-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

De beste natuurlijke stressremedies

Van muziek tot acupressuur, van lopen tot kruiden, van een uiltje knappen tot breien: wij geven je de beste remedies tegen stress, en er komt geen pil aan te pas!

Beweeg!
Fysiek heel actieve mensen voelen zich vaak minder angstig en depressief, en zijn makkelijker in staat de stress van zich af te laten glijden. Hoe dat komt, daar zijn verschillende verklaringen voor. Eén theorie stelt dat veel lichamelijke activiteit en dan vooral aërobe oefeningen waarbij meer zuurstof dan normaal in je lichaam gepompt wordt (lopen, zwemmen, fietsen, steppen, stevig wandelen...) de norepinephrinewaarde in je bloed doet stijgen, een stof die ervoor zorgt dat je brein beter met stress om kan gaan. Idealiter neem je dan ook vijf keer per week gedurende een halfuur per keer serieuze lichaamsbeweging. Laat die frequentie je niet afschrikken: alles wat je van beweging doet, zal al helpen.

Doe-het-zelfgezichtsmassage
Jezelf een gezichtsmassage geven is een fantastische manier om de spanning en stress die zich in veel aangezichtsspiertjes heeft vastgezet - denk aan fronsende wenkbrauwen, verrimpelde ogen, verbeten mondhoeken - te doen ontspannen. Een massage van je gezicht met eventueel wat essentiële oliën kan je eerst kalmeren, om je daarna weer helemaal energiek en opgekikkerd te doen voelen. Bovendien stroomt er met zo'n massage weer meer bloed naar je gezicht en zie je er niet meer zo moe en afgepeigerd uit.

Kies een facial serum van een goed merk (bv. Issima van Guerlain) of ga voor een essentiële olie op basis van bloemen of andere natuurlijke producten. Goede keuzes zijn evening primrose en avocadoolie met geranium, lavendel of kamille voor droge huidjes, of abrikozenpitolie met jeneverbes, citroen of rozemarijn voor een meer geoliede huid. Start de massage bij je kin, beweeg je hand in kleine cirkels tot aan je wangen, rond de ogen en tot aan je voorhoofd. Op die manier stimuleer je de bloedcirculatie en vinden er meer goede voedingsstoffen hun weg naar je huid. Eindig de massage door een warm kompres op je gezicht te leggen, zodat de oliën of het serum nog beter de huid kunnen indringen.

Word tuinier
Zorg dragen voor planten en bloemen helpt je op een heel natuurlijke manier te ontspannen. Door dat directe contact met de aarde ga je vanzelf weer meer aarden, meer vaste grond onder je voeten krijgen. Onderzoekers aan de Japanse Utsunomiya universiteit ontdekten dat zelfs simpelweg plantjes herpotten je al doet ontspannen. En soms is zelfs kijken naar planten en bloemen al genoeg om te ontstressen, je bloeddruk te doen dalen, je concentratievermogen te doen toenemen en je vlugger te doen recupereren. In een heel bekend geworden studie over het onderwerp, in 1984 al gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijke blad 'Science', werd aangetoond dat zelfs het uitzicht op een groene tuin patiënten na een (galblaas)operatie vlugger deed herstellen.

Luister beter naar je buikgevoel
Efficiënt met stress omgaan is ook goed kunnen luisteren naar wat je intuïtie je zegt over je huidige leven, over de mensen die je omringen, over een situatie. Krijg je er energie van, of gaan die bepaalde mensen en toestanden eerder energie uit je zuigen? En krijg je er stress van? Hoe voel je je in je huidige job? Of verliet je dat sollicitatiegesprek met een slecht, ziekmakend gevoel? Stel je met andere woorden over het algemeen de vraag 'wat is hier gaande dat me zo gestresseerd doet voelen, of overdonderd, of bitchy, of opvliegend?' Het probleem onderkennen is het probleem oplossen.

Kalmerende kruiden
Een bepaalde klasse van kruiden, 'adaptogenen' genoemd, is in staat de schade die de dagelijkse druk aan je afweersysteem kan toebrengen enigszins binnen de perken te houden.

Avena Sativa (o.a. verkrijgbaar als complex bij A.Vogel)
Het wordt voorgeschreven als je zenuwstelsel het te zwaar te verduren heeft door een te grote belasting, zoals een toegenomen verantwoordelijkheid, een nieuwe job die eigenlijk te hoog gegrepen is, problemen in je relatie... Met andere woorden: als je het gevoel hebt dat de lont aan beide kanten zo hard aan het doorbranden is dat je het niet lang meer zal trekken en je je emotioneel evenwicht zal verliezen. Vooral bij mensen die de neiging hebben zichzelf letterlijk ziek te maken door de stress en die daardoor ook allerlei lichamelijke kwalen krijgen - zoals darmproblemen, hartkloppingen, hoge of juiste lage bloeddruk - werkt het heel goed.

Ginseng
Een van de bekendste adaptogenen is ginseng. Ginseng brengt je bloeddruk en suikergehalte weer tot aanvaardbare hoogten en laat je bijnieren optimaal werken. Die bijnieren (en het bijniermerg en de bijnierschors) spelen overigens een cruciale rol in het hele stressverwerkingsproces. Als zij niet goed functioneren, gaan ze onjuiste hoeveelheden van de hormonen adrenaline, noradrenaline, aldosteron en cortison afscheiden. En dat heeft zo zijn gevolgen voor de bloeddruk, de stofwisseling, het zenuwstelsel en het feit of je vlug
ontstekingen gaat ontwikkelen. Voor véél, dus in de gaten te houden, die werking van de bijnieren (kan perfect met een bloedonderzoek).

Motherwort-kruid ('hartgespan' of Leonurus cardiaca)
Het heeft een heel rustgevende werking op je gestel. Als je je angstig en opgejaagd voelt, en je wil als het ware weglopen van de spanningen van de wereld en je ergens verstoppen, neem dan motherwort. Vaak schrijven natuurdokters het ook voor aan moeders die net bevallen zijn en nog wat onder de indruk zijn van de recente gebeurtenissen. Motherwort gaat je niet als een lachende, nietswetende idioot weer die wereld insturen, maar stelt je in staat de stressvolle gebeurtenissen die momenteel in je leven aan de gang zijn op een kalme en evenwichtige manier te bekijken.

Citroenmelisse (Melissa officinalis)
Het is vooral heel heilzaam bij mensen die al een lange tijd het gevoel hebben 'geen plezier meer te hebben in het leven'. Ze voelen zich niet noodzakelijk depressief, eerder een beetje down en futloos. Of ze zijn zo onder de indruk van alle gebeurtenissen die hen op dat moment overkomen, dat ze letterlijk verlamd geraken van de stress. Omdat citroenmelisse zo'n opwekkende geur heeft, is het een goed idee het te drinken als thee: de citroengeur zal je als vanzelf opkikkeren en meer energie geven.

Traag, alleen, geconcentreerd
Hobby's waarbij je meestal alleen bent en waarbij je aandachtig en geconcentreerd moet zijn - zoals breien, schilderen, potten bakken, haken, quilten - zijn in staat die altijd maar malende, stresserende gedachtestroom voor heel even stil te leggen. Ze helpen je ook de wat in vergetelheid geraakte kunst van het concentreren en 'in het moment zijn' weer te cultiveren, en hebben daarom een heel kalmerende, soms zelfs bijna meditatieve werking. Voor heel eventjes in contact komen met die innerlijke stilte helpt je ook veel beter de stress van de rest van de dag in een perspectief te plaatsen.

Boek een yogales
Net zoals tai chi gaan ook trage yogavormen uit van repetitieve, vloeiende bewegingen. Door die bewegingen juist uit te voeren, wordt de verbinding tussen je geest en je lichaam op een natuurlijke manier tot stand gebracht. Je beseft dat je niet alleen een hoofd hebt, maar ook een hart en een lijf die de stresssituaties rondom je elk op een eigen manier interpreteren en incasseren. Door je daarvan weer bewust te worden, ontdek je diep in jezelf een stille kracht die je in staat stelt een heleboel situaties aan te kunnen, ook stressvolle, vervelende, moeilijke.

Eet trager
Te snel eten creeërt een echte spanning in je lichaam, waardoor de waarden van de stresshormonen cortisol en insuline ook in geen tijd pieken gaan bereiken. Dat is tegelijk ook slecht nieuws voor je calorieverbranding: die gaat met het stijgen van die stresshormoonwaarden gevoelig afnemen, met een gewichtstoename als logisch gevolg. Snel eten leidt ook algauw tot overeten, omdat het brein om steeds meer eten vraagt als het de tijd niet krijgt alle smaken en aroma's te herkennen en een voldaan gevoel te registeren. Door wat trager te gaan eten, doe je dus op verschillende fronten je voordeel.

Doe één ding per keer
Veel stress komt voort uit het gevoel dat je 'niets echt kan afwerken', 'dat er altijd wel ergens werk op je ligt te wachten', en 'dat je op die manier nooit eens echt tijd hebt om je hoofd leeg te maken'. Herkenbaar, maar er is iets aan te doen. De Nederlandse hoogleraar Wil Derkse schreef een paar bestsellers over het onderwerp: 'Tijdsdiscipline is zeker een van de dingen die je jezelf kan aanleren. In een klooster wordt het einde van de activiteit aangekondigd, waarop je rustig je ene taak neerlegt en een overgang maakt naar de volgende.

Het is een werkhouding die niet zozeer gericht is op het 'afhebben' van werk, maar eerder op het werk zélf en de aandacht die je daaraan besteedt, en op het serieus nemen van perioden van inspanning en ontspanning. Het vergt wat oefening, maar ook in je dagelijkse leven kan je die kunst van beginnen en ophouden cultiveren. Niet talmen, bijvoorbeeld, als het tijd is om aan een bepaalde vervelende klus te beginnen. Je volle aandacht geven aan die taak en een gestaag werktempo aanhouden, zodat je je werk ontspannen en met waardigheid doet. Noem het 'de kunst van op je gemak heel hard werken'. Het is een techniek waarmee je veel werk kan verzetten, en ze bezorgt je zelden stress omdat je taken vaak ook afgeraken en er daarna de nodige ontspanning volgt.'

Acupressuur
Twee punten achteraan in je nek - bekend als 'de poorten naar je geest' - kunnen, mits goed aangeraakt, je hoofd echt lichter maken en de stressmuizenissen doen verdwijnen. Leuke bonus: je hoofdpijn zou er ook door verdwijnen.

Zo ga je te werk: Buig je hoofd achterover en plaats je duimen aan de top van je nek, net onder de basis van je schedel, op bijna acht centimeter van elkaar. Duw op die punten, niet té hard maar wel resoluut. Zorg ervoor dat je net onder de basis van de schedel blijft en ga niet op de schedel zelf duwen. Adem intussen diep in en uit. Eindig door je handen op je schoot en je kin op je borst te laten rusten. Haal nog eens diep adem en check wat deze oefening gedaan heeft voor de spanning in je lichaam.

De zon in!
Zonneschijn stimuleert de productie van vitamine D, en die is essentieel voor een goede werking van de bijnieren, de 'ontstresscentrales' bij uitstek. Ga als de zon schijnt zeker twintig minuten naar buiten zonder zonnebril en zonder zonnemelk. Als die zon zich al dagenlang verschuilt achter een grijs, deprimerend wolkendek, overweeg dan om extra vitamine D in te nemen.

Doe een dutje
Even een dutje doen is een van de verstandigste dingen die je kan doen als het gaat om omgaan met stress, want het geeft een boost aan je serotoninegehalte. Tijdens zo'n hazenslaapje verminderen de waarden van het stresshormoon cortisol in je bloed immers drastisch. De beste tijd voor een dut is tussen 13u en 15u, maar eigenlijk doet een dutje van zo'n kwartier op elk moment van de dag deugd. Probeer dat ook in het weekend te doen, en gebruik die weekends dus niet alleen om slaap in te halen...

Luister naar muziek
Ontspannende muziek opzetten, of het nu Bach of Mozart of een licht popdeuntje is, het is iets wat we allemaal al eens gedaan hebben als de druk ons te hoog werd. Intuïtief weten we dat de geluidsgolven die ons brein op een bepaalde frequentie bereiken rustgevend werken. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat gevoel: er wordt gedacht dat muziek alleen door de rechterhersenhelft verwerkt wordt, zodat het de linkerhelft onderdrukt, waar angst en ziekte zetelen. Bovendien zou muziek ook de hersenen stimuleren om serotine en melatonine aan te maken. Zonder serotine voelen we ons vaak verzwakt, en melatonine helpt bij het rustig kunnen slapen.

Door Flow
Goed Gevoel, mei 2012

20/06/12 15u50
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen