dat je meer tijd had. Gebeurt dat meer dan 3 keer per dag, dan is het dringend tijd dat je niét meer over tijd nadenkt, want dat is ook een stressfactor.

Oplossing?
Geef jezelf een mentale pauze. Schrap het minst belangrijke ding van je lijst en spendeer de tijd die je eraan had besteed aan iets waar je écht van geniet, zoals een stukje chocolade, een wandeling in de herfstzon, spelen met de kat of dansen op je favoriete nummer, volume op 10. Aan de toekomst, aan tijd of aan schema's wordt (even!) niet gedacht.

Signaal 2:  Je kan je niet herinnen wanneer je nog iets spontaan hebt gedaan

Vroeger zei je 'ja' tegen een avondje café (in het midden van de week), boekte je vliegtuigtickets om diezelfde dag nog te vertrekken en sprong je nog eens in plassen. Nu kan je alleen denken aan hoeveel dingen op je lijstje je daardoor niet zal kunnen doen. Plus je bent moe, dus... je weigert bij voorbaat.

Oplossing:
een schema is een hulpmiddel, niet je baas. Overboek jezelf niet en reserveer tijd voor niets of onverwachte verrassingen. Bedenk niet wat je met je tijd gaat doen, tot het zover is en laat je gewoon leiden door het moment.

Signaal 3: Je eet staand/lopend/in de auto/voor de laptop of gewoonweg niet
Wie geen tijd neemt om te eten, en dat na verloop van tijd zelfs niet meer opmerkt, heeft het té druk. Nochtans is het een goede pauze, voor je hersenen, voor je stressniveau én voor je smaakpapillen. Je zal veel meer genieten van je eten door te zitten en alleen met het eten bezig te zijn. Geen kranten, iphones, ipads of televisie tijdens het eten!

Oplossing:
neem minstens één maaltijd per dag in alle rust. Je zit, je eet, kauwt traag en word je bewust van elke smaak en de textuur van de voeding. En is het niet zo dat de 'verloren' tijd wordt goedgemaakt door een betere concentratie?

Signaal 4: Je hebt al wekenlang geen vrienden gezien (of gehoord)
Net die relaties die ons het meest dierbaar zijn, verwaarlozen we het snelst: omdat we ze vanzelfsprekend vinden en er dus weinig actief mee bezig zijn. Heb je al wekenlang niets meer gehoord van je beste vriendin, je zus of je moeder, dan wordt het tijd om tijd te maken.

Oplossing: maak een lijstje van mensen met wie je dringend moet bijpraten, neem je agenda erbij en leg de data vast. Trek genoeg tijd uit!

Signaal 5: Je slaapt te weinig

De nachten zijn kort, en je probeert (soms) bij te slapen in het weekend, maar de balans is duidelijk: je slaapt te weinig en de slaapkwaliteit is onvoldoende. Het lijkt een makkelijke manier om tijd te winnen, maar tegelijk maak je het je lichaam (minder weerstand), je brein (concentratie- en geheugenproblemen) en jezelf (humeurig, minder zin in seks, minder begrip voor anderen) alleen maar moeilijker door jezelf nuttige recuperatietijd te ontzeggen.

Oplossing: wel, slapen. Op schema. Op vaste tijden gaan slapen en opstaan helpt om in slap te raken. Heb je extreem veel moeite met opstaan of lijk je op het verkeerde moment gewekt te worden, probeer dan je wekken een kwartiertje later te zetten. Veel kans dat je door een kwartier langer te slapen, sneller kan opstaan (en zo echt tijd wint). Slaap 7 à 9 uur, afhankelijk van je eigen lichamelijke behoefte.

Signaal 6: je voelt je opgelucht als er iets wegvalt
Na een dag volgepropt met haast, spoed, stress en uitlopende meetings ben je doodmoe. Je wil niets liever dan in de zetel ploffen, maar je moet eigenlijk nog gaan eten met een vriend. Je wil niet cancellen, maar hoopt stiekem dat hij dat wel doet... als je dat enkele keren per week hoopt, dan is dat een teken dat je geen goed tijdsevenwicht hebt gevonden.

Oplossing:
plan minder, en geef jezelf de facto enkele avonden per week vrijaf, waarin je niets plant. Iets dat uitloopt zorgt dan voor minder stress en je hebt gewoon tijd om te herladen. Wees moedig en kies voor jezelf.

Signaal 7: Je hebt geen tijd voor genot of zondes
Hoe drukker, hoe sneller 'nutteloze' (maar oh zo leuke!) manieren om tijd te verdrijven (lees 'verspillen') verdwijnen. Maar net die op het eerste zicht nutteloze en tijdsopslorpende activiteiten zorgen ervoor dat je je evenwicht terugvindt, dat je tot rust komt en gewoon geniet. 

Oplossing: bedenk wat je zou doen als je de hele dag niets te doen had. Maak een lijstje en wees zo specifiek mogelijk. En plan dan elke activiteit in, liefst één per dag voor de komende weken. Wedden dat je het leven meteen terug een pak leuker vindt?

Signaal 8: Je bent in geen tijden gaan sporten

Bij niet gaan sporten is het vaakst gehoorde excuus: 'te druk', 'te moe', 'geen tijd'. Waarbij twee belangrijke dingen vergeten worden: sporten is goed voor lichaam én voor de geest. Het ontspant, het breekt stresshormonen af, het maakt je weerbaarder, je slaapt beter, je concentratie verbetert... kortom door werktijd op te offeren voor sporttijd, werk je uiteindelijk beter.

Oplossing: leg minstens één, liefst twee sportmomenten per week vast. Lopen door de wijk, een les waardoor je je verplicht voelt om te gaan of een enthousiaste, dominante vriendin die je no matter what meesleurt: wat helpt voor jou, moet je doen. Hou vol, aan een nieuw schema gewend raken duurt gemakkelijk drie weken.

Signaal 9: Je raakt over je toeren als iemand je om hulp vraagt

Normaal ben je dol op de kat van je beste vriendin en vind je het niet erg enkele boodschappen mee te nemen voor je oma... maar nu raak je in paniek bij de suggestie alleen al. Je h ebt geen tijd, en dat gaat niet, en kunnen ze niet iemand anders vragen? Hoewel je zeker 'nee' moet leren (en kunnen!) zeggen, moet er ook ruimte blijven voor een gunst en moeten je vrienden en familie toch op je kunnen rekenen? 

Oplossing: Reageer niet onmiddellijk maar denk na: welke soort vraag is het? Is het iets dat je graag zou doen of is het iets dat tijd vraagt maar niets oplevert? Als je te vaak nee moet zeggen tegen iets wat je eigenlijk graag wilt, dan betekent dat dat je er niet meer bent voor anderen op de manier dat je zou willen. En ook dat veroorzaakt stress.  Vind een gaatje, schrap iets anders, en neem nog een stressfactor weg!

Signaal 10: je lichaam rebelleert
Bij 'te druk, te druk, te druk' verwaarloos je niet in het minst je lichaam (en dus jezelf). Je ervaart hartkloppingen, spanning in de spieren, je bent rusteloos, piekert constant, je voelt overal pijntjes, je maag zit in de knoop of je krijgt stressgerelateerde hoofdpijnaanvallen... je negeert ze, maar ze zijn er wel. Waarom? Je lichaam laat je weten dat het genoeg is geweest.

Oplossing: heb je een check-up bij de dokter te lang uitgesteld, maak dan vandaag nog een afspraak. Blijven het vage klachten, probeer dan ontspannende baden/massages/sauna's/sportbezoeken voor jezelf te regelen. Misschien in ruil voor het eten geven van de kat?  Blijven de klachten aanhouden, dan moet je zeker naar de dokter.

Signaal 11:  Je aanvaardt onverwachte veranderingen aan het schema niet
Plannen is een manier om niets te vergeten, dingen gedaan te krijgen maar het onverwachte kan je nooit uitschakelen, er zal altijd wel iets veranderen. Als je dat niet aankan, als je veerkracht totaal is verdwenen of je begint te hyperventileren bij het idee alleen, dan heb je het véél te druk.

Oplossing: Steek een kwartier tot een half uur tussen elke geplande meeting. Ademruimte voor als het uitloopt, voor een toiletbezoek, een eetpauze of gewoonweg tijd om veranderende plannen weer te doen passen. Plan ook enkele 'minder dringende' meetings in je dag (een afspraak bij de manicure, bijvoorbeeld), dingen die je gemakkelijk kan verschuiven of schrappen.

Signaal 12:  Je administratie lijkt op een papierberg

De papieren, facturen en rekeningen die maandelijks toestromen, belanden algauw op een berg waar we liever niet naar kijken. Zelfs al betaal je de rekeningen nog regelmatig, het steekt op de moeite om ze ook nog te klasseren. Dubbel fout: je krijgt stress enkel en alleen door naar de rommel te kijken én het voelt alsof je je leven niet onder controle hebt.

Oplossing: neem een keer per week enkele uren de tijd om de papieren in de juiste mappen te steken en na te kijken welke facturen wanneer betaald zijn. Is de papierberg erg hoog, werk deze dan systematisch weg, anders wordt het alleen maar erger. Wie al dat papierwerk wil vermijden, kan elektronische facturen of domiciliëringen aanvragen.

Signaal 13: Andere mensen vinden dat je het te druk hebt
Als de mensen rondom je je beginnen zeggen dat je beter wat gas zou terug nemen, dan kan je maar beter luisteren: ze zien meer dan je denkt.

Oplossing: Lach die opmerkingen niet weg: ze zijn waarschijnlijk dichter bij de waarheid dan je zelf durft toegeven. Loop niet weg van de conclusie en maak tijd voor de mensen rond jou en jezelf. Vraag je af wat je kan uitbesteden, waar anderen eventueel kunnen helpen, en aanvaard dat ook. Dat is geen teken van mislukking, maar een teken van te druk.

Succes... en wees geduldig: niets verandert op één-twee-drie! (edp)

02/11/11 14u14
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen

 
Happy-Summer