-
Goed Gevoel - Logo
gezondheid/psycho
Goed Gevoel
Goed Gevoel
Goed Gevoel

8 slechte gewoontes en hoe je ze kan doorbreken

© Thinkstock.

Niemand is perfect, en dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar toch zijn er een aantal slechte gewoontes die gerust uit je leven gebannen mogen worden, omdat ze je gezonder, gelukkiger of verzorgder maken. En wie een beetje moeite doet, slaagt er meestal ook in om die gewoontes te doorbreken. Enkele tips.

1. Je dagelijkse portie chocolade
Wie voor het vieruurtje steevast naar een chocoladereep grijpt, weet dat het moeilijk is om die gewoonte te doorbreken. Vergeet echter niet dat die calorierijke snack je heel wat extra kilo's kan bezorgen.

De oplossing: kies voor een klein stuk zwarte chocolade. Dat is goed voor je hart (omdat het heel wat flavonoïden bevat) en de kleine portie zal de kilo's niet doen opstapelen.

2. Nagelbijten
Op je nagels bijten is niet alleen een onhygiënische gewoonte, het geeft je ook een onverzorgd uitzicht. Bovendien zijn nagels net iets waar mannen op letten bij een vrouw.

De oplossing: koop jezelf een mooie nagellak en beloof jezelf om die intact te houden. Dat kan de verleiding om te knabbelen verminderen.

3. Gespleten puntjes scheuren
Het is erg verleidelijk om de gespleten puntjes van je lokken open te trekken, maar dat zal op lange termijn je haar beschadigen.

De oplossing: ga regelmatig naar de kapper, liefst om de 6 à 8 weken. Als je dat te veel vindt, kan je ook zelf de puntjes (lok per lok!) afknippen.

4. Te veel alcohol op een avondje uit
Zeker als er tijdens een 'Happy Hour' twee drankjes voor de prijs van één gegeven worden, is het moeilijk om te weerstaan aan de alcohol.

De oplossing: leg jezelf op voorhand een limiet op, zoals twee cocktails per avond. Heb je daar moeite mee? Wissel de cocktails dan af met water. Op die manier drink je trager, en dus minder.

5. Het ontbijt overslaan
Het klinkt logisch: je eet minder, dus je zal minder kilo's bijkomen. Toch is het ontbijt overslaan het slechtste wat je kunt doen voor je dieet. Het maakt je niet alleen hongeriger later op de dag, maar vertraagt ook je metabolisme.

De oplossing: als je geen honger hebt, eet dan iets kleins dat veel proteïnes bevat. Griekse yoghurt of een omelet van eiwit zijn goeie keuzes.

6. Te veel frisdrank
Net als bij chocolade, kan je ook makkelijk verslaafd raken aan frisdrank. Het probleem is dat de suikerrijke drankjes erg slecht zijn voor je lichaam en tanden.

De oplossing: kies voor spuitwater met een smaak, of nog beter: maak je eigen frisdrank door komkommer of citroen toe te voegen aan spuitwater.

7. Slapen met je lenzen
Wie lenzen draagt, viel er misschien al eens mee in slaap. Dat kan geen kwaad, maar er een gewoonte van maken is een slecht idee. Het maakt je ogen droog en verhoogt de kans op infecties.

De oplossing: zet een herinnering in je gsm rond de tijd dat je gaat slapen of plak een briefje op je hoofdkussen.

8. Dingen kopen die je niet kan betalen
Het is verleidelijk om je 'bankkaart voor noodgevallen' te gebruiken als je het perfecte paar schoenen tegenkomt. Maar vergeet niet: betalen moet je sowieso.

De oplossing: laat die bankkaart thuis als je gaat shoppen en neem enkel het geld mee dat je echt kan uitgeven. Moeilijk, maar het gaat!

(Door: Lien Buyck)
22/05/12 13u07
mailIcon print | | Meer bookmarks |

Deel jouw mening

met alle Goed Gevoel-lezeressen