-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel

Stop met multitasken

'Wil je een chirurg die tijdens de operatie aan het multitasken is?' Met deze vraag maakt dr. Compernolle duidelijk dat multitasken onverstandig is. Maar hoe moet het dan wel?

Dr. Theo Compernolle stuurde mij een twintig pagina's dik dossier rond multitasken door als voorbereiding op het interview later in de week. Terwijl ik dit bundeltje doorneem, meldt mijn mailbox dat ik een nieuw bericht heb. Even checken, denk ik dan. Je weet maar nooit of het belangrijk is. Heel belangrijk bleek het niet te zijn, maar toch besloot ik om meteen te antwoorden, het op mijn todo-lijst te noteren en 'pling', daar komt de volgende mail binnen. Nu ik toch bezig ben, kan ik deze evengoed ook bekijken en beantwoorden. De inhoud van deze mail brengt mij op een idee voor een nieuwe reportage waarvoor ik snel al wat info zoek, alles op de planning noteer en eindelijk, bijna een uur verder, kan ik mij opnieuw aan mijn tekst zetten. Waar was ik gebleven? Juist ja, multitasken is dom. Het laat ons trager werken, haalt ons uit onze concentratie en zorgt ervoor dat we meer fouten maken.

'Ik kom niet rond met mijn tijd, er staat nog zoveel op mijn todo-lijst maar ik kan nooit deftig doorwerken.' Multitasken lijkt wel het probleem van het moment. Hoewel we vaak denken dat multitasken ons net kan helpen doorheen heel die takenberg, zullen we door die binnenlopende mails die we meteen checken, een collega die nu meteen een antwoord wil, een gsm waarop je altijd bereikbaar moet zijn en dan nog je eigen drang naar Facebook of Twitter net minder doen. Snel een mailtje tussendoor kan ervoor zorgen dat je soms zelfs pas een halfuur later weer aan je oude taak begint. Als je al op je oude taak terugkomt.

'Dat komt omdat ons bewust brein maar één ding tegelijk kan', zegt dr. Theo Compernolle, neuropsychiater en psychotherapeut. 'De 'pling' van een binnenkomende mail haalt ons brein al 1,5 minuut uit concentratie, zelfs als we die mail niet bekijken. Als we die mail wel zouden bekijken, staat ons brein voor de complexe taak van content switching. Het moet de huidige taak even helemaal opslaan in je tijdelijke geheugen, om met je bewuste brein de mail te kunnen lezen. Hopelijk blijft het maar bij één mail, want vanaf het moment dat je zeven kleine mailtjes of andere taakjes doet, is de oorspronkelijke taak uit je tijdelijke brein verdwenen en mag je weer van nul beginnen. Als je de oorspronkelijke taak weer oproept uit je tijdelijke geheugen, kan er trouwens ook heel wat info verloren zijn.'

'Multitasken is dus niet alleen dom omdat je zaken volledig kan vergeten, ook de dingen die je doet, doe je vaak minder goed. Je vergeet zaken, werkt minder grondig en maakt meer fouten. Waarom zouden we dat willen?'

Stel prioriteiten
Een goede manier om wel al je werk rond te krijgen, zonder aan multitasking te doen, is prioriteiten stellen en een planning maken. Bepaal voor jezelf wanneer je je mails checkt, doe het bijvoorbeeld dagelijks om 10u, 12u, 15u en 17u.

Aan de hand van die laatste mails en wat je die dag al dan niet hebt kunnen doen, stel je prioriteiten voor de volgende werkdag. Moet je een groot dossier afwerken? Plan dat dan in de voormiddag en begin daar 's ochtends onmiddellijk mee. Werk 45 minuten geconcentreerd door en neem dan een korte pauze. Start na je pauze weer aan je dossier of lees eventueel enkele mails.

'Start je werkdag bij voorkeur niet met het openen van je mailbox', raadt Compernolle aan. 'Vaak zullen je hersenen doorheen de nacht briljante oplossingen creëren die je 's ochtends kan gebruiken in je dossier. Start je echter meteen met het lezen van je mails, dan gaan je hersenen op korte tijd x aantal pistes en wegen volgen, waardoor je briljante idee op geen tijd verloren is. Begin daarom met je prioritaire taak en werk hier een lang geconcentreerd stuk aan door, hoe moeilijk dat ook is.'

Multitasken is verslavend
Die concentratie is vaak zoek. De verleiding om toch nog even Facebook te checken of nog snel iets te twitteren is bij veel mensen te groot. Zelfs het checken van de bedrijfsmail kan verslavend worden. 'En dan letterlijk verslavend, in de deskundige zin van het woord', zegt Theo Compernolle. 'Dat komt door de dopamine die vrijkomt. Iedere binnenlopende mail kan interessant nieuws bevatten. Een nieuwe opdracht, een beantwoorde vraag of een bemoedigend woordje van iemand. Bij het openen van die mail krijg je onmiddellijk het antwoord. Je krijgt een shotje dopamine.

Mailtje na mailtje krijg je dopamine, dopamine, dopamine, dopamine. En dat kan verslavend werken. Wie een lange tekst moet lezen om aan de hand hiervan een verslag uit te werken, zal veel langer moeten wachten op zijn beloning. Wanneer je dan tijdens deze voorbereiding een mail ziet binnenlopen, zal je snel je shotje dopamine willen oppikken. Wat zou er toch in die mail staan? Schakel daarom tijdens het behandelen van zware dossiers of belangrijke prioritaire taken alle verleidingen of storingen uit.'

Ook vrouwen niet
Een telefoontje, iets opzoeken en nog snel enkele zaken noteren, ik kan dat wel combineren, denk je nu misschien. Toch blijkt uit onderzoek dat ook vrouwen geen goede multitaskers zijn - ook al beweren we vaak van wel.

'Vrouwen zijn wel goede planners', bevestigt Compernolle. 'Sommige zaken kunnen vrouwen wel beter combineren dan mannen. Koken bijvoorbeeld. Een vrouw kan perfect groenten snijden, inmiddels pasta laten koken, een sausje laten pruttelen, luisteren naar de kinderen die vertellen over hun schooldag en het vlees tijdig in de pan leggen. Dit is min of meer ook multitasking, maar hier gaat het om routinetaken. Vanaf het moment dat er iets onverwachts gebeurt, bijvoorbeeld de oma die plots langskomt, loopt het mis. De pasta kookt over of het vlees brandt aan, de planning loopt in het honderd. Dus ook vrouwen zijn geen goede multitaskers.'

'Hetzelfde geldt voor jongeren. Dat was dé grote desillusie tijdens mijn onderzoek. Ik dacht dat alleen oude knarren zoals ik en mijn generatie problemen zouden hebben met multitasken, maar dat jongeren, die opgroeien in een wereld vol internet, gsm, social media en dergelijke, dit alles beter zouden kunnen combineren. Nu, wat blijkt, jongeren scoren net slechter op multitasken. Zij kunnen zich nog slechter concentreren en krijgen nog minder gedaan.'

Creëer rust
Wie dacht dat multitasking voor rust kon zorgen, heeft het helemaal mis. Het constant onderbreken van je taak zorgt net voor meer stress. Je krijgt je werk niet rond, je todo-lijst groeit alleen maar en wat je doet, doe je minder goed. Hoeveel computers hangen niet vol met post-its boordevol taken die we niet mogen vergeten, dingen die even werden onderbroken voor iets anders? In plaats van gewoon verder te werken en die andere zaken daarna gegroepeerd te behandelen. Misschien denk je nu: fijn, maar hoe doe ik dat in de praktijk, mijn baas eist nu eenmaal constante paraatheid? Dan zijn er toch nog enkele zaken die je kan doen, volgens Compernolle.

'Aanpassingen kunnen gebeuren op drie niveaus: ik, wij of zij. Op het ik-niveau kan je bepalen wanneer je je mails leest. Kies enkele vaste tijdstippen en spreek met jezelf af hoeveel tijd je hieraan mag besteden.

Op het wij-niveau kan je de grote toevloed aan mails bestrijden, die bij veel mensen problemen veroorzaakt. Denk daarom goed na vooraleer je een mail stuurt. Is het echt nodig? Is die mail nuttig voor alle geadresseerden? Let ook op met de 'reply to all'. Moeten al die mensen het antwoord krijgen?

Op het zij-niveau kan de firma beslissen om de 'reply to all'-functie uit te schakelen. Werk je echter in een firma met een directie die verwacht dat je constant voor hen klaarstaat, ook 's avonds of in het weekend, neem dan voor jezelf de beslissing of je dit wil of niet. Die managers zal je niet snel kunnen veranderen, maar je kan wel zelf beslissen om een andere job te zoeken.'


Zo perk je het multitasken in!

1. Beperk je sociale media

Check jij op het werk tussen belangrijke taken door geregeld je Facebookpagina? Kan je het echt niet laten om te twitteren terwijl je met je kinderen in de zandbak speelt? Of kan je het niet laten om - ook al zit je met een strakke deadline - de gossipsites af te schuimen? Dan wordt het hoog tijd voor Leechblock!

Leechblock is een handig snufje van Firefox dat je internetgebruik kan beheren op tal van manieren. Merk je bijvoorbeeld dat je in de voormiddag het productiefst bent, maar toch veel tijd verspilt aan je nutteloze surfgedrag? Blokkeer dan via Leechblock die verslavende sites en zorg ervoor dat deze bijvoorbeeld pas na 15u voor jou toegankelijk zijn. Spendeer je dagelijks meer dan één uur op Facebook, maar merk je dat je geen tijd meer hebt om met je vrienden af te spreken? Op Leechblock kan je ook tijdlimieten instellen. Maak met jezelf de afspraak dat je dagelijks een kwartiertje op Facebook mag. Zit je over je limiet? Dan zal Leechblock die site voor de rest van de dag blokkeren.

2. Schakel internet uit
Nood aan concentratie om te schrijven, iets uit te zoeken of je creatieve brein te laten werken? Even het internet uitschakelen kan dan helpen. Geen mails, geen verleidingen van bepaalde sites of nieuwsbrieven. Met Freedom (macfreedom.com, bestaat ook voor Windows) kan je zelf kiezen hoelang het internet voor jou verboden terrein wordt. Tot acht uur lang kan je je computer de toegang tot het net ontzeggen. De Antisocial-variant (antisocial.cc) zal ervoor zorgen dat je voor een zelf gekozen tijd geen sociale netwerksites kan bezoeken.

3. Splits je postvak op
Kan je het niet laten om 's ochtends meteen je mails te checken? Of moet je wel omdat de CEO iedere avond enkele belangrijke zaken doormailt? Splits je Postvak IN dan op. Zorg ervoor - of vraag het aan de IT - dat alle mails, behalve die van de CEO, onmiddellijk doorgestuurd worden naar een tweede postvak. Wanneer je dan 's ochtends je mails bekijkt, zal je enkel die van de CEO zien en vrij snel aan de slag kunnen met je prioritaire taak. Na een uurtje intensief werken kan je het tweede Postvak IN doornemen. Je zal merken dat je op deze manier meer werk verzet.

Door Kathleen Vervoort
Goed Gevoel, november 2011

23/11/11 10u00
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen