-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

13 manieren om tijdens het werk te ontstressen

© Thinkstock.

Het is volstrekt normaal dat een dag op het werk in mindere of meerdere mate stress veroorzaakt. Maar als je van negen tot vijf op de tippen van je tenen loopt, is het dringend tijd om daar iets aan te doen. Vind je het moeilijk om overdag tijd te vinden om te relaxen? Probeer dan zeker één van de volgende 13 tips uit.

1. Doe de moeilijkste dingen eerst
Probeer de meest ingewikkelde taken zo vroeg mogelijk op de dag af te werken, zodat ze niet als een dreigende wolk boven je hoofd blijven hangen. Denk aan het "beschouw het beste voor het laatste"-principe, dan kan je uitkijken naar de namiddagen.

2. Maak van bewegen een prioriteit
Of je nu een snelle wandeling rond het gebouw maakt of een uur gaat sporten tijdens je lunchpauze, bewegen is cruciaal voor je gezondheid. Probeer ook om elk uur je lichaam te stretchen en maak ondertussen je hoofd leeg.

3. Geniet van een lekker tussendoortje
Kauw niet gedachteloos op elke snack die je in handen kunt krijgen, maar breng je favoriete tussendoortje mee van thuis en geniet van elke hap. Kies voor iets gezonds om een boost te geven aan je humeur en energiepeil.

4. Bel een vriendin
Enkele minuten praten met een goede vriend(in) is één van de makkelijkste manieren om jezelf af te leiden van de dagelijkse sleur. Vermijd alle werkgerelateerde onderwerpen en maak er een luchtig gesprek van!

5. Verzamel aan de koffieautomaat
Het is belangrijk om elke dag een leuk gesprekje aan te knopen met je collega's. Niet alleen leidt dat je gedachten even af, maar het verbetert ook je relaties op het werk.

6. Surf vijf minuten (!) naar Facebook
Even checken wat er gepost is op Facebook kan helpen om je batterijen weer op te laden. Of zat jij tijdens de lessen op school altijd te tekenen? Neem dan ook nu even de tijd om dat te doen. Zorg er wel voor dat je je niet langer dan vijf minuten laat afleiden...

7. Adem
Focus enkele minuten op niets anders dan je ademhaling. Zo komt je geest tot rust. Het hoeft geen echte meditatie te zijn, tien keer ademhalen helpt al om te relaxen.

8. Maak een 'zorgenlijstje'
Als je gedachten overlopen met problemen en zorgen, probeer die dan op te lijsten. Op die manier krijg je een beter overzicht en kan je systematisch oplossingen bedenken.

9. Luister naar de juiste muziek
Een goede playlist kan wonderen doen voor je humeur.  Als woede je probleem is, kies dan voor rustige muziek. Ben je moe? Luister dan naar uptempo nummers om weer energie te vinden.

10. Ruim je werkplek op
Je omgeving kan een groot effect hebben op je houding en humeur. Zorg er niet alleen voor dat je bureau netjes is, maar richt hem ook in naar je eigen smaak. Kies voor een leuke print, kleurrijke accessoires en foto's van je geliefden, leuke gebeurtenissen of favoriete plaatsen.

11. Laat je pc even los
Gun je geest (en je ogen) wat rust door af en toe weg te kijken van je computerscherm. Neem liever pen en papier om je ideeën op te schrijven.

12. Praat over je problemen
Als je echt ergens mee zit, krop je gevoelens dan niet op. Stop met het probleem voortdurend te heranalyseren, en praat erover met je mama, vriend of collega. Alleen zo kan je het loslaten en verder gaan met je werk.

13. Masseer je schouders
Heb je tijd om even te pauzeren? Een snelle nekmassage doet de opgebouwde spanning wegvloeien en helpt je concentratie terug te vinden. Als je meer tijd hebt, kan je ook een professioneel massagecentrum zoeken in de buurt van het werk.

Succes!

(Door: Lien Buyck)
23/03/12 15u07
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen